Silfsurf Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Jeg har da tenkt på å gi nytt digitalt kamera til foreldrene mine, så jeg tenkte dere kunne hjelpe meg med hvilket kamera jeg burde kjøpe. Jeg har tenkt på disse to. http://www.elprice.no/Product/ProductInfo.aspx?id=29248 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332682 Har også tenkt på Canon Digital Ixus 800 IS... Er de gode med tanke på prisen? Hvilket burde jeg velge? Om dere har andre forslag på lager så kom gjerne med dem:). Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Denne artikkelen fra Akam må da være perfekt for deg: Kompakte julegaver Lenke til kommentar
Silfsurf Skrevet 24. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2007 Har lest gjennom artikkelen, men jeg synes fortsatt det er litt vanskelig å velge mellom de 2 kamera jeg nevnte i første post:S. Jeg tenkte jeg skulle høre hva dere syntes først, så kanskje det blir lettere å velge. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Jeg har alltid hatt Ixus og har vært strålende fornøyd. Pent kamera, gode menyer og generell god finish. Bildene for ordinære 10x15cm print tror jeg alle disse modellene duger mer enn godt til. Det er en viss forskjell på Ixus 75 og 800IS. 75 er et mye mindre kamera enn 8800IS og hvis du skulle tenke på at det er godt voksne som skal bruke kameraet, hadde de nok litt størrelsen på 800IS fremfor 75. Lenke til kommentar
Silfsurf Skrevet 24. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2007 Ok da står jeg mellom 70 og 75, hva er egentlig forskjellen mellom disse to kameraene, og hvilket er det dere hadde tatt? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Nå er hverken kompaktkamera generelt, og Ixus spesielt, blant mine kompetanseområder. Jeg vil likevel driste meg til å svare på dette. Så vidt jeg forstår er de så og si identiske kameraer, men et har stor skjerm og ingen optisk søker, mens den andre har mindre skjerm og optisk søker. Det blir derfor et spørsmål om smak, og slik kan ingen gi noe råd om i utgangspunktet. Det blir som å spørre om man bør ha kaviar eller salami på brødskiven. I og med at det er snakk om godt voksne mennesker, så ville jeg valgt den største skjermen. De har ofte en tendens til å ikke sjekke hjørnet av søkeren når de tar bilder med optisk søker, et problem som bare blir forstørret av at de små hullene i et kompaktkamera er omtrent like nøyaktige som styresnekken på en T-Ford. Da jeg valgte kamera til min far sist sommer, så tok han umiddelbart bedre bilder enn det han tok med sitt analoge kompaktkamera (med god optisk søker). Det er fordi han for første gang kunne se hele bildet før han trykket på knappen. Det blir altså mye enklere å komponere for fotoukyndige, siden man ser kantene uten å måtte tenke på det. Jeg valgte forøvrig også å velge et kamera uten manuelle muligheter og AF. Det er fordi min far alltid roter seg bort i menyer, og fordi han aldri klarer å forholde seg til å finne et fokuspunkt. Hadde jeg valgt et mer avansert (og klart bedre) kamera med zoom og autofokus, så ville min 70 år gamle far ha tatt mye dårligere bilder. Tenk litt på det kan være et problem dine eldre også, slik at du må ta hensyn til det. Det er jo ingen vits å gi dem et Ixus hvis det ender opp med feil fokus (uskarpe bilder) tatt på lang avstand med tele, når det kunne vært brukt vidvinkel og kortere avstand. Lenke til kommentar
Silfsurf Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2007 Nå er hverken kompaktkamera generelt, og Ixus spesielt, blant mine kompetanseområder. Jeg vil likevel driste meg til å svare på dette. Så vidt jeg forstår er de så og si identiske kameraer, men et har stor skjerm og ingen optisk søker, mens den andre har mindre skjerm og optisk søker. Det blir derfor et spørsmål om smak, og slik kan ingen gi noe råd om i utgangspunktet. Det blir som å spørre om man bør ha kaviar eller salami på brødskiven. I og med at det er snakk om godt voksne mennesker, så ville jeg valgt den største skjermen. De har ofte en tendens til å ikke sjekke hjørnet av søkeren når de tar bilder med optisk søker, et problem som bare blir forstørret av at de små hullene i et kompaktkamera er omtrent like nøyaktige som styresnekken på en T-Ford. Da jeg valgte kamera til min far sist sommer, så tok han umiddelbart bedre bilder enn det han tok med sitt analoge kompaktkamera (med god optisk søker). Det er fordi han for første gang kunne se hele bildet før han trykket på knappen. Det blir altså mye enklere å komponere for fotoukyndige, siden man ser kantene uten å måtte tenke på det. Jeg valgte forøvrig også å velge et kamera uten manuelle muligheter og AF. Det er fordi min far alltid roter seg bort i menyer, og fordi han aldri klarer å forholde seg til å finne et fokuspunkt. Hadde jeg valgt et mer avansert (og klart bedre) kamera med zoom og autofokus, så ville min 70 år gamle far ha tatt mye dårligere bilder. Tenk litt på det kan være et problem dine eldre også, slik at du må ta hensyn til det. Det er jo ingen vits å gi dem et Ixus hvis det ender opp med feil fokus (uskarpe bilder) tatt på lang avstand med tele, når det kunne vært brukt vidvinkel og kortere avstand. Så bortsett fra det så er de ganske like? Kanskje et dumt spørsmål, men... hva er optisk søker? Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Optisk søker er den lille vinduet man bruker for å ta bilde, noe som befinner seg på nær sagt alle filmrullkameraene. Lenke til kommentar
Silfsurf Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2007 Optisk søker er den lille vinduet man bruker for å ta bilde, noe som befinner seg på nær sagt alle filmrullkameraene. Men er det ikke en fordel å ha en optisk søker man kan bruke en gang i blant? Jeg mener, det er jo noen ganger det hender det er sterk sol og det blir helt hvitt i skjermen. Det er dette som gjør at jeg fortsatt sitter fast mellom ixus 70 og 75. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Verken Ixus 70 eller 75 har optisk søker. Det PMnormal mener er at du burde velge den modellen med størst skjerm siden det er dine foreldre som skal bruke det og da er det lettere å ta bilde uten optisk søker. Diss skjermene er vanligvis veldig lyssterke så noe direkte problem med refleksjon blir det nok ikke. Jeg hadde personlig foretrukket et kamera med optisk søker da dette gjør at du sparer batteri og det er lettere å sentrere noe i et bilde. Jeg tror den eldre garde hadde ogsåm foretrukket denne muligheten og dermed er Ixus 800IS et kanskje bedre valg. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Verken Ixus 70 eller 75 har optisk søker. Det du sier er faktisk feil. Det er det som er forskjellen på Ixus 70 og Ixus 75 - førstnevnte har optisk søker (og mindre skjerm), sistnevnte mangler optisk søker til fordel for større skjerm. Det PMnormal mener er at du burde velge den modellen med størst skjerm siden det er dine foreldre som skal bruke det og da er det lettere å ta bilde uten optisk søker. Dette er et godt råd, da den optiske søkeren er så liten at den ofte er ubrukelig. De eneste gangene den er til hjelp er når det er så mye (eller lite) lys at du ikke ser noe på skjermen. Tom Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Ixus er oppskrytt, er nå min mening. De er hauset opp som ungdomskamera med et fengende navn. Svært mange som kjøper lommekamera har innendørsbilder som et viktig bruksområde. Og da er bildestøy ved høyere ISO som alltid et tema. Hvis du ser på denne siden har DinSide kjørt en sammenlikningstest på en av Ixus toppmodellene mot Fujifilms F40fd, sjekk da de 5 bildene under avsnittet Bildekvalitet. De er tatt ved ISO 100, 200, 400, 800 og 1600. Det er en smule forskjell å spore for å si det mildt. Jeg tok en sjanse selv på F40fd, bl.a. basert på dette samt flere grundige andre teststeder, og det viste seg å stemme mht. støy. Fujifilms geniale Super-CCD-brikke kan fremvise imponerende lite bildestøy ved høy ISO, jeg fikk overraskende lite støy på nattbilder ved ISO400 (ikke synlige på 10x15-utskrift), og til og med noen ved ISO2000 kunne brukes til nød. Eksempler på min kameraside under Testbilder. Et helt greit kamera til 2K, uten særlig manuelle muligheter, men som kan redde en god del innebilder. Det er iallfall greit å sjekke alternativer til Ixus-hypen før man bestemmer seg. Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Ixus er oppskrytt, er nå min mening. De er hauset opp som ungdomskamera med et fengende navn. Svært mange som kjøper lommekamera har innendørsbilder som et viktig bruksområde. Og da er bildestøy ved høyere ISO som alltid et tema. Hvis du ser på denne siden har DinSide kjørt en sammenlikningstest på en av Ixus toppmodellene mot Fujifilms F40fd, sjekk da de 5 bildene under avsnittet Bildekvalitet. De er tatt ved ISO 100, 200, 400, 800 og 1600. Det er en smule forskjell å spore for å si det mildt. Jeg tok en sjanse selv på F40fd, bl.a. basert på dette samt flere grundige andre teststeder, og det viste seg å stemme mht. støy. Fujifilms geniale Super-CCD-brikke kan fremvise imponerende lite bildestøy ved høy ISO, jeg fikk overraskende lite støy på nattbilder ved ISO400 (ikke synlige på 10x15-utskrift), og til og med noen ved ISO2000 kunne brukes til nød. Eksempler på min kameraside under Testbilder.Et helt greit kamera til 2K, uten særlig manuelle muligheter, men som kan redde en god del innebilder. Det er iallfall greit å sjekke alternativer til Ixus-hypen før man bestemmer seg. jeg ser tydelig at du er fujifilm fanboy, ikke noe problem dette, syns fujifilm f40fd er ett bra kamera, men grunnen til at jeg ikke vill ha det er fordi den mangler visse egenskaper, noe jeg finner i andre kameraer. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 syns fujifilm f40fd er ett bra kamera, men grunnen til at jeg ikke vill ha det er fordi den mangler visse egenskaper, noe jeg finner i andre kameraer.Får jeg spørre hvilke da? Eneste jeg kommer på er bedre vidvinkel, men ellers er det veldig lite F40 ikke fungerer utmerket på (eller i hvert fall like godt som konkurrentene)... Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 syns fujifilm f40fd er ett bra kamera, men grunnen til at jeg ikke vill ha det er fordi den mangler visse egenskaper, noe jeg finner i andre kameraer.Får jeg spørre hvilke da? Eneste jeg kommer på er bedre vidvinkel, men ellers er det veldig lite F40 ikke fungerer utmerket på (eller i hvert fall like godt som konkurrentene)... ok ta en titt på ett videoklipp på youtube, og ta en titt på canon sin videokvalitet (950is), syns den utmerker seg bedre, her har fuji masse og gå på. og video kan jo være viktig en gang man ser noe spesiellt Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Jeg er meget godt fornøyd med mitt Ixus 75. Fungerer strålende som et point-n-shoot kamera når man ikke vil drasse på speilrefleksen. Tar bedre bilder enn søsteren min sitt nye exilim S880, har mye bedre ergonomi, og er utrolig lettfattelig. Du kan ikke feile med dette kameraet. Koster 1499 på computercity. Løp og kjøp sier jeg bare! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 ok ta en titt på ett videoklipp på youtube, og ta en titt på canon sin videokvalitet (950is), syns den utmerker seg bedre, her har fuji masse og gå på. og video kan jo være viktig en gang man ser noe spesiellt Har videokamera, så trenger overhodet ingen videofunksjon... Mulig det er jeg som er sær, men å velge fotoapparat på grunnlag av videofunksjonen synes jeg faktisk er nokså tullete. I hvert fall når bildekvaliteten på andre områder ikke er lik. Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 ok ta en titt på ett videoklipp på youtube, og ta en titt på canon sin videokvalitet (950is), syns den utmerker seg bedre, her har fuji masse og gå på. og video kan jo være viktig en gang man ser noe spesiellt Har videokamera, så trenger overhodet ingen videofunksjon... Mulig det er jeg som er sær, men å velge fotoapparat på grunnlag av videofunksjonen synes jeg faktisk er nokså tullete. I hvert fall når bildekvaliteten på andre områder ikke er lik. asså jeg mener videokvalitet separat fra andre enheter. for og si det slik fujifilm har masse og gå på, canon trenger nok bare og finjustere litt når det kommer noen nyere modeller. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 asså jeg mener videokvalitet separat fra andre enheter. for og si det slik fujifilm har masse og gå på, canon trenger nok bare og finjustere litt når det kommer noen nyere modeller.Les det jeg skrev en gang til, du tok åpenbart ikke poenget... Lenke til kommentar
Silfsurf Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Så det blir vel Ixus 75? Er fortsatt litt usikker ettersom det er en her som kom med et annet forslag. Er bildekvaliteten på Ixus 75 bra? Kommer jo til å ta mange innebilder så... Er fortsatt åpen for forslag. Synes det er vanskelig å bestemme ...:s Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå