Gå til innhold

Digital speilrefleks eller kompakt

Gjest mafister

Anbefalte innlegg

Gjest mafister

Jeg synes det er såre enkelt. CCD brikken er filmen akkurat som et hvilkensom helst annet 35mm eller andre filmformater. Den gode filmen/CCDbrikken får du sjelden i de små og billige kompaktkamera. Skal du ta mye bilder og vil "fotografere" da kjøper du for det første ikke digitalkamera i det hele tatt.

Hvis du likevel har lyst på et digitalkamera må du tenke på hva det skal brukes til. Skal du ha et kamera til fest og den ene ferieuken i året da kjøper du et billigere digitaltkompaktkamera. Skal du derimot bruke det mye, da går du for et speirefleks. Dette gir deg allverdensmuligheter i valg av optikk lukkerhastigeheter. Utsagn som 10x zoom og sånt er tullete. Gode objektiver gir bra bilder og gode objektiver er dyre. En kan si det slik: Hvis ikke kvalitet har noe å si da går du for noe billige greier, er du derimot interresert i å ta bra bilder, da bare glemmer du hele kompaktkameraet.

Reglene er som for vanlige filmkamera. Smått er sjeldent godt. Okei Enkelte kompaktkamera er bra, som f.eks Contax og leica, men disse koster uansett like mye som et godt speilreflekskamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Det finnes 1000 vis av amatørfotografer her i landet. Jeg mener jeg er blandt dem. Ved siden av å ta bilder på fester og den ene sommerferien driver jeg også med "fotografering". Til dette har jeg fram til nå brukt 35mm kameraer. Jeg har hatt et kompakt digitalkamera til å ta bilder med det siste året og det har gått fint. Fungerer minst like bra som vanlige kompaktkameraer. Videre er jeg i markedet for et digitalkamera av sorten Nikon coolpix 5000 eller Sony F707. Ikke er jeg noen proff, men jeg er helt sikker på at man kan fotografere med disse kameraene. Det finnes det mengder av bevis på rundt på internett. Bildekvalitet er en personlig sak og bør kun nevnes i de tilfeller som 35mm blir satt opp mot digitalt. La hver enkelt bestemme dette selv. Det er jo bare å åpne øynene og se forskjellen (om vi klarer det da). Jeg lurer på når 35mm fantastene innser at det faktisk går ann og fotografere med digitalkameraer til under 15000 kr. Veldig mye gøy kan man også ha digitalt.

Så, for dere som ikke er helt inne i dette. Sjekk dette ut selv. Let litt rundt på internett og se på bilder som blir tatt. Er dette bra nok for dere så ikke utelukk digitalt.

Jeg mener man kan fotografere digitalt uten digital speilrefleks. Kvaliteten kan hver og en sjekke ut for seg selv.

-gh

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Det er definitivt mulig å ta gode bilder med digitalkamera.

Etter mi meining, er det mange gode alternativ i prisklassen 5500 - 9500.

Eg har enno til gode å ha "feelingen" ein har med eit speglreflekskamera, der eg i kompliserte lyssituasjonar setjer kameraet på stativ, justerer zoom, fokus, tar ein manuell vurdering av over-/undereksponering, og tek biletet.

På same måte når eg går rundt og knipser bilder, og har behov for raskt å zoome/stille inn, med barn i nærleiken m.m. - då synes eg digitalkamera ikkje når fram.

Dette er kun fordi digitalkamera (på samme måte eg føler moderne kompaktamera gjer) er meir "treg datamaskin" enn eit fotoapparat.

Det er ikkje filmen som er årsaka, men knotete brytarar, dårlege søkarar (treg LCD/TFT-skjerm er IKKJE ein god søkarerstatning i alle lysforhald) m.v.

Eg tek framleis mest 35mm slidebilete med "skikkeleg" speilreflekskamera, og scannar dei heller med ein god filmskannar.

Saknar dog å kunne leggje bileta på nett same dag...

Lenke til kommentar

Hei.

Som kommentar til forrige melding vil jeg si at prisen er problemet. Dine erfaringer er nok helt korrekte, men om du virkelig vil og har penger nok får du kamera av digital type som henger med i svingene der du går rundt i skogen og ser etter øyebliksbilder.

Det er synd at raske digitalkameraer fortsatt koster 40 000 ++++

-gh

Lenke til kommentar

Har fotografert med 35mm (Nikon & Leica) i mange år. Har gått helt over til digitalfotografering nå.

Digitalkameraets store fortrinn er gode bilder uten "korn" i bildet som man får med hurtig film på 35mm. Kjører ut A3-bilder på fargelaseren med god kvalitet fra et Nikon CP 950.

Har nå et CP 995.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...