Gå til innhold

grave ned jernskrap, konsekvenser?


Anbefalte innlegg

En person graver ned endel jernavfall fordi det er et åk og ikke gratis å få det fra denne plassen til gjennvinning. Hva slags miljøkonsekvenser har dette (hvis noen) ? Vil jorden bli surere eller mer basisk? Hvilke stoffer vil reagere med det begravde jernet, og hvilke stoffer vil dannes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det som mest sansynelig vil skje er en redoks reaksjon mellom jern, vann og oksygen.

 

Du har Fe(II) dette blir reddusert til Fe(I). Man vil kunne få et litt surt jorsmodne, men ikke store skader så vidt jeg er bekjent.

Nå er strengt tatt rust oksidert jern, altså Fe(III). Vanligvis finner vi det som Fe2O3 * nH2O.

Men svar på spørsmålet så er det stort sett Fe(III) man finner ute i naturen som jernmalm så om det kan føre til store miljøproblemer tviler jeg på, men ikke ta mitt ord for det.

Det som reagerer med jernet er oksygen og vann og danner rust.

 

Men nå skal det sies at ikke mange gjenstander er rent jern, så evt andre stoffer kan føre til problemer. Og om du vil bli kvitt jernavfall så kan du ta det med deg til en skraphandler. Der får du kvittet deg med det gratis, og er du heldig får du kanskje noen kroner for det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...