Gå til innhold

Oppgradering til silent (men også kraftig) pc, maks 6000kr

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter å ha gått lei av at den stasjonære PCen bråker som et uvær og kjører middels dårlig på spill, så har jeg bestemt meg for å oppgradere de mest betydningsfulle delene i maskina. Den skal være så stille som mulig, men likevel kraftig.

Som den systematiske personen jeg er, så tar jeg for meg punktene til retningslinjene en for en.

Bruksområde:

Primært spilling, samt visning av filmer osv.

Prisantydning:

Maks 6000 kroner

Skal maskinen overklokkes:

Jeg har ingen planer om noen form for overklokking.

Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert?

Her er jeg åpen for begge deler, men har forstått det sånn at det i disse dager er klokest å velge Intel...

Er det deler du vet du ikke trenger?

De delene som trengs oppgradering er:

Kabinett

CPU

RAM

Hovedkort

Harddisk

Resten har jeg fra før

Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer:

Kabinett: Jeg har mer eller mindre landet på Antec Performance One P182. Har også en fin MIST 500W PSU som kan brukes sammen med dette (den er stille som en mus).

CPU: Har sett på "Intel Core 2 Duo E6750" som en fin kandidat, og er ikke interessert i å bruke noe mer enn 1400kr på CPU. Er dog åpen for dyrere forslag hvis det viser seg at de gir mer for pengene. Er veldig opptatt av en stille CPU-vifte.

RAM: Ser for meg 4GB (2x2gb), men aner ikke om jeg bør kjøpe DDR2 eller DDR3 eller hvilken hastighet jeg bør ha på brikkene.

Hovedkort: Opptatt av at det som finnes av vifter på kortet bør være stillegående. Jeg er mer eller mindre sikker på at jeg ikke trenger SLI, så hvis det er mulig å utelate det på hovedkortet, så hadde det vert fint. Er også veldig usikker på hvilket chipset jeg bør gå for, ettersom jeg ikke har nok kunnskap til å gjøre et bra valg enda. Har snuset litt på "MSI P35 Platinum" hvis det skulle være aktuelt med den Intel-prosessoren jeg nevnte over.

Harddisk: Vil gjerne ha en disk med minst 300gb, 7200rpm og som er stillegående! Har kikket litt på "Samsung SpinPoint T166", men vet ikke om det finnes bedre kandidater på markedet mtp. stillhet og ytelse... Jeg vet heller ikke om jeg bør kjøpe SATA eller eSATA.

Når det gjelder skjermkort, så kjører jeg for øyeblikket et "Point of ViewGeForce 8800GTS 320MB DDR3" som jeg føler jeg kan beholde en stund til før jeg trenger å bytte det.

Til nå har jeg brukt å deaktivere det innebygde lydkortet på hovedkortet og heller brukt mitt "Soundblaster Live! Player 5.1". Men siden det er omtrent 2 år siden jeg kjøpte nytt hovedkort, så lurte jeg på om de innebygde er blitt så bra at jeg kan kaste mitt gamle og trofaste SB Live! 5.1? Eller eventuelt kjøpe et nytt lydkort for en billig penge... (jeg er ingen lydmann, så lydkort til over tusenlappen er uaktuelt, men kanskje rundt 500...)

Håper dette gir en viss forståelse av hva jeg er jakt etter, og håper dere kan hjelpe meg å finne de beste komponentene for meg og mitt bruk.

På forhånd takk! :)

Endret av sword
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som om du har det meste klart, her er mitt forslag med noen begrunnelser under:

Antec P182, 1395kr

Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz, 1395kr / Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz, 2025kr

2x Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 Kit w/two, 1500kr

MSI P35 Platinum P35 Socket-775 DDR2, 1190kr

Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM, 595kr

Totalt 6075kr/ 6705kr med Q6600 (Priser fra komplett.no)

Velg Q6600 hvis du har tenkt å bruke program du vet har nytte av fire kjerner, eller hvis du bare liker å tenke fremover (da flere program og spill vil utnytte 4 kjerner i fremtiden) En annen ting som er verdt å nevne er de nye 45nm prosessorene som kommer i slutten av januar. Disse tilbyr samme ytelse med mindre varmeutvikling, som kanskje betyr noe for deg pga. viftestøy.

DDR3 er ikke verdt prisen iforhold til ytelse og pris på DDR2, 2GB brikker er dessuten veldig dyrt i forhold til 2x1GB brikker. Har derfor satt opp tilsammen 4x1GB.

Du får mye for pengene når du kjøper et P35 hovedkort, så MSI Platinum som du nevner er helt OK.

Tror ikke du hører forskjell på lyden fra hovedkortet og lyden fra lydkortet ditt hvis du har PC-høyttalere. Men det må gjerne komme en lyd-entusiast og motsi meg på akkurat det punktet.

Håper det var til nytte for valget ditt :)

Lenke til kommentar

Takk for forslagene!

Men jeg lurer litt på om jeg burde gå ned fra PC8500(1066mhz) til PC6400 (800mhz) for å få 2x2gb. Om det vil være noe poeng i det hele tatt (mtp. ytelse/pris), og om jeg vil merke forskjell. Må i så fall bli en av disse som blir aktuelle:

Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5, Kit w/two matched ValueRAM 2048MB DDR2

Crucial DDR2 PC6400 4096MB CL5, Kit w/two matched DDR2 PC6400 2048MB CL5

Jeg er også litt usikker på om jeg skal velge Kingston eller Crucial som minneprodusent. Av de to "settene" over er Kingston ca 250kr billigere og begge har samme spesifikasjoner.

En annen mulighet er å legge i ca 350kr ekstra for å få 2x2gb brikker med PC8500 (1066mhz)

Crucial DDR2 PC8500 2048MB CL5, 1.8V, 256Meg x 64, 240pin, 1066Mhz (919kr for én på komplett)

Trenger også råd ang. en bra og stille CPU-vifte til socket LGA 775. Hvilken bør jeg kjøpe? (har fremdeles ingen planer om overklokking)

Har bestemt meg for å gå for "Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA" istedenfor 320GB-versjonen. Siden denne disken gir mest for pengene.

Ligger så langt på 5658 kr på Amentio.no (med ny HD og det minnet som briktern foreslo i forrige post), så har fortsatt litt å gå på.

Håper på hjelp ang. minnevalg og CPU-vifte :)

Endret av sword
Lenke til kommentar
Takk for forslagene!

Men jeg lurer litt på om jeg burde gå ned fra PC8500(1066mhz) til PC6400 (800mhz) for å få 2x2gb. Om det vil være noe poeng i det hele tatt (mtp. ytelse/pris), og om jeg vil merke forskjell. Må i så fall bli en av disse som blir aktuelle:

Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5, Kit w/two matched ValueRAM 2048MB DDR2

Crucial DDR2 PC6400 4096MB CL5, Kit w/two matched DDR2 PC6400 2048MB CL5

Jeg er også litt usikker på om jeg skal velge Kingston eller Crucial som minneprodusent. Av de to "settene" over er Kingston ca 250kr billigere og begge har samme spesifikasjoner.

En annen mulighet er å legge i ca 350kr ekstra for å få 2x2gb brikker med PC8500 (1066mhz)

Crucial DDR2 PC8500 2048MB CL5, 1.8V, 256Meg x 64, 240pin, 1066Mhz (919kr for én på komplett)

Trenger også råd ang. en bra og stille CPU-vifte til socket LGA 775. Hvilken bør jeg kjøpe? (har fremdeles ingen planer om overklokking)

Har bestemt meg for å gå for "Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA" istedenfor 320GB-versjonen. Siden denne disken gir mest for pengene.

Ligger så langt på 5658 kr på Amentio.no (med ny HD og det minnet som briktern foreslo i forrige post), så har fortsatt litt å gå på.

Håper på hjelp ang. minnevalg og CPU-vifte :)

Vil foreslå 4stk. av Geil sine PC6400 800MHz 1gb rambrikker. Billig, kvalitet og god ytelse/pris! Når det gjelder vifte så kan eg på det varmeste anbefale Noctua NH-12F tror jeg den heter. RÅ vifte, ytelsen er den beste innen passiv/vifte til CPU og den er ganske stille på grunn av Noctua vifta som er stille! :)

Lenke til kommentar

ja enig med den :) er ikke helt med men nevte han at han ikke skulle klokke i stad, trenger ikke det beiste av en kjøler da, ,kan heller kjøre en mindre enn med en stille vifte! :) nocota uh9 eller lignde:)

eller så bårde crutical 8500 og geil brikkene fine :)

har ikke vurdert og sett opp oppsett i prisguid,, komplett er jo ikke direkte billig :)

Lenke til kommentar

jeg sparer faktisk 800kr på å gå ned fra pc8500 til pc6400, noe jeg mener er verd penga. da bruker jeg også 2x2gb istedenfor 4x1. prisguiden er litt uklar akkurat her. men ps.no har brikkene til god pris. så tror jeg har landa på de brikkene til geil :D

synes det er litt mye å gi 450kr for ei CPU-vifte når jeg ikke skal overklokke, så er åpen for flere forslag :) at den går stille er veldig viktig!

Lenke til kommentar
jeg sparer faktisk 800kr på å gå ned fra pc8500 til pc6400, noe jeg mener er verd penga. da bruker jeg også 2x2gb istedenfor 4x1. prisguiden er litt uklar akkurat her. men ps.no har brikkene til god pris. så tror jeg har landa på de brikkene til geil :D

synes det er litt mye å gi 450kr for ei CPU-vifte når jeg ikke skal overklokke, så er åpen for flere forslag :) at den går stille er veldig viktig!

om du ikke skal overklokke, hva er vitsen med ny cpu-vifte da? :p kan jo gjøre som meg og gå for Zalman CNPS9700NT, men den er langt fra billig, og heller ikke så stille..jeg gjorde det vel kanskje mest for utseende, men har planer om å overklokke og sååe :)

Lenke til kommentar

hehe. jeg har ikke akkurat best erfaring med at boxed vifter er stille som mus. og siden jeg ikke har LG775-vifte fra før, så vil jeg gjerne ha en som er nettopp musestille. (les 18dB eller mindre)

har sett litt på "Thermaltake Golden Orb II Blue" som kan fåes for så lite som 214kr i dag. men er alltid på jakt etter noe bedre :p

Lenke til kommentar

hvis jeg bestemmer meg for å gå for Noctua NH-U9; vil det da være lurt å droppe tilleggsvifte direkte på kjøleren grunnet de mange medfølgende kabinettviftene i Antec P182?

Som sagt, jeg tenker å få systemet så stille som mulig, uten overklokking.

Men vil da viften (NH-U9 eller Scythe "Ninja") passe med kabinettet (Antec P182) og hovedkortet (MSI P35 Platinum) ?

"Scythe "Ninja" SCNJ-1000" er også en kandidat hvis jeg ikke skal feste vifte på CPU-kjøleren..

Endret av sword
Lenke til kommentar
hvis jeg bestemmer meg for å gå for Noctua NH-U9; vil det da være lurt å droppe tilleggsvifte direkte på kjøleren grunnet de mange medfølgende kabinettviftene i Antec P182?

Som sagt, jeg tenker å få systemet så stille som mulig, uten overklokking.

Men vil da viften (NH-U9 eller Scythe "Ninja") passe med kabinettet (Antec P182) og hovedkortet (MSI P35 Platinum) ?

"Scythe "Ninja" SCNJ-1000" er også en kandidat hvis jeg ikke skal feste vifte på CPU-kjøleren..

vil anbefale Noctua om du skal kjøre passivt. Ja, alle de dere vil passe til hovedkortet ditt og kabinettet ditt :)

Lenke til kommentar
zaltmann, er det noen spesiell grunn til at du anbefaler Noctua for passiv kjøling, og ikke Scythe?
Resultatene kom ikke overraskende; Coolermaster, Zalman og ThermalTakes bidrag får mer eller mindre strykkarakter. Thermalrights Ultra 120, og Scythes Infinity fullførte testene våre, men med så høye temperaturer at prosessoren slo inn throttle-funksjonen.
Endret av zaltmann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...