Fuel Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Var lei av all spamingen så bytta email adresse fra hotmail, til mitt egent domene. Og i motsetning til hotmail adressa, har eg ikke gitt vekk denne adressa til noe firma. Så får eg en mail fra en venn "it-avisen tips" med en link på ( er faktisk veldig få som sender til meg på nye adressa mi). Etter eg fikk den mailen har det halga inn med "spam mail". Siden det ikke er lovt til og sende uønsket reklame i e-mail, så har eg lyst og politianmelde spamerene. 1. Vil politet ta dette seriøst 2. Er det spam når det står "ONE TIME MAILING, NO NEED TO REMOVE" (fikk faktisk alle spam mailene dobblet opp så di har jo alrerde sendte mere en 1 gang.) Lenke til kommentar
Tigeren Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Hvis du gjør det, og politiet tar det seriøst.. så si fra. Da tror jeg det er ca 23000 andre brukere her inne som vil være med! Men dessverre tror jeg ikke noe blir gjort.. saken blir henlagt før den er anmeldt sannsynligvis. Politiet har viktigere ting å bruke tiden på tror jeg Lenke til kommentar
zyrtec Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Vil nok si meg enig med Tigeren, men du taper vel ingen ting på å spørre.... Lenke til kommentar
RedScorpion Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 1. Vil politet ta dette seriøst Politiet skal i utgangspunktet ta alle henvendelser og anmeldelser seriøst, det er jo en del av jobben deres. Men nå er det engang sånn at politiet har mange saker å ta seg av, og derfor blir de nødvendigvis nødt til å prioritere. Større og mer alvorlige saker kommer stort sett foran mindre alvorlige saker. Men når det er sagt kan man jo lure på hva som er viktigst av å forsøke å stoppe spammere, hackere eller privatpersoner som deler filer via p2p programmer. Uansett har du lite å vinne på at én skulle bli tatt. Er det norske spammere derimot, kan du overveie en anmeldelse. Men dersom det skulle bli sak må du være villig til å følge dette rettslig, et valg du kanskje bør tenke igjennom. 2. Er det spam når det står "ONE TIME MAILING, NO NEED TO REMOVE" (fikk faktisk alle spam mailene dobblet opp så di har jo alrerde sendte mere en 1 gang.) Javisst. Det er da fortsatt uønsket, masseutsendt reklame om de så lover at dette er første og siste brev? Mitt forslag er at du kjører en whois på ip-adressen spammailen kommer fra, og sender en klage til abuseteamet til vedkommendes ISP. Dersom mailen er sendt via proxyer eller åpne reléer blir det selvfølgelig straks verre. Da får man heller bære over med det. Et bedre tips er å installere et spamfilter, så du i det minste slipper å se stort til det. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Mottar du spam fra norske firma bør du henvende deg til Forbrukerombudet. Du kan også sende en klage til spammerens Internettleverandør. Norske spammere får sjelden drive på lenge. Men det meste av søppelmailen kommer dessverre fra Dr. Mbongo fra Nigeria eller en stillehavsøy, og det er ingenting norsk politi og myndigheter kan gjøre med det. Jeg tviler på at det er "it-avisen tips" som har gitt adressen din til spammere. Spammerne har mange sleipe metoder for å finne adresser. De kan rett og slett ha funnet det nye domenet ditt og prøvd [email protected], [email protected], [email protected],..... Er det spam når det står "ONE TIME MAILING, NO NEED TO REMOVE" All kommersiell mail som du ikke på forhånd har samtykket i å motta er spam. Det står mye slik bullshit i mailene, og det bør ikke tas seriøst. Å svare på mailene, klikke på "meld deg ut", osv. er heller ikke smart. Da bare forteller du spammerne at adressen din er aktiv og verdifull. Det eneste du kan gjøre er nok å installere et spam-filter. LeD Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 Hvis det er norske firmaer som spammer deg: Meld fra til forbrukerombudet. De GJØR faktisk noe med saken, har prøvd det selv! Fikk kopi av brevet de sendte til firmaet. Hvis det er et utenlandsk firma: - skaff deg spam-filter - bruk tiden din til noe annet Lenke til kommentar
kyllingvippen Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Hvis du gjør det, og politiet tar det seriøst.. så si fra. Da tror jeg det er ca 23000 andre brukere her inne som vil være med! Men dessverre tror jeg ikke noe blir gjort.. saken blir henlagt før den er anmeldt sannsynligvis. Politiet har viktigere ting å bruke tiden på tror jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå