Gå til innhold

Det er urettferdig at rike skal skatte mer enn deg!


Anbefalte innlegg

sly82

 

Vær glad for at de får vær med og hjelpe vanskeligstilte over heile landet. Trur du eit "spark i baken" for dei få snylterane me har her kjem til å gi oss framsteg? Ta ein kikk over på USA og legg merke til dei enorme klasseforskjellane og håplause situasjonane for nokre der forårsaka av ein bande egoistiske republikanerar som ikkje får inn i skallen at alle ikkje har det same utgangspunktet.

 

Og kva miljøet og velferd gjeld vil neppe eit slikt utdanningspress hjelpe stort, for kva har vel ei privat bedrift å tene på utvikling av dette?

 

Alt handlar ikkje om å tene pengar, du har det meir en godt nok allereie.

 

Ja til brattare prosentvis auke i skatten.

Kan du svare på hvorfor det er bedre interegrasjon i USA, for muslimer enn i Norge? Hvorfor skjer det teknologiske mirakler i USA, og ikke i Norge? osv...

 

Begge "idealer" har sine fordeler og ulemper, og det mongo å sammelikner mellom to ekstreme tilfeller (USA og Norge)

Hva vi trenger er noe som er midt i:

Et Samfunn med rom til konkuranse og fremskritt, og samtidig, ta vare på de som virkelig trenger hjelp. (Ikke de som er lat/snyltere/tapere).

 

Her er noe forslag:

 

Staten er lovfestet til gi:

Basisk skolesystem (fri kommunalskole) dvs. ingen påtvingelse.

Basisk Helsesystem (Fri minimum helseservice)

Basisk betyr, det absolutt nødvendige, dvs gratis operasjon, medisin osv for folk med lavinntekt.

Bedre regler og lover, gi avkall på "jeg-synes-synd-på-personen-lover"

Bedre rettssystem. (at det ta 1 dag for å vente på en rettsak, ikke 3 år)

 

Skatting:

Lav inntektsskatt, helst nær 0

Forbruksskatt (Mer bruk mer skatt! Store bedrifter, er på en måte, påtvunget til å skatte mer)

ABSOLUTT 0 Bedriftskatt og andre stygge avgifter

lav personsskatt

0 Formueskatt, boligskatt osv osv.

Kommunalavgift er ok (vann, klåk, strøm osv)

 

Konkuranse:

Rom for private skoler/sykehus og andre service (f.eks eldrehjem)

Rom for privat helsepleie/forsikring f.eks de som har råd til bedre service, bør/kan bruke det. I stedet for statstvunget servicestandard.

Liberalt konkuranse marked.

Konkuranse basert skolesystem, som i "Belgia" (Krever resultater!!!)

Konkuranse basert statelig servicesystem, dvs. Private firma kan blir leid inn for dvs service.

Konkuranse basert universitet. (De beste får mest)

Konkuranse basert privatsektor. (I stedet for statssubsider)

Gode/Moralske lovfestet konkuranseregler. (Så vi ikke får noe Microsoft tilstander)

 

Investering:

Oppfordering i teknologi som romfart. (Ved å lette reglene/byråkratiet rundt feltet)

Investering i servicesektor: Turist, infrastruktur osv

Investering i skolegang (elever og lærer får belønning for kreativitet)

Investering i Helse (i for av farmakologi og andre helseteknologi)

 

Straff:

Det ærligeliv skal være søt, det uærlige skal være hardt og det onde skal svir.

Dvs. Voldtekt, drap og andre "onde gjerninger" skal straffes hardt. (Jeg er for dødstraff og livstid)

 

Trygd:

Ta vekk taper trygd! Folk skal jobbe, ellers ingen PENG! Spis gress SUCKERS!

Uføretrygd er ikke alltid ok, men la gå.

Sykepenger er ok, men skal ikke belastes av arbeidsgiveren.

Fødselspermisjon kan reduseres til 6mnd. Jeg for pappapermisjon!dvs. 1år tilsammen

Fødselspenger bør blir gitt i form av fordeler, ikke CASH! (Tenker på enkelte som dritter ut unger for dette, JA DE EKSISTERE)

 

Forslag skal diskuteres med sunfornuft, og med ikke ekstreme tilfeller....

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er noe forslag:

 

Staten er lovfestet til gi:

Basisk skolesystem (fri kommunalskole) dvs. ingen påtvingelse.

Basisk Helsesystem (Fri minimum helseservice)

Basisk betyr, det absolutt nødvendige, dvs gratis operasjon, medisin osv for folk med lavinntekt.

Bedre regler og lover, gi avkall på "jeg-synes-synd-på-personen-lover"

Bedre rettssystem. (at det ta 1 dag for å vente på en rettsak, ikke 3 år)

 

Dette er greit nok, men dette må man også ha penger til. Hvordan skaper man ett bedre rettssystem, ett mer effektivt rettsystem?

 

Skatting:

Lav inntektsskatt, helst nær 0

Forbruksskatt (Mer bruk mer skatt! Store bedrifter, er på en måte, påtvunget til å skatte mer)

ABSOLUTT 0 Bedriftskatt og andre stygge avgifter

lav personsskatt

0 Formueskatt, boligskatt osv osv.

Kommunalavgift er ok (vann, klåkk, strøm osv)

 

Hvordan fungerer forbruksskatten? At man skatter en viss prosent av verdien på varer man handler med? De store bedriftene har mange løsninger for å komme rundt dette. Forøvrig skjer dette også idag. Datterselskaper i Norge skatter nesten ingenting fordi de bedriver internprising innenfor konsernet.

 

Konkuranse:

Rom for private skoler/sykehus og andre service (f.eks eldrehjem)

Rom for privat helsepleie/forsikring f.eks de som har råd til bedre service, bør/kan bruke det. I stedet for statstvunget servicestandard.

Dette kan fungere, men da blir det jo gjerne slik. At alt kapabelt personell havner i den private sektoren og helseservicen generellt går ned for de som ikke har råd til å betale for det. Du kan godt hevde at de fortjener det. Men fordi en person i en familie for 100 år siden gjorde en jævla god jobb og skapte noe som gir penger til resten av familien, uten at de trenger å gjøre ett snev av arbeid. Så skal dette gå på bekostning av alle de andre?

 

 

Liberalt konkuranse marked.

Konkuranse basert skolesystem, som i "Belgia" (Krever resultater!!!)

Konkuranse basert statelig servicesystem, dvs. Private firma kan blir leid inn for dvs service.

Konkuranse basert universitet. (De beste får mest)

Konkuranse basert privatsektor. (I stedet for statssubsider)

Gode/Moralske lovfestet konkuranseregler. (Så vi ikke får noe Microsoft tilstander)

 

Konkurranse er bra, men det må reguleres, til den grad at man som nevnt ikke får Microsofttilstander, og heller ikke at bedriftene har muligheter til å utnytte arbeidskraften eller ressursene de opererer med. Det må også holde ett bærekraftig nivå. Vi kan ikke knerte allt av egenproduksjon fordi ett land på andre siden av kloden kan forsyne oss med noe til en litt billigere penge akkurat her og nå.

 

Når det gjelder konkurranse i skolesystemet, er jeg for spesialundervisning, at de som faktisk er intelligente og langt foran de andre i ung alder skal videreutvikles og tilrettelegges for. Problemet for disse er at de virkelig skarpe sjelene i ung alder, de blir sløvet ned av å ikke møte utfordringer, og når endelig utfordringene kommer, har de ikke arbeidsrutine eller noe positiv innstilling videre.

 

Investering:

Oppfordering i teknologi som romfart. (Ved å lette reglene/byråkratiet rundt feltet)

Investering i servicesektor: Turist, infrastruktur osv

Investering i skolegang (elever og lærer får belønning for kreativitet)

Investering i Helse (i for av farmakologi og andre helseteknologi)

 

Jeg er også for investering i romfart og alt det andre nevnte her. Men da må dine tidligere skattesystemforslag endres slik at man faktisk får inn penger som kan reinvesteres.

 

 

Trygd:

Ta vekk taper trygd! Folk skal jobbe, ellers ingen PENG! Spis gress SUCKERS!

Uføretrygd er ikke alltid ok, men la gå.

Sykepenger er ok, men skal ikke belastes av arbeidsgiveren.

Fødselspermisjon kan reduseres til 6mnd. Jeg for pappapermisjon!dvs. 1år tilsammen

Fødselspenger bør blir gitt i form av fordeler, ikke CASH! (Tenker på enkelte som dritter ut unger for dette, JA DE EKSISTERE)

 

Aha, og de som ikke har mulighet til å jobbe, de som har blitt påvirket på noen måte, skadet eller lignende, skal ikke bli tatt vare på? Det er så fantastisk lett å si når man sitter som en frisk kar i arbeid, så plutselig er man i situasjonen der man har kjempet hardt for å ødelegge livet så mye som mulig for mennesker som har de slik du plutselig har det.

 

Sykepenger er ok, men skal ikke belastes arbeidsgiveren? Ikke si at du er med i magisk hatt foreningen?

Lenke til kommentar
Rampage, jeg applaudere for din evne til å "hoppe" over det jeg skriver.

Spesielt i Trygd feltet... klapp klapp klapp....

 

Mitt råd er at du lese den om igjen, så kan vi diskutere

 

Hvordan er det mulig å hoppe over "spis gress suckers"?

 

Du virker egentlig bare veldig useriøs. Så hvis du ikke vil svare på det jeg skriver. Er det jo bare ditt valg.

Lenke til kommentar
Rampage, jeg applaudere for din evne til å "hoppe" over det jeg skriver.

Spesielt i Trygd feltet... klapp klapp klapp....

 

Mitt råd er at du lese den om igjen, så kan vi diskutere

 

Hvordan er det mulig å hoppe over "spis gress suckers"?

 

Du virker egentlig bare veldig useriøs. Så hvis du ikke vil svare på det jeg skriver. Er det jo bare ditt valg.

Ja..Det fikk du med deg, hva med: "Uføretrygd er ikke alltid ok, men la gå."

 

Var det noe spesielt du tenkte på da du skrev:

"de som ikke har mulighet til å jobbe, de som har blitt påvirket på noen måte, skadet eller lignende"

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Rampage, jeg applaudere for din evne til å "hoppe" over det jeg skriver.

Spesielt i Trygd feltet... klapp klapp klapp....

 

Mitt råd er at du lese den om igjen, så kan vi diskutere

 

Hvordan er det mulig å hoppe over "spis gress suckers"?

 

Du virker egentlig bare veldig useriøs. Så hvis du ikke vil svare på det jeg skriver. Er det jo bare ditt valg.

Ja..Det fikk du med deg, hva med: "Uføretrygd er ikke alltid ok, men la gå."

 

Var det noe spesielt du tenkte på?

"de som ikke har mulighet til å jobbe, de som har blitt påvirket på noen måte, skadet eller lignende"

 

Og sykepenger skal staten stå for? Staten som ikke får inn penger fra skatter? Hva slags trygder er det du er negativ til. Pensjon? Barnetrygd? Fordi det finnes ett fåtall mennesker som pumper ut unger for pengene så skal resten lide? Uføretrygd er tydligvis noe negativt for deg, men "la gå" siden noen liker det?

 

Hva med å forklare meg skattesystemet ditt? Forklar meg hvorfor de som tilfeldigvis har noen som har gjort det bra økonomisk i familien, skal få store fordeler innenfor helseregionen fremfor andre? Forklar hvordan du kan investere sterkt i allt mulig, men samtidig slå hardt ned på inntektene til staten?

Lenke til kommentar

Her er svaret:

 

Staten får store inntjening med forbruksskatt.

Det er en prosent skatt, tillegg til salgssprisen, som moms.

Det eneste forskjellen er at, ingen andre avgifter/skatter kommer i tillegg.

 

Vi betaler idag 15kr for 1liter melk.

Jeg kunne har tenkt å betale 40kr for 1 liter melk, så lenge min personskatt og andre avgifter er "meget lav" Det betyr at, jeg blir ikke påtvunget, til å bidra til en overflødige sosialistiske trygdesystem.

 

Jeg er derimot, ikke for andre utgifter, som formueskatt, bedriftskatt osv... Disse avgiftene påtvinge folk til å bidra til nåværende system.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Her er svaret:

 

Staten får store inntjening med forbruksskatt.

Det er en prosent skatt, tillegg til salgssprisen, som moms.

Det eneste forskjellen er at, ingen andre avgifter/skatter kommer i tillegg.

 

Vi betaler idag 15kr for 1liter melk.

Jeg kunne har tenkt å betale 40kr for 1 liter melk, så lenge min personskatt og andre avgifter er "meget lav" Det betyr at, jeg blir ikke påtvunget, til å bidra til en overflødige sosialistiske trygdesystem.

 

Jeg er derimot, ikke for andre utgifter, som formueskatt, bedriftskatt osv... Disse avgiftene påtvinge folk til å bidra til nåværende system.

 

Nå er det de store selskapene vi tjener penger på. De som skaper verdier, hvordan tror du det blir hvis de kan sette internpriser så lavt at de regelrett ikke skatter noenting, gjennom en horisontal produksjonsform over flere nasjoner? Ettersom at dette lønner seg i mye større grad?

 

Det får akkurat samme funksjon, eneste er at de som har lite, vil måtte bruke enda mer penger akkurat på forbruk av basisvarer. Ettersom de skatter såpass lite utenom. Så vil dette gå hardt utover de i lengden. I såfall må det være høyere forbruksskatt på "luksusvarer" og så er man tilbake til det gamle systemet. Eneste er at enda flere som har muligheten, klarer å lure seg unna det nye skattesystemet.

Lenke til kommentar
Jepp, forbruksskatt er selvfølgelig regulert etter kategori. Hvis du mener folk kan lure skattesystemet, Tell me something new!

 

Hva jeg foreslå, er en mer "fair share", i skattebidrag for folk flest.

 

Jeg mener at forbruksskatt i landet Norge hadde gjort det mye lettere å lure seg unna for de som har ressurser og de store bedriftene. I mye større grad enn det er med dagens skattesystem.

Lenke til kommentar
Jepp, forbruksskatt er selvfølgelig regulert etter kategori. Hvis du mener folk kan lure skattesystemet, Tell me something new!

 

Hva jeg foreslå, er en mer "fair share", i skattebidrag for folk flest.

 

Jeg mener at forbruksskatt i landet Norge hadde gjort det mye lettere å lure seg unna for de som har ressurser og de store bedriftene. I mye større grad enn det er med dagens skattesystem.

Meninger må begrunnes...

Lenke til kommentar
Jepp, forbruksskatt er selvfølgelig regulert etter kategori. Hvis du mener folk kan lure skattesystemet, Tell me something new!

 

Hva jeg foreslå, er en mer "fair share", i skattebidrag for folk flest.

 

Jeg mener at forbruksskatt i landet Norge hadde gjort det mye lettere å lure seg unna for de som har ressurser og de store bedriftene. I mye større grad enn det er med dagens skattesystem.

Meninger må begrunnes...

 

Og det har jeg allerede gjort, bedrifter kan drive med internprising, privatpersoner kan organisere kjøpene sine fra utlandet. Eventuellt, så blir det vel bare for enkelte av de med virkelig kapital å bevege seg ut fra landet. Ettersom de tjener grovt på flytte herfra, men beholde eventuelle bedrifter her.

Lenke til kommentar
Jepp, forbruksskatt er selvfølgelig regulert etter kategori. Hvis du mener folk kan lure skattesystemet, Tell me something new!

 

Hva jeg foreslå, er en mer "fair share", i skattebidrag for folk flest.

 

Jeg mener at forbruksskatt i landet Norge hadde gjort det mye lettere å lure seg unna for de som har ressurser og de store bedriftene. I mye større grad enn det er med dagens skattesystem.

Meninger må begrunnes...

 

Og det har jeg allerede gjort, bedrifter kan drive med internprising, privatpersoner kan organisere kjøpene sine fra utlandet. Eventuellt, så blir det vel bare for enkelte av de med virkelig kapital å bevege seg ut fra landet. Ettersom de tjener grovt på flytte herfra, men beholde eventuelle bedrifter her.

Og derfor finnes TOLL, eller TULL på svensk

Lenke til kommentar
Jepp, forbruksskatt er selvfølgelig regulert etter kategori. Hvis du mener folk kan lure skattesystemet, Tell me something new!

 

Hva jeg foreslå, er en mer "fair share", i skattebidrag for folk flest.

 

Jeg mener at forbruksskatt i landet Norge hadde gjort det mye lettere å lure seg unna for de som har ressurser og de store bedriftene. I mye større grad enn det er med dagens skattesystem.

Meninger må begrunnes...

 

Og det har jeg allerede gjort, bedrifter kan drive med internprising, privatpersoner kan organisere kjøpene sine fra utlandet. Eventuellt, så blir det vel bare for enkelte av de med virkelig kapital å bevege seg ut fra landet. Ettersom de tjener grovt på flytte herfra, men beholde eventuelle bedrifter her.

Og derfor finnes TOLL, eller TULL på svensk

 

Hva hjelper tollen hvis de flytter fra landet?

Lenke til kommentar
Nå ser ikke jeg problemet... Hvis de flytter til utlandet, og? hva?

 

Så mister man marked innenlands for luksusvarer, og igjen mister inntekter, og er da avhengig av inntekter fra basisvarer, som går utover de som har minst igjen. Som vil si at arbeiderne blir i all hovedsak mest utsatt for denne typen skatt, mens bedrifter og de med mye kapital kommer seg unna systemet, i mye større grad enn tidligere.

Lenke til kommentar
sly82

 

Vær glad for at de får vær med og hjelpe vanskeligstilte over heile landet. Trur du eit "spark i baken" for dei få snylterane me har her kjem til å gi oss framsteg? Ta ein kikk over på USA og legg merke til dei enorme klasseforskjellane og håplause situasjonane for nokre der forårsaka av ein bande egoistiske republikanerar som ikkje får inn i skallen at alle ikkje har det same utgangspunktet.

 

Og kva miljøet og velferd gjeld vil neppe eit slikt utdanningspress hjelpe stort, for kva har vel ei privat bedrift å tene på utvikling av dette?

 

Alt handlar ikkje om å tene pengar, du har det meir en godt nok allereie.

 

Ja til brattare prosentvis auke i skatten.

Kan du svare på hvorfor det er bedre interegrasjon i USA, for muslimer enn i Norge? Hvorfor skjer det teknologiske mirakler i USA, og ikke i Norge? osv...

 

Begge "idealer" har sine fordeler og ulemper, og det mongo å sammelikner mellom to ekstreme tilfeller (USA og Norge)

Hva vi trenger er noe som er midt i:

Et Samfunn med rom til konkuranse og fremskritt, og samtidig, ta vare på de som virkelig trenger hjelp. (Ikke de som er lat/snyltere/tapere).

 

Her er noe forslag:

 

Staten er lovfestet til gi:

Basisk skolesystem (fri kommunalskole) dvs. ingen påtvingelse.

Basisk Helsesystem (Fri minimum helseservice)

Basisk betyr, det absolutt nødvendige, dvs gratis operasjon, medisin osv for folk med lavinntekt.

Bedre regler og lover, gi avkall på "jeg-synes-synd-på-personen-lover"

Bedre rettssystem. (at det ta 1 dag for å vente på en rettsak, ikke 3 år)

Det er bedre integrasjon i USA fordi de er mindre "snille" mot innvandrene sine. Det skjer teknologiske mirakler i USA fordi de har 65 ganger mer mennesker enn i Norge.

 

Ingen påtvingelse av skolen vil bety at mange som absolutt burde gå på skole ikke vil gå på skole, gjerne innvandre og det vil skape en verre underklasse med ekstreme synspunkter.

 

Resten av tingene dine vil føre til mer skatter siden vi allerede har basisk velferdsgoder. Det er grunn til at staten bruker rundt 45000 per elev, mens private skoler lett bruker 100000. Det vil koste mer penger å skape et bedre rettsystem.

 

Skatting:

Lav inntektsskatt, helst nær 0

Forbruksskatt (Mer bruk mer skatt! Store bedrifter, er på en måte, påtvunget til å skatte mer)

ABSOLUTT 0 Bedriftskatt og andre stygge avgifter

lav personsskatt

0 Formueskatt, boligskatt osv osv.

Kommunalavgift er ok (vann, klåk, strøm osv)

Dette vil ikke dekke kostnadene til samfunnet. Prøv igjen med et nytt skattesystem.

 

Konkuranse:

Rom for private skoler/sykehus og andre service (f.eks eldrehjem)

Rom for privat helsepleie/forsikring f.eks de som har råd til bedre service, bør/kan bruke det. I stedet for statstvunget servicestandard.

Liberalt konkuranse marked.

Konkuranse basert skolesystem, som i "Belgia" (Krever resultater!!!)

Konkuranse basert statelig servicesystem, dvs. Private firma kan blir leid inn for dvs service.

Konkuranse basert universitet. (De beste får mest)

Konkuranse basert privatsektor. (I stedet for statssubsider)

Gode/Moralske lovfestet konkuranseregler. (Så vi ikke får noe Microsoft tilstander)

Dette vil føre til at de private velferdsgodene blir mye bedre enn de statlige som i USA. Mer konkurranse vil bety at flere faller av, men de som ikke faller av blir bedre. Universitetet er allerede konkurransebasert og de andre tingene vil føre til at de som har penger vil få bra velferd, mens de som har lite må ta seg til takke med det elendige statlige systemet.

 

Investering:

Oppfordering i teknologi som romfart. (Ved å lette reglene/byråkratiet rundt feltet)

Investering i servicesektor: Turist, infrastruktur osv

Investering i skolegang (elever og lærer får belønning for kreativitet)

Investering i Helse (i for av farmakologi og andre helseteknologi)

Tomme forslag. Høres ut som et forslag fra FN.

 

Straff:

Det ærlige liv skal være søt, det uærlige skal være hardt og det onde skal svir.

Dvs. Voldtekt, drap og andre "onde gjerninger" skal straffes hardt. (Jeg er for dødstraff og livstid)

Dette vil føre til at hvis du tabber deg ut på en eller annen måte vil du få hele livet ditt ødelagt. F.eks. i USA fikk en gutt (16 år) som voldtok en 7 år gammel jente og skadet henne fikk 60 år i fengsel. Du fjerner hele elementet av rehabilitering og det vil ikke føre til lavere straffer siden man tenker i gjerningsøyeblikket.

 

Trygd:

Ta vekk taper trygd! Folk skal jobbe, ellers ingen PENG! Spis gress SUCKERS!

Uføretrygd er ikke alltid ok, men la gå.

Sykepenger er ok, men skal ikke belastes av arbeidsgiveren.

Fødselspermisjon kan reduseres til 6mnd. Jeg for pappapermisjon!dvs. 1år tilsammen

Fødselspenger bør blir gitt i form av fordeler, ikke CASH! (Tenker på enkelte som dritter ut unger for dette, JA DE EKSISTERE)

Når er de tapertrygd og når er det uføretrygd. Det er vansklig å vite og det er viktig å huske på at de som ikke får trygd kan gå til krimnalitet for å overleve hvis staten ikke hjelper dem. Det vil bety større kostnader for staten.

 

Alle forslagene dine er identiske til hvordan det er i USA og jeg skal love deg at jeg vil heller være født fattig i Norge enn i USA. I USA vil du aldri kome deg inn på et godt universitet hvis du er fattig og vil derfor aldri komme inn på et godt universitet selv med gode karakterer. Hvis du blir syk kommer du inn å et drittsykehus. Det er nesten umulig å gå fra fattig til rik.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
...snip...

Nå du svare, så har i allfall litt bein i ryggen.

Kom med kontraforslag, tall og ikke minst litt bevis

Å pøse ut påstander som: Det vil ikke virker.. "virker" alt for lettvint.. Jepp det er lett å peke..

 

Her er en av de latterlige påstandene:

"Det skjer teknologiske mirakler i USA fordi de har 65 ganger mer mennesker enn i Norge. "

 

Ok greit... Hva med Israel? Rundt 7millioner innbyggere, med 5.5millioner med jøde.

 

Hvorfor har Israel mer, teknologisk gjennombrudd og talenter, enn Norge?

Landet er tom. i Krig!

 

Hvorfor har Finland/Belgia, bedre resultater i PISA testen, nå Norge bruker dobbelte per barn?

 

Hvorfor kan svenske Produsere bil/fly/jet fly/mobiltelefon/satelitt, mens Norge lage shit?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...