Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Har fått problemer med router

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fått et problem med routeren min etter at jeg byttet fra Telenor ADSL til Canal Digital bredbånd via kabeltv. Den har vært problemfri heletiden når jeg har brukt den på ADSL linja. Når jeg koblet den til kablemodemet og rekonfigurerte. Den koblet seg opp og jeg kom meg inn på msn, men så fort jeg prøvde og laste ned vg.net så gikk alt som om jeg skulle hatt et 14.4 modem. Har prøvd og forandre på konfig, men skjer ikke en dritt... Hvis jeg derimot kobler pc direkte i modemet så går det så det suser. Det er snakk om en gammel SMC router. Den er sikkert 4 år gammel.

Noen som har peiling på hvorfor dette ikke fungerer? Canal Digital mente at det ikke skal være noe i veien for at modemet skal fungere med en router.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dersom routeren har clone funskjon så kan du prøve å klone mac adressen til pcen inn i routeren ( slik fikset jeg problmet hos en kompis med GET kabeltv/internett) fikk ikke linje når routeren var koblet i mellom .....men full fart når han var koblet direkte til modemet med laptoppen. Så prøv å gå inn i setupen til routeren og se om du finner en funksjon som heter clone mac eller lignende.

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Kjenner ikke så godt til Canal Digital og deres bokser, men deler de ut IP adresser også? Kan kanskje være en IP konflikt om både CD boksen og routeren deler ut IP'er... Har du forsøkt en kabel fra LAN porten på CD boksen til en LAN port på routeren?

Modemet deler jo ut IP, men når den står koblet til WAN porten på routeren så er det jo kun routerne som skal få ip av modemet, og routeren deler jo kun ut IP på LAN portene. Så jeg tror ikke det kan være noe IP konflikt det er snakk om.

Lenke til kommentar

Eg ville gjort et forsøk når det gjelder MTU.

MTU står for Maximum Transmission Unit og betyr hvor mange byte den største mulige pakken som blir sendt på et nettverk kan bestå av. Dersom denne er feil/ikke stemmer med bredbåndsleverandøren så vil du oppleve at nettverket/internett blir tregt da maskinen plutselig må sende dobbelt så mange pakker en hva den opprinnelig beregnet. Skal den for eks sende 2912 byte og routeren din har MTU satt til 1500 for eks så sender maskinen din to pakker med henholdsvis 1500 og 1412 byte med data. Men dersom MTU hos CanalDigital reelt sett er 1300 så vil routeren først feile, og så måtte sende 1300 byte, deretter 200, deretter 1300 byte og til slutt en pakke på 112 byte. Altså dobbelt så mange pakker og mye bortkastet plass/båndbredde.

MTU pleier som regel å justere seg selv i dag, men det hender dette ikke fungerer skikkelig og da vil man oppleve treghet på overføringer. Det kan godt fungere godt på lokalt nettverk(her er det også lettest å justere MTU automatisk) men være tregt på nett. Spesielt når det kommer til forskjellige overføringsmetoder kan det bli et problem.

For å finne ut av hva som fungerer som MTU pleier eg å gjøre følgende: Start kommandolinjevindu med å gå til Start -> Kjør -> cmd<enter>. Begynn så med å pinge for eks vg.no, men sett pakkestørrelsen til 1500. Nå vil man enten få beskjed om "forespørsel avbrutt" eller at pakken ble delt opp. Reduser da pakkestørrelsen til du får vellykket respons. Pakkestørrelsen spesifiserer du via ping vg.no -l pakkestørrelse.

Lykke til :)

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Eg ville gjort et forsøk når det gjelder MTU.

MTU står for Maximum Transmission Unit og betyr hvor mange byte den største mulige pakken som blir sendt på et nettverk kan bestå av. Dersom denne er feil/ikke stemmer med bredbåndsleverandøren så vil du oppleve at nettverket/internett blir tregt da maskinen plutselig må sende dobbelt så mange pakker en hva den opprinnelig beregnet. Skal den for eks sende 2912 byte og routeren din har MTU satt til 1500 for eks så sender maskinen din to pakker med henholdsvis 1500 og 1412 byte med data. Men dersom MTU hos CanalDigital reelt sett er 1300 så vil routeren først feile, og så måtte sende 1300 byte, deretter 200, deretter 1300 byte og til slutt en pakke på 112 byte. Altså dobbelt så mange pakker og mye bortkastet plass/båndbredde.

MTU pleier som regel å justere seg selv i dag, men det hender dette ikke fungerer skikkelig og da vil man oppleve treghet på overføringer. Det kan godt fungere godt på lokalt nettverk(her er det også lettest å justere MTU automatisk) men være tregt på nett. Spesielt når det kommer til forskjellige overføringsmetoder kan det bli et problem.

For å finne ut av hva som fungerer som MTU pleier eg å gjøre følgende: Start kommandolinjevindu med å gå til Start -> Kjør -> cmd<enter>. Begynn så med å pinge for eks vg.no, men sett pakkestørrelsen til 1500. Nå vil man enten få beskjed om "forespørsel avbrutt" eller at pakken ble delt opp. Reduser da pakkestørrelsen til du får vellykket respons. Pakkestørrelsen spesifiserer du via ping vg.no -l pakkestørrelse.

Lykke til :)

Bare et problem med det. Og det er at jeg ikke har muligheten på routeren til og velge MTU verdi når jeg bruker Dynamic IP... Kun når jeg setter opp ADSL osv. er det mulig og forandre på den instillingen.

:(

Lenke til kommentar
Bare et problem med det. Og det er at jeg ikke har muligheten på routeren til og velge MTU verdi når jeg bruker Dynamic IP... Kun når jeg setter opp ADSL osv. er det mulig og forandre på den instillingen.

:(

Da er nok muligheten fjernet for det da den egentlig skal finne ut av det selv. Litt tåpelig i grunn da muligheten burde være der uansett ettersom det KAN bli problemer.

Da kunne du jo prøvd med å kjøpe ny router.

Lenke til kommentar
Da er nok muligheten fjernet for det da den egentlig skal finne ut av det selv. Litt tåpelig i grunn da muligheten burde være der uansett ettersom det KAN bli problemer.

Da kunne du jo prøvd med å kjøpe ny router.

Ja. Har tenkt tanken på at kanskje det er det som trengs. Har en kompis som mener at det kanskje er pga at routeren er for gammel og ikke takler 14Mbit, men er litt usikker på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...