Gå til innhold

XP prosessor fungerer ikke med ny swiftech.

Ørjan Olsen

Anbefalte innlegg

Hei

Har kjøpt meg en xp2100+ 0.18m prosessor som jeg skulle bruke en Swiftech mcx462+ med en 80mm 32db papst vifte på.

Første gangen jeg hadde plugget alt sammen virket det som om maskinen startet, men skjermen var helt død. (cmos var resatt)

Gikk så tilbake til t-bird 1,33ghz og taisol kjøler og da fungerte alt som det skulle, prøvde så taisol kjøleren på min nye xp2100+, og da startet maskinen opp med den også. Når jeg så skulle prøve swiftech kjøleren en gang til, var det dødt igjen.

Brukte arctic silver 1 hver gang taisol kjøleren ble brukt, men arctic silver 3 når swiftech ble brukt, men det skulle vell ikke ha noe å si?

Monteringsfestet på hovedkortet var fortsatt påmontert når jeg testet t-bird og xp med taisol kjøler, så det er neppe noe kortslutting som kan ha skjedd der.

Men merket en ting når jeg skulle montere xp prosessoren, og det var det at den virker litt bulkette, når jeg fks. presser på venstre side av cpu spratt en om på høgre siden, og samme problemet om jeg presser på den andre siden. Er ikke sikker på om bios sin "ikke start med lav vifte hastighet" funksjonen er aktiv som standard på bios versjonen jeg nå kjører, men hovedkortet bryr seg ikke noe om vifte hastighet på FAN1 vertfall. Dersom den er aktiv til vanlig, så kan det jo nesten virke som om at cpu ikke har kontakt med sokketen og dermed starter ikke maskinen opp, det kommer bare strøm.

Setter stor pris på alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Har kjøpt meg en xp2100+ 0.18m prosessor som jeg skulle bruke en Swiftech mcx462+ med en 80mm 32db papst vifte på.

hmm...har Swiftech ribba noen som helst elektrisk kontakt med HK? Dette har iallefall ikkje mine kjølere, det burde vel vere Papst vifta oppå Kjøleribba som er noe gale med etter min mening. Viss du har mulighet til det kan du prøve å sette ei anna 80mm vifte på kjøleren...og ver 100% sikker på at du setter vifta i CPU-vifteplassen...(det gjør du sikkert, bare sjekker)

1. Starter Papst vifta når du slår på PCen?

2. Har du prøvd den nye CPUen med den gamle vifta?

Lenke til kommentar

Har hatt samme problemet selv, og jeg løste det med å koble Papst vifta på ett annet uttak, samt en mindre vifte fra en Intel HSF på CPU1 headeren. Det er nemlig veldig sannsynlig at Papst vifta ikke støtter hastighetsmåling, og at HKet stopper booten da den tror at vifta står.

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...