Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dir-655 ftp problemer

Anbefalte innlegg

Har som sagt en Dir- 655 som jeg har 3 pc`er koblet opp mot nettet samt et hjemmenettverk. Har satt opp en Ftp server, bruker bulletproof. Har satt opp brukere med passord og greier, problemet er det at når jeg setter serveren online så får jeg opp min intern ip: FTP Server On-line : IP(s) 192.168.0.198, on port 21

Kobler jeg tp kabelen fra modemet mitt rett i maskina. får jeg opp min eksterne ip adresse og dermed kan alle koble seg på serveren. Har sjekket setup innstillingene grundig i Bulletproof, men uansett hva jeg gjør så får jeg den interne ip`en opp. Noen som har noen tips? Har vært inne på routeren også, men blir ikke klokere.. :blush:

Help help

Svein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må jo forwarde port 21 til din PC, samt sette opp passive mode med forwarding, hvis noen utenfor lokalnettet skal få tilgang til FTP'en din. Det er ikke forskjellig fra andre routere...

Jeg har åpna port 21 på routeren. men hvordan setter jeg den i passiv mode mener du? :ermm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Du må jo forwarde port 21 til din PC, samt sette opp passive mode med forwarding, hvis noen utenfor lokalnettet skal få tilgang til FTP'en din. Det er ikke forskjellig fra andre routere...

Jeg har åpna port 21 på routeren. men hvordan setter jeg den i passiv mode mener du? :ermm:

Var ikke Web-grensesnittet til din D-Link router forståelig mener du?

Kanskje ikke så lett å forstå snakk om "port forwarding" som om det var/er noe dagligdags.

:)

Det noen forsøker å forklare deg er at din router har muligheten til å "route" trafikken fra WAN (internettet) til en gitt PC i ditt lokalnett. På en eller flere gitte porter.

Når du sier/skriver at du har "åpna port 21" via WEB-grensensnittet så valgte du vel den maskinen/IP'en (192.168.0.198) som din router (198.168.0.1) slipper trafikk på port 21 gjennom?

Dvs. at de som vil koble seg på din FTP-server må få vite den *eksterne* IP'en (som router tildeles fra ISP).

Router slipper da igjennom trafikken på den eksterne videre til din FTP-server.

Har du en ISP som gir deg dynamisk IP (til router) er du nødt til å bruke en tjeneste som DynDNS slik at de som skal bruke din FTP-server slipper å forholde seg til en IP (men istedet en URL, f.eks diosyrus.dyndns.org)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Var ikke Web-grensesnittet til din D-Link router forståelig mener du?

Kanskje ikke så lett å forstå snakk om "port forwarding" som om det var/er noe dagligdags.

:)

Det noen forsøker å forklare deg er at din router har muligheten til å "route" trafikken fra WAN (internettet) til en gitt PC i ditt lokalnett. På en eller flere gitte porter.

Når du sier/skriver at du har "åpna port 21" via WEB-grensensnittet så valgte du vel den maskinen/IP'en (192.168.0.198) som din router (198.168.0.1) slipper trafikk på port 21 gjennom?

Dvs. at de som vil koble seg på din FTP-server må få vite den *eksterne* IP'en (som router tildeles fra ISP).

Router slipper da igjennom trafikken på den eksterne videre til din FTP-server.

Har du en ISP som gir deg dynamisk IP (til router) er du nødt til å bruke en tjeneste som DynDNS slik at de som skal bruke din FTP-server slipper å forholde seg til en IP (men istedet en URL, f.eks diosyrus.dyndns.org)

Ja jeg har åpnet port 21 i routeren min, og valgte nettopp ftp maskina mi 192.168.0.198.

De som skal koble seg opp til min ftp får altså min eksterne ip for å logge seg på.Dette fungerer altså ikke, Har prøvd Dyndns også, men de får bare feilmelding om de ikke finner server..:( Har googla litt rundt omkring, men finner ikke noe eksakt fasit...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ja jeg har åpnet port 21 i routeren min, og valgte nettopp ftp maskina mi 192.168.0.198.

De som skal koble seg opp til min ftp får altså min eksterne ip for å logge seg på.Dette fungerer altså ikke, Har prøvd Dyndns også, men de får bare feilmelding om de ikke finner server..:( Har googla litt rundt omkring, men finner ikke noe eksakt fasit...

:hmm:

Da burde det fungere.

Har samme router på ett hjemmekontor og har åpnet for diverse "tjenester" og det fungerer aldeles utmerket.

DynDNS.org er vel mest aktuelt for å slippe å oppgi sin (eksterne) IP, og er sammen med DynDNS Updater en nødvendighet dersom du ikke har fast IP (har også ett slik oppsett på ett annet kontor med en annen router).

Kan høres ut som om du trenger en lokal "nettverksguru" til å hjelpe deg. :)

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig flere ting som kan forhindre at dette funker, bl.a. at ISP'en har sperret port 21 utgående i sine routere og/eller at det er en brannvegg lokalt på maskinen som gjør det samme.

Det er selvfølgelig ingen spesiell grunn til å bruke port 21, det er bare en standardport. Prøv gjerne en port over 1024.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar
Hvilken boks har du foran routeren? Noen ISPer har routermodem som ikke tillater FTP uten å sette opp med parametre eller bridgemodus.

Dere må ikke blande inn DynDns før alt fungerer...

Prøv canyouseeme.org med serveren igang og bruk statisk IP på serverPC.

Prøvde canyouseeme.org som du sa,men port 21 er og blir stengt!

Satte ftp serveren til port 1050 og da finner den meg.

Det rare er at jeg har pop3 konto som bruker standarport 110, programmet slipper ikke gjennom, men jeg mottar da mail som vanlig..

la7dfa.com: Jeg har bredbånd fra Get om det sier deg noe..kronglete å lete frem boksen bak tv`en :blush:

Endret av diosyris
Lenke til kommentar

OK med Get. Jeg skjønner ikke hvorfor port 21 ikke åpnes. Hvis du har valgt port 21 i FTP-programmet og programmet er i gang så skal det vises på canyouseeme når porten er forwardet i routeren. Det skal ikke være noen sperrer hos GET eller i deres modem så lenge port 1050 funker.

Du må forøvrig forwarde både port 20 og 21 på en FTP-server. Port 20 er default port for datakanal.

http://no.wikipedia.org/wiki/FTP#Aktiv_modus

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er mulig det blir (omtrent) samme resultat, men jeg bruker "Virutal server" funksjonen, isf å "forwarde" porter.

Noe som er det man faktisk ønsker. Å sette opp en "virtuell" FTP-server i sitt "Private LAN" bak router.

Lenke til kommentar
OK med Get. Jeg skjønner ikke hvorfor port 21 ikke åpnes. Hvis du har valgt port 21 i FTP-programmet og programmet er i gang så skal det vises på canyouseeme når porten er forwardet i routeren. Det skal ikke være noen sperrer hos GET eller i deres modem så lenge port 1050 funker.

Du må forøvrig forwarde både port 20 og 21 på en FTP-server. Port 20 er default port for datakanal.

http://no.wikipedia.org/wiki/FTP#Aktiv_modus

"Må" er et ord man helst ikke skal bruke på feil sted, så nå er "amateur hour" slutt:

Den heller skrale wikipedia-artikkelen påpeker helt riktig at det er et alternativ å kjøre passive mode. Da slipper man å tenke på port 20, og så lenge man setter FTP-serveren til å kjøre på en port over 1024 kan man velge kan man komme seg rundt hele sperren til ISP'en ved å kjøre passive mode. Dette bør være ganske selvforklarende å sette opp i FTP-serveren (Det er i alle fall det i Filezilla Server). Porten(e) man bruker til PASV må selvfølgelig OGSÅ åpnes i router.

PS: I følge standardvilkårene til Get heter det at 15.4 Abonnenten tillates ikke å koble Bredbånd servere som FTP servere, WEB servere o.l. til Utstyret, dersom ikke annet eksplisitt fremgår av informasjon/Ordrebekreftelsen.

Det betyr ikke nødvendigvis at de har sperret alt under 1024, men de er ikke født i går heller. Port 80, 110 osv. er kun åpne for trafikken de er beregnet for (grovt forenklet).

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...