Nutjob Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 (endret) Hei. Får sirka 3000kr i lønning ved årskifte så tenkte kanskje eg skulle oppgradere RAM og skjermkortet mitt. Derfor så lurer eg på om folk her kan komme med forslag. Har dette fra før: OCZ 2gb med timing 5-5-5-15 og ATI Radeon X1650PRO skjermkort. Så har tenkt ut Club3D sitt 8800GT 512mb kort, så må eg ha RAM. Denne ramen skal vere RASK og ikkje noko sinke i forhold til resten av oppsettet mitt.. Ramen kan koste rundt 1200kr om nødvendig, skal kun ha 2gb fordi operativsystemet er av 16-bit.. Har dette her: OCZ 2gb(denne skal byttest ut, altfor treig..5-5-5-15 timings) Intel Core 2 Duo E6420 2.13GHz(skal overklokke til rundt 3.0/3.2GHz når eg lærer å overklokke, evt. får noen som kan det til å overklokke) Asus P5W DH Deluxe(975X chipset) ATI Sapphire Radeon X1650PRO 256mb(skal byttest ut) Var vel det som er nødvendig? Endret 24. desember 2007 av zaltmann Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 (endret) Hva skal du bruke maskina til? edit: Hvilke spill skal spilles? Endret 24. desember 2007 av Ethernet Lenke til kommentar
Nutjob Skrevet 24. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2007 Hva skal du bruke maskina til? edit: Hvilke spill skal spilles? spilling, brenning av dvd/cd..ehm tja, spilla det går i er cs og wow.. Lenke til kommentar
Nutjob Skrevet 24. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2007 opp...gjør denne oppgraderingen fordi PC-en har tendenser til å henge så altfor ofte, pluss eg syns cpu'en er treg, og eg vil ha bedre grafikk Lenke til kommentar
Sargas Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Jeg syns du bør smelle til og spare litt ekstra(siden det er jul ), og kjøpe: - Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte. - PRIS: 1953,- - XFX GeForce 8800GT 600M 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDTV/HDCP,600Mhz. - PRIS: 1795,- SUM: 3748,- + Porto Da har du alt du trenger i et par år, eller mer, framover! God jul! Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Hva med E8400 eller C2Q6600? Har kvaddkåren selv og den er meget klokkevillig Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Tror hverken cpu eller skjermkort bremser cs/wow noe særlig, i alle fall cpu´n er god nok lenge til, bruk heller pengene på ram og et 8800gt eller et ATI 3870. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Hei. Får sirka 3000kr i lønning ved årskifte så tenkte kanskje eg skulle oppgradere cpu og skjermkortet mitt. Derfor så lurer eg på om folk her kan komme med forslag. Har dette fra før: Intel Core 2 Duo E6420 2.13GHz og ATI Radeon X1650PRO skjermkort. Derfor må eg ha Intel platform CPU. Har tenkt litt på dette her, med Intel Xeon X3210 og 8800GT 512mb skjermkort. Men er åpen for bedre forslag evt. synspunkter innen det jeg har tenkt ut Høres ut som en flott oppgradering det, spør du meg. (eventuelt Q6600) Hastighetene til en E6850 kan du uten problemer komme opp i med litt tweaking (overklokking) Ellers skal det sies at slike gammle spill vil kjøre utmerket om du bare kjøpte et nytt skjermkort. På nyere spill så vil nok en litt bedre CPU være greit. Lenke til kommentar
Nutjob Skrevet 24. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2007 (endret) mange gode forslag her får sjå kor mykje peng eg har etter julafta og ved lønning kan ram'en vere problemet? :S har disse rambrikkene EDIT: om eg gjer sånn da: http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=61790 da kjøper eg 2 sett med 2gb ram av dei brikkene der som skal visst nok vere raske og stabile(?) så kjører eg 3 av brikkene, er det vits? Er vel opp til 3gb du kan kjøre med 16-bit vista? Endret 24. desember 2007 av zaltmann Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Det er nok ikke RAMen din som gjør at den henger seg. Det kan faktisk være harddisken din og. Så jeg ville fortsatt satset på Q6600 og XFX GeForce 8800GT 600M 512MB GDDR3 Når du først skal oppgradere, kan det være lurt og koste på seg noen hundrelapper ekstra, så holder du ut mye lenger Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 mange gode forslag her får sjå kor mykje peng eg har etter julafta og ved lønning kan ram'en vere problemet? :S har disse rambrikkene EDIT: om eg gjer sånn da: http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=61790 da kjøper eg 2 sett med 2gb ram av dei brikkene der som skal visst nok vere raske og stabile(?) så kjører eg 3 av brikkene, er det vits? Er vel opp til 3gb du kan kjøre med 16-bit vista? Husk at du må/burde kjøre minnebrikker i par. Dette for best ytelse, stabilitet/kompatibilitet. Kjører du med 3 minnebrikker halveres minnebåndbredden, noe som gjør at du mister en del ytelse. (enten 2 eller 4 minnebrikker anbefales p ådet sterkeste) Skal du kjøre 3GB så anbefaler jeg 2x1GB+ 2x512MB. Win Vista 32bit tar i bruk maks 3-3,5GB (alt etter hvordan komponenter du har) Med den PCen så ville jeg antatt at du maks kunne utnyttet ca 3,35GB. Lenke til kommentar
Nutjob Skrevet 24. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2007 mange gode forslag her får sjå kor mykje peng eg har etter julafta og ved lønning kan ram'en vere problemet? :S har disse rambrikkene EDIT: om eg gjer sånn da: http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=61790 da kjøper eg 2 sett med 2gb ram av dei brikkene der som skal visst nok vere raske og stabile(?) så kjører eg 3 av brikkene, er det vits? Er vel opp til 3gb du kan kjøre med 16-bit vista? Husk at du må/burde kjøre minnebrikker i par. Dette for best ytelse, stabilitet/kompatibilitet. Kjører du med 3 minnebrikker halveres minnebåndbredden, noe som gjør at du mister en del ytelse. (enten 2 eller 4 minnebrikker anbefales p ådet sterkeste) Skal du kjøre 3GB så anbefaler jeg 2x1GB+ 2x512MB. Win Vista 32bit tar i bruk maks 3-3,5GB (alt etter hvordan komponenter du har) Med den PCen så ville jeg antatt at du maks kunne utnyttet ca 3,35GB. så det du sier er dette? http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=61790 Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 (endret) Da gjør du det enkelt å kjøper 4 GB. Selv om 32bit OS ikke utnytter fire vil du kunne bruke de fullt ut hvis du en vakker dag skal gå over til 64bits OS. Men hvilke spill/applikasjoner har du problemer med å kjøre med nåværende oppsett? Endret 24. desember 2007 av Xander^ Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Kan ikke være noen av delene med Wow eller CS Lenke til kommentar
Nutjob Skrevet 24. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2007 vet egentlig ikke, men antar at i alle fall skjermkortet mitt er problem ettersom eg ikkje få køyre høgste oppløsyning i cs med 3d3 eller hva det heter og kun av og til går det å skifte mellom cs og windows, alså når jeg trykker alt+tab for å skifte til windows så blir alt svart og jeg må trykke nede på skjermen for å treffe cs slik at cs opner seg. Dette skjer OFTE og det er skjeldent at dette går knirkefritt noke som eg forventer ettersom cs ikkje er krevende for systemet. Selv om eg har rundt 70fps når eg spiller wow med full oppløsning og grafikk så hender det at det henger seg i 1 sec elns og det "lagger" litt under spillinga. Om eg legger ned wow eller åpner eitt msn vindu eller lignende(kjører wow i window mode, så da går det lett å legge ned wow og åpne uten problemer) så får eg en voldsom fps drop i 5-10sec før den sakte men sikkert stabiliserer seg på høgre fps(60-70fps) Så vil tru dette er skjermkortet, evt. ramen som gjør at det henger og lignende, men er ikkje sikker. Litt lettere for dikka å analysere kva eg trenger no kanskje Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Oppløsningen er det kun skjermkortet som styrer, mens det mest er ram (og prosessor) som arbeider når du legger ned et spill for eksempel. Siden det faktisk var billigere med 4GB, enn med 3GB, så ville jeg naturligvis like så godt valgt 4GB. Lenke til kommentar
Nutjob Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2007 da har eg funne desse her: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1006834 desse rambrikkene er naturligvis raskere enn mine rambrikker..aiight? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Jepp, er nok en del raskere ja. (om den faktiske ytelseforskjellen er nok ikke like stor dog. ) Lenke til kommentar
Nutjob Skrevet 26. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2007 Jepp, er nok en del raskere ja. (om den faktiske ytelseforskjellen er nok ikke like stor dog. ) hmm, kan du finne den beste ramen du finner til tusen lappen? 2gb.. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Jepp, er nok en del raskere ja. (om den faktiske ytelseforskjellen er nok ikke like stor dog. ) hmm, kan du finne den beste ramen du finner til tusen lappen? 2gb.. Her: https://prisguiden.no/product.php?productId=58673 (obs: Hovedkortet ditt støtter vel bare 800MHz maks originalt, og minnet vil automatisk nedklokke seg til denne frekvensen, men ved overklokking så når du uten problem opp i 1150Mhz og sikkert også litt høyere) Med litt finpuss på rambrikkene så kommer de nok også ned på CasL 4 uten de helt store problemene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå