Gå til innhold

Hjelp til valg av Hovedkort -> Am2/M-Atx

amiganostalgia

Anbefalte innlegg

Hei!

Med stor fare for at folk er opptatt med andre ting akkurat nå, vel vel..

edit: Kom over en kjempefin oversikt over M-Atx hovedkort her

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=900405&page=1

Uansett, jeg sitter og skal bestille en ny pc, men stusser litt på hva jeg egentlig trenger utifra hovedkortet.

Jeg skal bruke dedikert skjermkort og lydkort og ha max 3 harddisker i PC-en i ett lite kompakt aerocooler kabinett.

Sokkel Am2 / Formfaktor MicroAtx. Trenger ikke IGP altså.

PC-en skal overklokkes.

Ønsker alle en riktig god jul! =)

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg endte til slutt opp med dette oppsettet, ble nok litt utålmodig =) :

Aerocool AeroCube sort,AMD Athlon 64 X2 5000+ Black Edition

(4kjerne amd er ikke moden enda.. =))

Gigabyte GA-MA69GM-S2H, best i forskjellige tester, kortet har "alt".

Mushkin DDR2 8GB S. Performance SP2-6400, 4x 2048 MB 800MHz. (5-5-5-18), nok minne må man jo ha. Skal kjøre ett gainward 8600 GTS 512 skjermkort og en enermax liberty 500w m.a. ifra gammel pc. Gleder meg til 8GB ram =)

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
Gleder meg til 8GB ram =)

Tror ikke du vil merke noe positiv forskjell på 4 og 8gb ram nå (du er klar over at du MÅ kjøre 64bits OS da?), 4x2gb brikker er ikke det gunstigste å klokke med da de vil belaste chipsettet mer en f.eks 2x2 eller 4x1 for den saks skyld, iogmed det er ett matx kort har det heller ikke like bra strømregulering og kjøling av dette som mer highend atx kort har. En del programmer og drivere har dessuten problemer med så mye minne enda, kan nevne som eksempel at mange fikk blåskjerm med alt over 4gb med Ati drivere opp til v. 7.11, vet ikke om det er fikset enda.

Hvorfor ikke Intel når du skal klokke? Pentium E2160 kan du lett klokke til å ta rotta på det meste AMD har - inkludert Phenom

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt 64bit i 4-5 år i alle fall så er veldig vant til det.

Bruker 4x rambrikker på nåværende maskin og klarer å klokke maskinen fint. Forskjellen på å klokke 4stk rambrikker mot 2 så er det etter min erfaring bare positivt. 2stk rambrikker trenger mer volt eller blir for varme enn hva 4 rambrikker blir og jeg har ikke tenkt å presse de til det ytterste uansett. Hovedgrunnen for at jeg valgte 8gb framfor kun 4 er dog photoshop, premiere, 3d og ramdisk for spill.

Lenke til kommentar
Bruker 4x rambrikker på nåværende maskin og klarer å klokke maskinen fint. Forskjellen på å klokke 4stk rambrikker mot 2 så er det etter min erfaring bare positivt. 2stk rambrikker trenger mer volt eller blir for varme enn hva 4 rambrikker blir

Så du mener at det i oc øyemed er bedre med 4 brikker?

Jeg tror jeg vet om opp en del som er relativt uenig med deg der ;)

Men så lenge det ikke er snakk om noen voldsom overklokking vil det nok gå bra

Lenke til kommentar
Jeg har kjørt 64bit i 4-5 år i alle fall så er veldig vant til det.

Bruker 4x rambrikker på nåværende maskin og klarer å klokke maskinen fint. Forskjellen på å klokke 4stk rambrikker mot 2 så er det etter min erfaring bare positivt. 2stk rambrikker trenger mer volt eller blir for varme enn hva 4 rambrikker blir og jeg har ikke tenkt å presse de til det ytterste uansett. Hovedgrunnen for at jeg valgte 8gb framfor kun 4 er dog photoshop, premiere, 3d og ramdisk for spill.

har det eg og hehe begynte i 2003 med betaen av xp x64 :p

har nå 4GB PC6400 (2x2GB) ocz på vista x64 funker helt fint på MSI K9AGM2-FIH

Lenke til kommentar

Du får lese det jeg skriver og ikke skrive det om. Det jeg mente var at 2x brikker klokker jo bedre, men det skal mer til for å få de klokket opp max. Følgende blir da at man må til med gjerne til med vifter/ekstra kjøling og risikoen for system kræsj/ustabilitet stiger betraktelig.

Når det er sagt så vil jeg igjen poengtere at jeg vil bruke minnet som ramdisk.

Surfer i firefox nå ifra ramdisk, og det er naturlig nok uber responsivt.

Lenke til kommentar
Du får lese det jeg skriver og ikke skrive det om. Det jeg mente var at 2x brikker klokker jo bedre, men det skal mer til for å få de klokket opp max. Følgende blir da at man må til med gjerne til med vifter/ekstra kjøling og risikoen for system kræsj/ustabilitet stiger betraktelig.

Når det er sagt så vil jeg igjen poengtere at jeg vil bruke minnet som ramdisk.

Surfer i firefox nå ifra ramdisk, og det er naturlig nok uber responsivt.

synes 4GB er greit jeg, 8GB er vel overkill men prisen for den overkillen er ikke høy lol

Lenke til kommentar

De forrige innleggene mine der var til PerUlv2 =)

Nei jeg synes det var skam billig så jeg ser ingen grunn til å ikke gå for 8gb når jeg først er i gang.

Satser på DDR3 evt til sommeren når amd kommer med det, forhåpentligvis. Og krysser fingra for billig DDR3 4GB eller 8GB brikker. 16GB brikker blir vel for mye å håpe på.

Alt i alt blir det nå en veldig solid liten pc som kan kjøre det absolutt aller meste. ATX/maxi kabinett er jeg ferdig med. For mye å bære på.

Jeg ble frelst når jeg så en ung dame bære inn sin barebone på tg for noen år siden, så dette var på høy tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...