Gå til innhold

Nyttårsforsett - Lære meg programeing

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har bestemte meg for å lære meg å programere litt.

Føreste spørsmål må jo bli hvilket språk jeg skal lære meg. Finnes jo en hel jungel der ute. Vet ikke hva som er forskjell på C, C++, C# etc, men går utifra at en av de skulle gjøre susen. Har også hørt XNA, men det er vel basert på C? Fordelen er jo at det kan brukes på XBOX (Men er ikke viktig hvis det har andre ulemper).

Neste spørsmål blir vel naturligvis hvilket program jeg kan programere med.

Og siste spørsmål er etter en god trinn for trinn guide til å komme i gang med.

For å gå inn på hva jeg er intressert i, kan jeg jo si at jeg har lyst til å lage mindre applikasjoner og nytteverktøy som medieavspillere og behandling av komprimerte filer (rar, zip etc.). Har også lyst til å prøve å lage noen enkle 2D spill :-) Det er naturligvis viktig at språket er "fremtidsrettet". vil at det sakl være kompatibelt med xp og vista, og gjerne basere det rundt dx om det blir aktuellt etterhvert..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

XNA er kun laget for C#

DirectX er støttet for C++ og C#, men ikke for C.

C# er betydelig enklere å lære seg en både C og C++ vil jeg påstå, og det er få grenser for hva du kan gjøre, men du må være obs på at C# programmer kun kjører under Windows (2000, XP og Vista) og til en viss grad i Linux under Mono, mens C og C++ programmer kan kjøre på en hvilken som helst plattform (men med endringer i koden)

Lenke til kommentar
XNA er kun laget for C#

DirectX er støttet for C++ og C#, men ikke for C.

C# er betydelig enklere å lære seg en både C og C++ vil jeg påstå, og det er få grenser for hva du kan gjøre, men du må være obs på at C# programmer kun kjører under Windows (2000, XP og Vista) og til en viss grad i Linux under Mono, mens C og C++ programmer kan kjøre på en hvilken som helst plattform (men med endringer i koden)

Da høres jo C# ut til å være midt i blinken for meg. Men hvilket program kan du anbefale til å kode det med?

Lenke til kommentar

Vil si at du faktisk burde starte å programere i en vanlig teksteditor (ikke word osv.) som f. eks. notepad/notepad++ osv. Dette for å faktisk lære deg basicen. Da du har programmert en stund slik kan du begynne med en IDE, men mitt tips er å lære deg basicen i vanlige teksteditorer som ikke har debugging/fullfører statements osv. da dette vil gjøre at mye av basicen ikke er ordentlig tilstede.

Ellers vil jeg nok anbefalle C++ eller C#, selv ville jeg gått for C++ siden dette kan brukes på alle platformer, men hvis du kun skal holde deg til microsoft plattformer er nok C# lettere å lære seg. Vet ikke helt hvordan forskjellene er når det gjelder begrensninger siden jeg aldri har brukt C#, så det kan jeg ikke si noe om.

Lenke til kommentar
Vil si at du faktisk burde starte å programere i en vanlig teksteditor (ikke word osv.) som f. eks. notepad/notepad++ osv. Dette for å faktisk lære deg basicen. Da du har programmert en stund slik kan du begynne med en IDE, men mitt tips er å lære deg basicen i vanlige teksteditorer som ikke har debugging/fullfører statements osv. da dette vil gjøre at mye av basicen ikke er ordentlig tilstede.

Ellers vil jeg nok anbefalle C++ eller C#, selv ville jeg gått for C++ siden dette kan brukes på alle platformer, men hvis du kun skal holde deg til microsoft plattformer er nok C# lettere å lære seg. Vet ikke helt hvordan forskjellene er når det gjelder begrensninger siden jeg aldri har brukt C#, så det kan jeg ikke si noe om.

Ja, det er vel ikke så dumt nei. samme som jeg gjorde da jeg startet med html..

Men kikker litt rundt, og ser på dette .NET Framework SDK som jeg tydligvis må ha. Er det kanskje like greit å¨starte med 3.0 som er det nyeste. Kompabiliteten til applikasjonene er nedprioritert, da de i første omgang er bergegnet til eget bruk. Og er det noe særlig forskjell på å programmere for x86 og x64?

Lenke til kommentar

Ok. Har du bruk for det? Fordi du kommer deg ingen vei uten det, og du kommer ikke til å gidde å lære deg det eller noe med mindre du er glødende intressert og kanskje til å med har slektning eller venner som kan hjelpe deg når du virkelig står fast. Bare slik jeg har opplevd det. Så vær forsiktig med å handle noe du kanskje aldri for bruk for :p.

Lenke til kommentar
Men kikker litt rundt, og ser på dette .NET Framework SDK som jeg tydligvis må ha. Er det kanskje like greit å¨starte med 3.0 som er det nyeste. Kompabiliteten til applikasjonene er nedprioritert, da de i første omgang er bergegnet til eget bruk. Og er det noe særlig forskjell på å programmere for x86 og x64?

Du laster ned .NET Framework, eller enda bedre, Visual Studio.

Disse pakkene inneholder kompilatorer for VB.NET og C#, samt hele biblioteket.

.NET SDK-en har med internt hvordan .NET fungerer, og er ikke noe man normalt rører (dessuten er det skrevet for C++)

I .NET er det liten forskjell, men i C/C++ er det en viss forskjell, fordi man må være mer klar over størrelsen på datatypene. I C# er det kun IntPtr datatypen som er avhengig adressebredden til prosessoren, i C++ er det en del flere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...