Gå til innhold

TES: The Elder Scrolls 5?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men altså.. Jeg husker for lenge siden, et stykke før Oblivion ble lansert, at Bethesda trademarket navnet "Oblivion" for merchandise og sånne ting. Og litt etter det fikk man vite at jobbingen var i gang med et nytt spill.

Nå har jeg hørt rykter om at de har gjort det samme med navnet "Skyrim". Men jeg er ikke 100% sikker. Håper da de har begynt på noe nytt. :}

Lenke til kommentar

Det kan jo være de har gjort som JKRowling gjorde til Harry Potter-bøkene - registrerte flere navn til bøkene for ikke å avsløre det egentlige navnet. Evt. kan det være de vil bruke Skyrim til noe annet enn TES 5.

 

Eller TES 5 er Skyrim. Gleder meg til vi får vite!

Lenke til kommentar

Beth har søkt om copyright på Skyrim, men det betyr ikkje nødvendigvis at det er det som skal brukes, for det er mogeleg at dei berre skal forvirre oss ;)

 

Men eg håper på Elsweyr eller Black Marsh. I Elsweyr har du alt, sand og sjø i sør, skoger og fjell i nord og vest, og eit litt meir sumpaktig området i aust. Men det er så mykje spennande som kan skje i Black Marsh, dessverre ville nok alle andre enn Argonians dødd av gift når man kjem lengre inn i landet ;)

Lenke til kommentar
Jeg har utruli mange timer med Oblivion, men etter at jeg nå har spilt igjennom Fallout 3, så blekner Oblivion ganske bra... Jeg syntes det var atmosfære i Oblivion, men den var 5 ganger så bra i Fallout.

 

Gjett problemet for Morrowindere, Daggerfallister, Falloutister da? F3 er svakt i forhold til F1 og F2. Morrowind hadde gjorde en å good job at du nesten mistet overikt over tid mens du spilte, har dessærre ikks spilt Daggerfall men hørt at det er enormt og det der.

Håper neste spill fra Bethsheda i det minste ikke lider av elendige meny og interface, Morrowind så bra ut. Oblivion og F3 er nesten uspillbare i forhold bare interface messig.

Lenke til kommentar
spilte, har dessærre ikks spilt Daggerfall men hørt at det er enormt og det der.

Håper neste spill fra Bethsheda i det minste ikke lider av elendige meny og interface, Morrowind så bra ut. Oblivion og F3 er nesten uspillbare i forhold bare interface messig.

 

Oblivion var kanskje litt uspillbart som magiker. Som ranged physical og melee var det jo utrolig spillbart.

 

Daggerfall er min favoritt i serien. Spillet ingame var like stort som England. Ble spilt av et betydelig community helt til etter Morrowind kom.

Spillet kom i 1996 og passerte vel akkurat grafikkmessig på den tiden. De valgte å gå for VGA, mens det meste av bransjen da var gått over på SVGA grafikk.

 

Innlevelsesfaktoren var enorm. Uforglemmelig og utømmelig mengde quest. Du kunne prate med alle de utallige folka du møtte hjelpe de etc.

 

Uforglemmelig politikk hvor de 3 kongehusene kjempet mot hverandre og hvor det faktisk hadde mye å si for om du fikk quester etc. hvem du hjalp. Skaffe tillit etc.

 

Dessuten var det et utrolig intuitivt system for melee, hvor musas bevegelse bestemte sverdbanen.

 

Fikk klokketro på spillenes fremtid med dette spillet. Dessverre har bransjen lett for å gå bort fra geniale ting.

 

Hvor ble det av den geniale historiefortellingen i fps sett i HalfLife. Med sine twist og turns hvor alt blir snudd på hodet, og var utrolig uforutsigbar og forbløffende. Ja vi så litt I Vampire the Maquerade (vet at det ikke er fps) før man gitt tilbake til den klisjéfylte grunne historiefortellingen sett i alle fps, før det kom brifly tilbake i FarCry.

 

Samme kan man si om Daggerfall. Hvorfor har ikke bransjen gått videre på det med politikk? Hvor det har noe å si at det skjer store ting i verden rundt deg og at spillet endres eter som du handler i forhold til den? Forholdene lå til rette for det i Baldurs Gate i forhold til krigen mellom Sverdkysten og Amn, men det ble gjort veldig lite ut av det.

 

Hvorfor gikk bransjen bort ifra at man kan snakke med alle? Spørre om veien til et sentralt sted etc. som man kunne i Daggerfall, hvor folk var kjent i nærmiljø etc, og mindre kjent på langborte ting? Og hvor alle har et problem og kan hjelpes? I stedet går man for en håndfull personer/questhub'er.

 

Alt dette er utrolig pussig, men endel av svarene finnes nok i at Daggerfall hadde randomgenererte byer, grotter etc. Etter Daggerfall ble dette fy-ord, og alt skulle håndtegnes. Det gjør at utviklere i bransjen bruker utrolig mye tid på det visuelle og innhold blir slengt inn på slutten.

 

Uansett viste Bethesda med Daggerfall hvilket enormt kunnskapsnivå de satt inne med RPGkompetanse (minus grafikk som det til de grader har acet siden).

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Eg har aldri spelt Daggerfall, men eg savner også politikk i spel. I TES 5 har Beth ein fantastisk mogelegheit til å gjere noko med det, og bør bruke den. "We are an Empire, without an Emperor!", er vel logisk at landa som aldri har likt å bli styrt av Imperials vil prøve å rive seg laus(Black Marsh, Summerset Isle, Telvanni områda i Morrowind og kanskje vil Orsinium/High Rock)

Lenke til kommentar
Hvor ble det av den geniale historiefortellingen i fps sett i HalfLife. Med sine twist og turns hvor alt blir snudd på hodet, og var utrloig uforutsigbar og forbløffende.

Jeg tror mye av grunnlaget for historiefortellingen i Half-Life-serien ligger i at det faktisk er strengt lineære spill - dette gir nemlig utviklerne muligheten til å skreddersy og strømlinjeforme historien, måten den fortelles på og måten spillerne opplever den på, mye ved hjelp av skriptede sekvenser. Med et spill som Oblivion, hvor man kan gå hvor man vil, gjøre hva man vil og snakke med over 1000 personer, så sier det seg selv at utviklerne ikke har samme muligheter til å kontrollere alle mulige utfall.

Lenke til kommentar

Tvilsomt at dei vil sjå på den, men det eg vil ha er:

 

-Mogelegheit til å velje utfall på Main Quest

-Fleire guilds

-Større byer(kan heller vere få store byer, og fleire veldig små byer)

-At det er Guild Quests etter at du har blitt leiar(når eg var blitt Listener i DB så syns eg at det ikkje var noko å gjere, og det blei jo berre nokre få nye medlemmer, og Arquen gjorde ingenting. Og i FG så var jo 40% av medlemmane vekke frå Guilden, men man fekk ingen sjanse til å byggje dei opp igjen!)

-At politikk er sentralt

Lenke til kommentar
Kanskje vi forumbrukere her skal lage en liste over ting vi skulle sett endret og lagt til, og sende til Bethesda? Kunne jo vært en god idé, også kan vi be på våre knær om litt innflytelse.

Jeg tror Bethesda har merket seg hva spillerne helst vil ha endret i løpet av de snart tre årene spillet har vært ute med krass kritikk av levelscaling, godord om mangel på cliffracers, og så videre. ;) Men liste, absolutt. Interessant å vite hva forumbrukerne her tenker. :) Mener dog at det finnes en annen tråd for dette, skjønt den har vel ikke vært liv i på en stund.

Lenke til kommentar
Hvor ble det av den geniale historiefortellingen i fps sett i HalfLife. Med sine twist og turns hvor alt blir snudd på hodet, og var utrloig uforutsigbar og forbløffende.

Jeg tror mye av grunnlaget for historiefortellingen i Half-Life-serien ligger i at det faktisk er strengt lineære spill - dette gir nemlig utviklerne muligheten til å skreddersy og strømlinjeforme historien, måten den fortelles på og måten spillerne opplever den på, mye ved hjelp av skriptede sekvenser. Med et spill som Oblivion, hvor man kan gå hvor man vil, gjøre hva man vil og snakke med over 1000 personer, så sier det seg selv at utviklerne ikke har samme muligheter til å kontrollere alle mulige utfall.

 

Ja selvsagt er det mye lettere. Men som i FarCry kan man vimse mye rundt på øya, mens man peiles inn på main quest storyline. Synes f.eks der at man greide å gi frihet og samtidig spennende story.

 

I Daggerfall var main quest linjen utrolig åpen. Man ante egentlig ikke hva man skulle eller hvor man skulle ende opp. Men etterhvert som du gjorde ting droppet det endel tråder som man selv kunne sy sammen til et plot eller en historie.

 

Vimset man for lenge rundt i den endeløse verden "hentet spillet deg inn ved at "en mystisk person" slapp en lapp til deg med noen hint slik at man kunne pense inn på storien igjen hvis man ville.Ellers så kunne man bare vimse videre i årevis. Er liksom et spill man aldri med ble ferdig med, samtidig som man hadde en følelse av at man kom noen vei. En god lakmustest på om man har lykkes med en cRPG etter min mening.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
Kanskje vi forumbrukere her skal lage en liste over ting vi skulle sett endret og lagt til, og sende til Bethesda? Kunne jo vært en god idé, også kan vi be på våre knær om litt innflytelse.

Jeg tror Bethesda har merket seg hva spillerne helst vil ha endret i løpet av de snart tre årene spillet har vært ute med krass kritikk av levelscaling, godord om mangel på cliffracers, og så videre. ;) Men liste, absolutt. Interessant å vite hva forumbrukerne her tenker. :) Mener dog at det finnes en annen tråd for dette, skjønt den har vel ikke vært liv i på en stund.

 

Jiub jagde jo alle Cliffracerene vekk frå Vvardenfell, så dei er jo ikkje eit problem lengre;)(høyrte eit Rumor in-game, og leste det på uesp, som er ei interessant side;))

 

Og levelscalling liker eg. For eg har aldri likt å berre gå inn i ein dungeon og drepe alle og fortsette sånn. Eg liker best å gjere quests, og få belønning frå dei.

 

 

Viss den er innaktiv, så er det vel like greit å gjere det her? ;)

Lenke til kommentar
Og levelscalling liker eg. For eg har aldri likt å berre gå inn i ein dungeon og drepe alle og fortsette sånn. Eg liker best å gjere quests, og få belønning frå dei.

Level scaling er tullete. En av tingene jeg vil ha når jeg spiller et rpg er steder hvor jeg kommer som lav level og må komme tilbake seinere fordi jeg ikke klarer meg. På samme måte er skikkelig kult å finne et over gjennomsnittlig bra våpen på lav level som du føler du har fortjent. :)

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt argumentet ditt med questing. Det eneste som er forskjellen på questing med og uten leveling scalig er at med leveling scaling får du belønning avhengig av hvor vanskelig questet er, og ikke hvor høy level du er.

 

Men for all del. En mulighet til å skru det av og på er selvfølgelig også en slags løsning.

Lenke til kommentar

Men eg liker å kunne vere ferdig med FG questlinen på lvl 5, uten å ha blitt drept mange gonger på Den of Thieves, og å kunne slå Azani Blackheart uten å måtte vere lvl 15.

 

Og siden eg har lasta ned Quest Award Leveler så slipp eg å måtte time kor tid eg gjer dei heile tida.

 

 

Og sjølvsagt er det ein løysning å gjere det mogeleg å skru den på/av, da blir jo alle nøgde, og eg kan gjere quest på lvl 1 mens du kan løpe rundt i dungeons i lvl 30 ;)

Endret av QZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...