Gå til innhold

Hjelp med Ndiswrapper? Ubuntu fryser...


Erlendz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har helt siden jeg la inn Ubuntu på laptopen vært plaget med at hele systemet har fryst seg på helt tilfeldige tidspunkter. Jeg har prøvd MYE for å finne en løsning. Så langt har jeg ikke lyktes, og for tiden prøver jeg å bytte ut driveren til mitt "PRO/Wireless 3945ABG" nettverkskort i håp om at det skal løse problemet. Driveren jeg bruker heter "ipw3945".

 

Jeg prøver nå å bytte ut ipw3945 med en Windows XP driver. Dette prøver jeg å gjøre med hjelp av Ndiswrapper 1.51. Jeg har fått lagt inn den nye driveren, men klarer ikke bytte den gamle med den nye:

 

erlend@qweac:~$ ndiswrapper -l

netw4x32 : driver installed

device (8086:4222) present (alternate driver: ipw3945)

erlend@qweac:~$ sudo rmmod ipw3945

[sudo] password for erlend:

ERROR: Module ipw3945 does not exist in /proc/modules

 

Hva nå? Det ovenfor er prøvd når jeg har deaktivert ipw driveren gjennom restricted drivers manager. Dersom jeg ikke gjør det på forhånd får jeg beskjed om at driveren er i bruk når jeg prøver "rmmod". Hvorfor er det slik? Hvorfor finnes den ikke når den ikke er i bruk?

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du nokon indikasjon på at det er nettverkskortdrivaren som skapar trøbbel? Etter det eg veit, eksisterar det veldig lite feil med ipw3945.

 

Sidan du seier du har sjekka opp mykje rart, reknar eg med at dette inkluderar grafikkdrivar?

 

Har googlet litt og har funnet endel andre som opplever problemer med den. Tenkte at det ikke kunne skade å prøve å bytte for å se...

 

Grafikkdriver har jeg prøvd å bytte, ja. Googlet litt og fant ut at det var ganske mange som slet med at pcen fryste etter at de la inn den nyeste som ubuntu 7.10 kommer med automatisk gjennom restricted drivers manager. Prøvde derfor å bytte til noe annet, og kjører nå 96.39. Problemet er her fortsatt, så jeg har vel egentlig frifunnet grafikkdriverne.

 

Men takk for innspillet! Håper noen kan hjelpe meg med ndiswrapper eller komme med andre forslag. Kan ikke ha en pc som fryser nå og da stort lenger. Vil virkelig IKKE gå tilbake til Windows som jeg brukte før, men ser snart ikke andre muligheter...

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Du hadde altså ikkje problem før du oppgraderte til ny versjon av Ubuntu?

 

Sjekka loggane dine om der kan vere nokon artige konflikter? (dmesg, var/log/messages ...)

 

 

Prøv med ein eldre versjon av ipw3945.

http://ipw3945.sourceforge.net/#downloads

 

Den første Ubuntu versjonen jeg prøvde var 7.04. Der var det også slik...

 

Jeg har prøvd å sett litt i loggene, men som den linux nooben jeg er klarer jeg ikke finne ut hva som er hva der inne.

 

Det hørtes ikke dumt ut! Skal prøve å få lagt den inn. :)

Lenke til kommentar

Mhm, det er eit softlock-problem med loading av drivaren. Men berre gløym det, trur ikkje det er det som er problemet ditt.

 

Har du prøvd å deaktivere alt som heiter nettverksdrivarar? Start opp pcen, ta ned alle interface'a, (evt. bruk knappen på pcen din, om du har) og bruk maskina på vanleg måte. På tide å luke ut om det faktisk er nic'en som er problemet.

Lenke til kommentar

Med andre ord å bruke pcen uten nett? Nei, har egentlig ikke det over noe særlig tid. Tingen er jo at pcen bare låser seg når jeg bruker den og ikke når den står ubrukt. Dermed må jeg sitte på pcen å surre på ubestemt tid uten nett. Er jo absolutt ingenting å gjøre på den da! Det kan godt da så mye som ett døgn uten at pcen låser seg, så det kan bli et ganske kjedelig døgn... Ingen andre måter?

 

Du nevnte logger. Hva hvis jeg går i "system log" og kopierer det siste som står der inn hit rett etter at det klikker neste gang? Kanskje det står noe lurt der bare at jeg ikke skjønner bæret av det? Hvis ja, hva skal jeg kopiere da? Det er jo mange forskjellige filtrer (eller noe sånn) i menyen til venstre der inne.

Lenke til kommentar

Saken er jo den, at så lenge pcen din berre står på, så er wlan-interfacen din aktivert om du ikkje har deaktivert den på forhånd.

 

Foreslår at du tar dette problemet frå rota.

Start med å fjerne ipw3945 på den rette måten.

Her er oppskrifta:

 

You may have an old version of the drivers (if your Linux distribution

includes them,) or if you have installed an earlier ipw3945 driver

yourself.

 

Before upgrading to a new driver, you should remove old driver modules

(so so modprobe won't find them), as well as any related kernel

configuration declarations (so that they don't affect the new build). To

do this most easily, you can use the 'remove-old' script, found in the

ipw3945-1.1.3 source directory, as in the following example:

 

% cd /your/path/to/ipw3945-1.1.3

% chmod u+rx remove-old

# ./remove-old <--- You need to run this as root

 

Answer y to all of its questions.

 

Since this script may not work thoroughly and reliably for your particular

distribution, the following is a summary of what you can do manually to check

and/or complete its work.

 

1) Remove old ipw3945.ko files from /lib/modules/{VERSION}.

 

Find them via:

 

% find /lib/modules/$(uname -r) -name "ipw3945.*"

 

Remove whatever that finds, including directories and .h files (create

backup files, unless you're feeling adventurous!).

 

Failure to remove old modules may result in unresolved symbols

when you try to load your new drivers.

 

 

2) Comment out or remove any CONFIG_IPW3945 declarations

in kernel's autoconf.h. Find with:

 

% grep CONFIG_IPW3945 \

/lib/modules/$(uname -r)/build/include/linux/autoconf.h

 

Use c-style comments (i.e. /* */) to comment out each line that it finds.

Use a pair of /* */ for each line separately, instead of trying to comment

out a block of several lines with a single pair of /* */.

 

 

3) Comment out or remove any CONFIG_IPW3945 declarations

in kernel's .config. Find with:

 

% grep CONFIG_IPW3945 \

/lib/modules/$(uname -r)/build/.config

 

Use shell-style comments (i.e. #) to comment out the entries it finds.

 

Failure to comment out these lines in steps 2) and 3) may affect the

build of your new module; settings in the driver's Makefile are

overridden by settings in the kernel configuration.

 

 

 

Så kan for eks. prøve med ndiswrapper om du det vil. Om ikkje, kan du legge inn siste stable av ipw3945. (1.2.0.)

Lenke til kommentar

Nei, det der får jeg ikke til. Slik jeg forsto det skulle jeg laste ned den versjonen av driveren som stod nevnt, cd meg dit og kjøre kommandoene som stod under. Det fungerte ikke i det hele tatt! Er som du sikkert har skjønt ganske blank på linux siden jeg har kjørt Windows hele mitt liv, så det er så mye jeg ikke kan.

Lenke til kommentar
Du skal ikkje laste ned nokon ny drivar, du skal fjerne den som ligg på maskina. Om du lurer på kvar ting ligg på maskina, kan du bruke kommandoen "locate".

 

Alt som er beskrevet i den guiden, skal gjerast gjennom eit shell. (Terminal/Kommandolinje.)

 

Alt det skjønte jeg, men er jo snakk om et script...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...