Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvor viktig er kjølepasta

Anbefalte innlegg

Har satt sammen ny maskin og den vil ikke starte, prøvd forskjellige cpuer og forskjellige hovedkort, har jo vært mye av og på med kjøleribba. Ser tempen stiger jævli fort over 80 grader før maskinen bare slår seg av. Er det hovedkortet som gjør dette automatisk? Er ny kjølepasta så viktig hver gang jeg setter på ribba ,at det ikke er mulig å få maskinen til å fungere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjølepasta er veldig viktig og du kan ikke bare ta av og på kjøleribben da små luftbobler kommer mellom overflatene og hindrer varmeoverføringen. Hovedkortet ditt slår av PC-en din da maskinen blir for varm. Dette er et sikkerhetstiltak.

Bruk isopropanol (kondensfjerner, fåes på bensinstasjonen) eller egnet middel for å ta bort kjølepasta og legg på et nytt lag.

Lenke til kommentar
åhh..ka bra. Må ha pasta værtfall, kan vel bli lang ventetid på det i disse dager. Neppe noen butikker som selger dette her i byen. Hvem selger slikt som fjerner gammel pasta? ser ikke det på nettbutikkene.

Hei

Tipps... Når du smører på den nye pastaen så bruk ett kredittkort eller lingnende da får du ett tynt fint lag med pasta :thumbup: God Jul

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ny pasta og Nå går maskinen, men enda litt varm 51 c idle i bios(cpu temp). Har kanskje brukt for mye/lite kjølepasta, ikke rukket og få lagt inn os enda så får se hva core temp er etterhvert. Hvilket program er mest nøyaktig for quad cpu? tenkt å legge inn vista.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så veldig innpå kjøling og å følge med på temperaturer, men arctic silver har en ganske grei guide her på hvordan man putter på kjølepasta. Den går veldig grundig til verks, men her er det bedre å være for forsiktig enn å ta snarveier.

Det skal ikke mye pasta til, det som er tanken er at pastaen kun fyller de mikroskopiske sprekkene i metallet slik at du utnytter hele overflaten. Derfor er det også viktig å rense nøye siden hudoljer og støv tar opp plass "inni" metallet, der pastaen burde være.

Lenke til kommentar

takk for tipset om guiden. Har lagt på ny nå, og lirka og fikla på kjøleren og det ser vel ut som jeg kan ha kommet ned noen grader 5 - 6 grader værtfall. E så passe fornøyd nå da jeg ligger på 45 c i bios etter ca 5 min. Synes enda jeg synes det virker som det er litt varmt, men men. venter på ny kjøler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...