srbz Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Jeg er per nu inne til førstegangstjeneste som vaktsoldat i Luftforsvaret, er nesten halvveis i min førstegangstjeneste. Jeg har søkt UB-kurs, og er nå innkalt til opptaksprøver for dette, og har svarfrist 7. januar for å takke ja til dette. Lurer på om noen her vet hva jeg forplikter meg til ved å si ja. Har jeg da forpliktet meg til å være 12 mnd til i Forsvaret fra 23. januar når UB-kurset starter? Kan Forsvaret sende meg utenlands så mye de måtte ønske fra dagen jeg er ferdig utdannet befal osv? Takker for svar. Skal prate med kompanisjefen om dette når jeg kommer tilbake fra perm, men om noen her kan ispe tilleggsinformasjon setter jeg stor pris på dette også. Lenke til kommentar
Thraze Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 (endret) Du har ingen forpliktelse ved å si ja til et UB opptak. Det er et opptak, dvs du må igjennom endel fysiske tester og et intervju. Kommer du videre må du igjennom en 3 ukers periode med endel pes, lite søvn og lite mat, for så å gjennomføre enda et intervju der du skal overbevise ytterligere hvorfor akkurat du er egnet som befal. Du kan gi opp akkurat når du vil. Hvis du gir deg, blir du bare sendt tilbake til det første tjenestestedet ditt for å fullføre førstegangstjenesten. Kommer du inn og fullfører UB kurset, som i seg selv er på ca 12 måneder, kan du slutte i militæret uten noen forpliktelser. Forsvaret kan ikke og vil aldri sende ut befal til utlandet som ikke spesifikt ønsker dette og viser seg egnet til utenlandsoperasjoner. Endret 25. desember 2007 av Thraze Lenke til kommentar
srbz Skrevet 27. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2007 Utenlandstjeneste er nå en ting, hva med f.eks. repp? Ikke at jeg ikke tåler en uke repetisjonsøvelse i året, det har jeg sikkert bare godt av på flere måter, men det er sånt som er kjekt å vite før man gir seg i vei på dette. Jeg gir Forsvaret strykkarakter på forhåndsinformasjon på akkurat dette her - eneste jeg har fått er liste over hva slags utstyr jeg må ha med meg, men jeg får vel vite det jeg trenger å vite under opptaket kan jeg tenke meg. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Jeg har tatt HVUB. Jeg sluttet etter 12 måneder. I og med at jeg utdannet meg i HV er jeg innrullert i mitt lokale HV distrikt. Det vil jeg være til jeg er 44. De som hadde gjennomført førstegangstjeneste før de startet på UBen måtte skrive under på at de aksepterte å få førstegangstjenesten utvidet. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 27. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2007 Jeg må vel det jeg og, ettersom jeg er halvveis allerede. Hvordan blir det med lønn da forresten? Jeg har skjønt at man får korporalstillegget/colatillegget, men får man dimmepenger for den utvidete perioden også? Lenke til kommentar
Richard87 Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Hei, noen som vet om du får ekstra lønn & dimme penger? Skal inn på tirsdag og har også lurt på å søke til UB Er det kun intak i Januar, eller til sommeren itilleg? (sry vis jeg stjeler tråden:S) Lenke til kommentar
40mm Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Hei, noen som vet om du får ekstra lønn & dimme penger? Skal inn på tirsdag og har også lurt på å søke til UB Er det kun intak i Januar, eller til sommeren itilleg? (sry vis jeg stjeler tråden:S) Hvor skal du inn, Værnes ? Litt mer info om hvor du skal og hvilken UB det er snakk om gjør det enklere å gi et bra svar. Lenke til kommentar
Richard87 Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 sry for sent svar, er inkalt til Samband, slaø møre ved sessvollmoen og så videre til bardufoss:S Lenke til kommentar
srbz Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 Det er søknadsfrister i november og april, så da er det vel inntak både i januar og til sommeren en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå