Gå til innhold

Ny fon etter tyveri...haster litt

Mobilla

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en Nokia N73 som jeg fikk stjålet på fredag. Trenger derfor å få kjøpt meg ny fon relativt fort, fordi jeg rett og slett får helt hetta av å ikke være tilgjengelig/ha mulighet til å kontakte andre.

Først av alt så regner jeg med å kunne avse opp til ca 5000 kr (regner med oppunder fire tilbake igjennom forsikring).

Men nå lurer jeg litt på hva jeg skal kjøpe. Var ikke helt fornøyd med N73, bl.a. fordi skjermen var treig - særlig ved bruk av kamera, men også generelt egt. Å få den på tok en evighet, og det gikk ikke an å få av den høylydte "Nokia-introen." Jeg fant heller ikke noe mulighet for regelmessig alarm. Noe skurrete høyttaler også, men helt ok.

Det jeg ønsker av en ny mobil nå er ok kamera, brukbar mp3 (men dette primært for å kunne laste ned mp3 fra mi pc og bruke det som ringetoner). Telefonen må også ha gode kalenderegenskaper. Spill er ikke viktiv for meg. Men kontorfunksjoner og muligheter til å gå på nettet rundt om kring er muligheter jeg også ser på som relativt viktige. Om ikke annet MÅ telefonen kunne brukes som en god 7sans.

Jeg er sterkt synhemmet og må derfor bruke en spesiell programvare som forstørrer opp skjermen, samt inneholder talesyntese. Dette funker bare på Nokia telefoner (grrr), så det begrenser dessverre muligheter til å bruke hele mobilmarkedet som utvalg. Med mindre det finnes modeller fra andre fabrikanter hvor skriftstørrelsen kan skreddersys både i menyer, innkommende sms og under sms-skriving.

Men litt mer på saken... Jeg har kiket på N95, og det virker som den har en skjerm som i seg selv er god, og sikkert blir enda bedre med nevnte programvare. Imidlertid ser jeg en del dårlige erfaringer, og designet virker veldig skjørt. Tenkt litt på 6100 Navigator også, for jeg tror den har nok programvare. GPS er ikke noe nødvendighet, men kan være nyttig om man skulle bli litt lost ;). N 80 er også et alternativ jeg har sett på. Så nå lurer jeg litt på om f.eks. N95 er verdt å tenke på i det hele tatt (den koster jo mye). Batterikapasiteten skal visst også være dårlig på denne. Dette var en av de tingene jeg var fornøyd med på N 73. Der holdt batteriet i bøtter og spann.

Jeg regner ikke med det blir lett å anbefale meg noe.. Men hvis noen har testet ut noen av de modellene jeg har tenkt på eller andre modeller som ligner, så blir jeg glad :)

(det skal sies at jeg antagelig kjøper telefon uten abonnement, med mindre netcom kan stille opp noe noe som er nær like godt som smarttalk. Vil ha Netcom, for det er de jeg alltid har forholdt meg til. Vil helst ikke måtte bytte mailadr. heller)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

N95 er en kjempe telefon.. batteritiden er ikke kjempe,men grei nok!

Grei Mp3 spiller og mulig til og koble vanlig 3,5 headsett rett til den.

bra kamera og wlan er genialt og ha.. blir fort dyrt med og bruke

3g..

Vist ikke bør du ta ett titt på nokia e61i,

Bra skjerm, digg tasteratur, wlan, bra batteritid..

Men dårlig kamera.. er 2mpxel.. men er ikke så

imponerende bilder allikavel.. men denne er

litt stor.

Jeg har testet både e61 og n95 og jeg syntes ingen

av dem var særlig træge.. og er har quick office

installert!

Nokia n80 likte jeg ikke, liten skjerm og dårlig batteri

tid.. og 3 mpixel kamera uten autofokus var ikke

noe særlig.. hadde den 3-4 uker.. men den tålte ikke

vann hehe! kjipe greier!

Jeg mener du kan bruke f.eks Sony ericsson p1..

Som har Symbian UIQ..

Den har små taster, men helles tror jeg du vil like telefonen.

bra mp3 spiller og 3.2mpixel kamera!

Søsteren min bruker samme program som deg tror jeg,

Hun har n73 og sånn zoomprogram og at telefonen

leser opp ting og tang!

Men trodde de sa til henne at hun kunne bruke smartphones

og da er det flere alternativer en bare nokia..

Men er ikke helt sikker på hva det var!

www.prisguide.no så finner du priser på de forskjellige..

God jul!

Lenke til kommentar
Ikke gå for N95, gå heller for N82!

Da slipper du slark, ikke så dårlig batteridtid!

Du får også Wifi, bedre kamera og kontorfunksjoner

En god telefon dette ja! Men du ør prøve tastene før du kjøper den. De er litt små, og ikke alle venner seg til dem.

Lenke til kommentar

N95 er en god telefon, N95 8gb enda bedre (såvidt jeg kan se på bildene er vel slideren ulik på denne og den vanlige n95)

Tror jeg skulle vært rimlig desperat hadde jeg kjøpt en N82, stort kjedeligere telefon utseendemessig finnes vel knapt.....

Det beste valget for tiden(om kameraet hadde holdt hva det lovet ) er faktisk samsung G800. Der har du en nydelig telefon i børsta aluminium med hjerne så det holder i tillegg :-)

Lenke til kommentar
Det beste valget for tiden(om kameraet hadde holdt hva det lovet ) er faktisk samsung G800. Der har du en nydelig telefon i børsta aluminium med hjerne så det holder i tillegg :-)

Hvis du leser litt i førstepost så ser du at trådstarter må ha mulighet for å installere tredjepartsprogramvare. På G800 er ikke dette mulig. :)

Lenke til kommentar

Hvis du leser litt i førstepost så ser du at trådstarter må ha mulighet for å installere tredjepartsprogramvare. På G800 er ikke dette mulig. :)

beklager :whistle:

Lenke til kommentar

Først av alt: Tusen tak for nyttig respons! Artig at noen faktisk kjenner til programvaren Zooms&Talks :). På leverandøren sine nettsider er det kun oppgitt nokia-modeller som kompatible til denne programvaren. Får evt høre med leverandøren som p1. Ser ut som en fin telefon den.

Lenke til kommentar

Jeg støtter opp om E61i med mindre du har bruk for innebygget GPS og høyere kvalitet på kameraet.

Hadde E61 før jeg byttet til E90 og må si at jeg var meget imponert både over tastatur, byggekvalitet og skjerm på E61. E61i har kamera i tillegg, samt noen ekstra snarveistaster.

Vet ikke helt hvordan det er for deg å bruke en telefon med fullt QWERTY, men hvis du venner deg på det (jeg brukte den med en hånd uten å se på tastaturet etter hvert...), så er dette en genial telefon.

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...