Gå til innhold

lukkertid på samsung gx-1l

Anbefalte innlegg

har et samsungkamera som jeg ikke har funnet ut hvordan jeg stiller lukketiden på det..

når jeg bruker moduset BULB kan jeg justere denne lukkertiden , men jeg må justere den med å holde inne knappen så lenge jeg vil at det skal ta bilde..

er det noen her som vet mye om dette kameraet som kan forklare meg hvordan jeg kan gjøre dette, eller om i det hele tatt kanm gjøres på dette kameraet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig kan det gjøres. Jeg har ikke Samsung eller Pentax, og jeg har heller ikke noe slik foran meg nå. Det du sikkert har er manual. Der bør du finne ut hvordan du stiller lukkertid.

Skal du kun justere lukkertiden, eller skal du justere både lukker og blender? Hvis du bare skal justere lukkertid, så skal du stille modushjulet på T (på Canon heter det Tv). Siden jeg ikke har Samsung så vet jeg ikke hva de kaller det valget. Hvis du vil justere både blender og lukker, så må du velge M. Da bruker du henholdsvis hjulet på pekefingeren og knappene bak til å justere lukker og blender.

Uansett må du lese manualen. Du kan ikke regne med at andre skal gjører det for deg. Du bør også kjøpe deg en dertil egnet foto-abc (fotobok), siden det virker som om du ikke er særlig erfaren.

Lenke til kommentar

Å lese manualen er et hett tips ja.

Kameraet er for avansert til at de fleste bare kan 'tenke/leke' seg frem til å lære alt om det.

Men jeg skal svare på det du spør om (har Pentax K10D selv, skal være det samme) :

Du kan velge mellom P, Tv, TAv, og M.

Der P er hypermode halvautomatisk sak hvor kameraet går 'rett' i Av/Tv alt etter som hva du velger å stille på.

Tv er shutter priority mode, dvs her kan man kun stille lukkertiden (og ISO, men se vekk fra det nå) og Aperture (blender) blir stilt automatisk til 'rett' eksponering dersom det er nok lys osv...

TAv er Shutter & Aperture Priority... Der kan du selv velge lukkertid og blender, og kameraet vil velge en ISO-verdi som gir korrekt eksponering.

M er manual mode. Her må du gjøre alle innstillingene selv.

Jeg anbefaler deg å bruke P eller Tv når du skal justere lukkertiden (evt M om du har kontroll nok til det).

Selve justeringen skjer som følger :

Sett kameraet i MODE P. For å justere lukkertiden snurr på hjulet fremme ved høyre pekefinger. Da stilles lukkertiden.

Sett kameraet i MODE Tv. For å justere lukkertiden snurr på hjulet fremme ved høyre pekefinger. Da stilles lukkertiden.

Sett kameraet i MODE TAv. For å justere lukkertiden snurr på hjulet fremme ved høyre pekefinger. Da stilles lukkertiden.

Sett kameraet i MODE M. For å justere lukkertiden snurr på hjulet fremme ved høyre pekefinger. Da stilles lukkertiden.

Forøvrig kan man via menyen justere om det er hjulet bak eller fremme som skal justere lukkertiden i de forskjellige modusene.

Det som står over er default på Pentax K10D.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Fint med en oppklaring i dette. Jeg er helt enig at man må lese manualen for å lære seg å bruke en dSLR effektivt, og at man bør vente med å stille enkle spørsmål før man har lest den. Mange sliter dysleksi, og bør derfor kunne spørre oss om hjelp i steden. På datafora får man ofte RTFM i trynet med en gang. Her har vi litt bedre oppdragelse enn det. Vi opplyser heller om at det er fånyttes å forsøke å finne ut hvordan ting fungerer uten å lese seg frem til det, noe ditt litt enkle spørsmål bekrefter. Sett deg ned og les, så kommer du tilbake når noe er uklart for deg. Du er nok ikke så genial at du catcher dette uten den forberedelsen, slik du har forstått selv.

Beej80: Trådstarter har ikke valget TAv.

Lenke til kommentar

PMnormal: Samsung GX-10 har ikke TAv ??

Eller er det en GX-1L han har, var ikke sikker på om det var en skrivefeil eller hva det var ?

I så fall kan det godt hende at de andre innstillingene er feil også, siden GX-1L er lik Pentax *istDL, og ikke K10D som jeg tenkte i det jeg svarte.

Jeg lar det stå foreløpig og satser på en skrivefeil i overskriften ;)

Mvh,

Beej80

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

Det gjør ingen skade at det står, siden vi har denne diskusjonen som forklarer evt uklarheter/feil i ditt opprinnelige innlegg. Da fremstår ingen av oss som idioter for ettertiden ;)

Jeg tipper dog at det er snakk om GX 1L, siden det er mer nybegynnerkamera, som jeg regner med at trådstarter har. Spørsmålet er nemlig så basic at det er tydelig at han/hun er nybegynner, og da er det mest sannsynlig at vedkommende eier en "nybegynnermodell". Kanskje trådstarter kan oppklare dette, hvis vedkommende ønsker presise svar.

Lenke til kommentar

ja kameraet et som sagt et samsun gx-1l (L).

grunnen til at jeg spurte her var at manualen er svensk og engelsk, og da fant jag det enklere å spør her, siden svensk og engelsk kan være vanskelig når man ikke har en fremmedordbok på de språkene å se i( synest jeg)

Lenke til kommentar

Ok...

Da har jeg sjekket opp på nettet litt rundt dette.

Samsung GX-1L har en annen utforming enn Pentax K10D, og mitt tidligere innlegg er dermed ikke dekkendes for denne modellen.

Jeg fant dessverre ikke noen manual på Samsung sin side, den er ikke lagt ut der enda.

Men her er informasjon som jeg fant i fra manuelen til Pentax *istDL, som i teorien skal være samme kameraet.

I P modus kan du IKKE stille lukkertid og blender (aperture). Her kan du kun stille eksponeringskompensasjonen (exposure compensation).

Dette gjøres med e-hjulet bak på kameraet samtidig som du holder AV [+/-] knappen nede.

For å justere lukkertiden må du sette kameraet i modus Tv og stiller på e-hjulet bak på kameraet. Lukkertiden stilles da til ønsket verdi, og blender (Aperture) stilles slik at man får korrekt eksponering (så lenge det er nok lys til at det tillates).

Evt. setter man kameraet i modus M og stiller på e-hjulet bak for å justere lukkertiden. For å stille på blenderen holder man nede AV knappen (oppe med utløserknappen) og skrur på e-hjulet.

Jeg håper dette gjelder for GX-1L og. Hvis det ikke gjør det så kan jeg nok dessverre ikke hjelpe noe mer.

Fortsatt god jul,

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...