stclem Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Trenger to bokser der jeg skal fylle ut med tall. Når det er gjort så vil jeg at websiden skal regne ut et forhåndsprogramert regnestykke for meg, og gi meg svaret. regnestykket er slik a-p+1+(a/(2opphøyd(p-1))) a og p er de tallene som skal fylles inn i boksene. Vet dette er mulig, leste noe om noe slikt tidligere men finner ikke noe om det nå. alt av tips og veiledning er ønsket. bruker ikke db. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Det burde være mulig det, er bare å finne mattematiske operators i manualen og så sette igang. Hvis du ikke skal bruke det til noe praktisk så kan du bruke kalkulator av den typen de bruker på vidregående så er det mye lettere, der kan du lage et program som gjør dette. Matte funksjoner php.net Lenke til kommentar
stclem Skrevet 24. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2007 Bruker excel nå, men ønsker å ha tilgang til å regne ut uten å måtte faktisk regne ut manuelt når jeg ikke har pc med meg, så å lage et fint enkelt script å legge på nett virker lurt synes jeg. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Min julegave til deg, <html> <head> <title>Regnesmaskinen</title> <style type="text/css"> input { width: 150px; } fieldset { display: inline; } p.sum { font-weight: bold; } input.submit { display: block; } </style> </head> <body> <form action="" method="get"> <dl> <fieldset> <legend>a</legend> <input type="text" name="a"<?php if(!empty($_GET['a'])) { echo " value='{$_GET['a']}'"; }?>> </fieldset> <fieldset> <legend>p</legend> <input type="text" name="p"<?php if(!empty($_GET['p'])) { echo " value='{$_GET['p']}'"; }?>> </fieldset> <input type="submit" class="submit" value="Regn ut"> </dl> </form> <?php $a = str_replace(',', '.', $_GET['a']); $p = str_replace(',', '.', $_GET['p']); if (is_numeric($a) && is_numeric($p)) { $sum = $a - $p + 1 + ($a / (pow(2, $p - 1))); } ?> <p class="sum">SUM = <?php echo $sum; ?></p> </body> </html> God jul! Lenke til kommentar
stclem Skrevet 24. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2007 genialt, takk. men en liten og litt uviktig ting. hvordan begrense svaret til max to desimaler, samt at den runder av riktig vei. Lenke til kommentar
grimjoey Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 bytt ut SUM = <?php echo $sum; ?> med SUM = <?php echo round($sum, 2); ?> Lenke til kommentar
stclem Skrevet 24. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2007 takk, dette er jo genialt. sparer meg for masse timer med arbeid. Hvis det er noen som har lyst å gjøre noe videre med denne så skulle jeg gjerne hatt en version til. hvor enkelt dette er og hvor mye tid det tar tør jeg ikke tenke på. Hvis man tar bort p og bare har a som nå. når man skriver inn a og trykker regn ut så vil man få opp resultater der p er alle tall fra 1-a. Altså hvis a = 10 så vil man få opp 10 svar under hverandere der p = alle tall fra 1-10. Lenke til kommentar
grimjoey Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 (endret) <?php $a = null; $p = 1; function calc($a, $p) { $sum = $a - $p + 1 + ($a / (pow(2, $p - 1))); return $sum; } function multicalc($a) { for ($p = 1; $p <= $a; $p++) { $sumarray[] = array(calc($a, $p), $p); } return $sumarray; } ?> <html> <head> <title>Regnesmaskinen</title> <style type="text/css"> input { width: 150px; } fieldset { display: inline; } p.sum { font-weight: bold; } input.submit { display: block; } </style> </head> <body> <form action="" method="get"> <dl> <fieldset> <legend>a</legend> <input type="text" name="a"<?php if(!empty($_GET['a'])) { echo " value='{$_GET['a']}'"; }?>> </fieldset> <input type="submit" class="submit" value="Regn ut"> </dl> </form> <?php $a = str_replace(',', '.', $_GET['a']); if (is_numeric($a) && is_numeric($p)) { $sum = multicalc($a, $p); foreach($sum as $s) { echo '<p class="sum">p = '.$s[1].', a = '.$a.', SUM = '.round($s[0], 2).'</p>'; } } ?> </body> </html> edit: hmm tror dette ble litt feil ... endrer edit: fikset Endret 24. desember 2007 av grimjoey Lenke til kommentar
stclem Skrevet 24. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2007 genialt. takk og god jul til alle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå