Gå til innhold

Hva er det som er så spessielt med Half-Life?

Anbefalte innlegg

Ja, det jeg lurer på er: Hvorfor er Half-Life et "must"? Ja, det har en engasjerende og ekstremt god historie, har morsomme våpen og karakterer, og fine omgivelser. Men grafikken er jo ikke den aller beste, våpnene er ganske kjedelige, og det er ikke mange forskjellige type motstandere. Personlig må jeg si at zombiene og de små edderkoppene gikk meg fullstendig på nervene. Utrolig enkle å drepe, men krever mye ammo og det var mange av de.

Jeg har bare spilte Half-Life 2, lurer litt på å kjøpe Orange Box, men vil ha noen gode grunner til å gjøre det (bortsett fra Portal da).

Hva er det som er så spessielt med Half-life? hva er det som gjør at man hører så mange si at det er et "must" for gamere, men hvorfor? Bringer det inn noe helt nytt?

EDIT: JA, jeg motsier meg selv, men les det jeg skrive litt lengre nede så forstår du hva jeg mener. SRYPPL.

Endret av Karlson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, det jeg lurer på er: Hvorfor er Half-Life et "must"? Ja, det har en engasjerende og ekstremt god historie, har morsomme våpen og karakterer, og fine omgivelser. Men grafikken er jo ikke den aller beste, våpnene er ganske kjedelige, og det er ikke mange forskjellige type motstandere. Personlig må jeg si at zombiene og de små edderkoppene gikk meg fullstendig på nervene. Utrolig enkle å drepe, men krever mye ammo og det var mange av de.

Jeg har bare spilte Half-Life 2, lurer litt på å kjøpe Orange Box, men vil ha noen gode grunner til å gjøre det (bortsett fra Portal da).

Hva er det som er så spessielt med Half-life? hva er det som gjør at man hører så mange si at det er et "must" for gamere, men hvorfor? Bringer det inn noe helt nytt?

Da det første Half-life spillet kom, var det lite handling i FPS-spill. Det fantes selvfølgelig unntak, men de fleste FPS-spill handlet om å løpe rundt i sci-fi setting og drepe monstre (ikke at Half-life ikke delvis gikk ut på dette, men det ble presentert på en helt annen måte). De FPS-spill som hadde brukbar handling, ble den gjerne fortalt gjennom videosekvenser mellom brettene. Det unike med Half-life var måten den ble fortalt på, altså samtidig som du spillte. Folk pratet til deg, istedenfor at du fikk se en video av en person som pratet med deg. I mye større grad enn tidligere fikk man følelsen av at DU spillte helten. Grafikken var også langt bedre enn det meste på markedet, kun likestillt/overgått av Unreal 1 kanskje, men der hadde du den samme gamle settingen som før, og ingen involverende historie.

Du sier at ikke grafikken i Half-life 2 er den aller beste, nei det er den ikke, men da spillet kom for 3 år siden var den veldig veldig bra, og selv i dag holder den mål, det kan man ikke si om mange spill fra 2004. I tillegg til at den ser fin ut, krevde den veldig lite maskinvare, motoren er rett og slett veldig godt optimalisert.

Half-life 2 er ikke på noen måte like revolusjonerende som eneren var da det kom, så det er ikke overaskende at du ikke synes det var noe spesielt med det om du kun har spillt det nå nylig.

Endret av rulleguru
Lenke til kommentar

HL1 var enormt innovativt på alle mulige måter. Rulleguru nevner det viktigste.

Når det gjelder HL2, så er det et av få FPS som greier å engasjere hele veien. Spillet har perfekt pacing, fantastisk level design og svært varierende. Måten fysikk blir brukt på i spillet føles fortsatt banebrytende. Det var ikke i nærheten like revolusjonerende som originalen, men totalopplevelsen gjør det til tidenes FPS etter min mening.

Begge spillene satte en ny standard for hva man bør kunne forvente av et FPS.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Åja, en knasen liten leif der... :tease:

Det jeg mente var at det er mange morsomme våpen (G-gun og sånn), men at de ikke er så veldig spennende i lengden. Jeg var lei de fleste våpnene når jeg rundet HL2...

Men takk for svar, har HL1 på steam, så skal prøve å spille gjennom det da...

God jul ;)

EDIT: Teksten kom to ganger i en post, jaja :p

Endret av Karlson
Lenke til kommentar

Er det bare meg eller motsier du deg selv litt.

"Ja, det har en engasjerende og ekstremt god historie, har morsomme våpen og karakterer, og fine omgivelser."

Men så sier du og:

"Men grafikken er jo ikke den aller beste, våpnene er ganske kjedelige, og det er ikke mange forskjellige type motstandere."

Den har fine omgivelser men grafikken er ikke av den aller beste, skuret litt for meg der ja. nMorsomme våpen men våpnene er ganske kjedelig? Skurret litt der og. Morsomme karakterer men ikke mange forskjellige typer motstandere, så det er bare de på din side som er OK?

Litt mindre selvmotsigelse neste gang er å foretrekke.

Hva er et must med Half-Life? Det er det eneste spillet jeg har spillet som har kombinasjon av pen grafikk, godt våpensortemang, god flerspillerdel og ikke minst en fortreffelig engasjerende historie. Det er ikke mange FPS der ute som holder den kvaliteten som Half-Life presterer. Derfor synes jeg Half-life er et must.

Lenke til kommentar

Ok, jeg formulerte meg veldig dårlig, men det jeg mente var:

Jeg synes våpnene er gøye til å begynne med, men de blir veldig kjedelige etter hvert. Du kan ikke sikte eller noe :p Det har sikkert litt med min smak å gjøre.

Det jeg mener med omgivelser vs. grafikk er at verdenen er fin, og omgivelsene er bra, men grafisk sett er det jo ikke det beste.. På en måda...

Half-Life spillene er blandt de beste som er laget, det er jeg enig i, men jeg har spilt mange spill som har engasjert mer. Kanskje bør jeg spille originalen før jeg sier noe mer om akkurat det da, engasjerer sikkert mer når du har spilt den :p

God jul folkens! :)

Endret av Karlson
Lenke til kommentar

Grafikken i Source er faktisk meget fin, om du tar deg tid å se deg litt rundt samt klarer å kjøre det på full guffe. Det er ikke noe Crysis, men detaljegraden i omgivelsene er meget godt gjennomført. Jeg mener at smådetaljer for å underbygge atmosfæren i spillet er noe av de viktigste egenskapene som kjennetegner et godt grafikkdesigne. F.eks de små plakatene rundt omkring i hele spillet, "propagandaen" til Breen i form av plakater og andre smådetaljer som man normalt sett ikke legger så mye merke til men som er med å bygge atmosfære har mye å si. Det har Half-Life 2 en god del av.

Når det gjelder våpnene så er jeg enig i at våpnene kanskje blir litt "blaff" etter vært men akkurat Iron sight trenger jeg ikke slik sett. Om du derimot foretrekker det så kan du alltids laste ned Smod:Tactiacle som blant annet gir deg mer realistiske våpen, fiender og iron sight. Personelig synes jeg det ødelegger sjarmen i Half-life 2 men det kommer selvfølgelig ann på smak.

Alt i alt koker det vel mer ned på smak enn noe annet. Ikke alle liker HL spillene, andre forguder dem. Slik må man bare bli vant til. Men det som er så fint med Half-Life 1 og 2 er at du kan laste ned en bråte med mods for å endre på opplevelse, som f.eks Smod lengere oppe. Så kan du tweake spillet etter hva du er ute etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...