Gå til innhold

Kontoer i regnskap, hvilke konto for tilført kapital?

Anbefalte innlegg

Har startet et lite firma, og sitter å skal mekke noe regnskap. Men så kom jeg på en ting;

Hvilke kontonummer skal jeg bruke hvis jeg som eier tilfører firmaet mitt penger på konto? Greit at det debiteres 1920 Bankinnskudd, men må jo krediteres en eller annen plass også. Men hvilken konto skal jeg kreditere? Kan jeg bruke 2030 Annen innskudd kapital eller 2050 Annen egenkapital?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har startet et lite firma, og sitter å skal mekke noe regnskap. Men så kom jeg på en ting;

Hvilke kontonummer skal jeg bruke hvis jeg som eier tilfører firmaet mitt penger på konto? Greit at det debiteres 1920 Bankinnskudd, men må jo krediteres en eller annen plass også. Men hvilken konto skal jeg kreditere? Kan jeg bruke 2030 Annen innskudd kapital eller 2050 Annen egenkapital?

Det skal føres på 2050 Annen egenkapital.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dette avhenger litt av hvilken type bedrift du driver.

Har du et lite aksjeselskap så skal en kapitalforhøyelse registreres i Brønnøysundregistrene, og man kan derfor ikke uten videre bruke kontoene 2000, 2030, 2050 osv.

Det enkleste da er å opprette en konto som heter "lån fra aksjonær/eier" og heller låne inn pengene til bedriften. Da har du også mulighet til å ta dem ut når du måtte ønske.

Driver du et enkeltmannsforetak er det tilstrekkelig å benytte konto 2050 som det har blitt nevnt i et tidligere innlegg her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...