k-ryeng Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Første punkt løses jo med å skyte i RAW,Løser man det i RAW også med Foveon-sensor? Akkurat dét ser jeg ikke på som noen selvfølge... Lenke til kommentar
fototim Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Første punkt løses jo med å skyte i RAW,Løser man det i RAW også med Foveon-sensor? Akkurat dét ser jeg ikke på som noen selvfølge... Håper at trådstarter tillater et lite sidespor :-) K-ryeng. Hva er det som gjør korrigering av hvittballanse mer problematisk med rawfiler fra en Foveon sensor? Foveon representerer for meg noe anderledes. Noe som kanskje har et potensiale, eller kanskje er et sidespor. Så derfor kan det være lærerrikt å forstå fordeler og begrensinger ved teknologien bedre. Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 (endret) Hva er det som gjør korrigering av hvittballanse mer problematisk med rawfiler fra en Foveon sensor?Jeg vet jo ikke om det faktisk er vanskeligere, men det faktum at de tre fargekanalene registreres på samme sted i rommet gjør at rådataene ikke bare kan være luminansverdier, vs. bayerfiltrering med luminansverdier forskjellig sted i rommet og interpolering, gjør i hvert fall at jeg ikke ser noen umiddelbart at det er "enkelt" å justere hvitbalansen i etterkant, selv med råfiler, da disse råfilene må ha en annen art enn "ordinære" råfiler. Når det gjelder teknologien, vil jeg påstå at det er dit vi skal på sikt. Ser vi på Foveon-sensoren som en 4.7MP-sensor, gruser den alt annet på fargegjengivelse og dynamikk. Lysfølsomheten kan bli bedre, men forskningen har heller ikke blitt brukt like mye penger på som med bayer-sensorer. Interpolering er generelt sett en uting, et nyttig hjelpemiddel når vi har for lite informasjon, men kan vi unngå det bør man gjøre det. Derfor tror jeg faktisk at bayer-sensoren som prinsipp er utgående, om ikke i nær fremtid, så på sikt. Om det blir Foveon som overlever og står igjen som seierherren er selvfølgelig for tidlig å si, men prinsippet med simultan romlig sampling av RGB, virker for meg som den "riktige" løsningen. Det er noe som har potensiale så det holder, jeg tror ikke det er et sidespor når det gjelder todimensjonal avbildning. Dessverre er det ikke helt modent ennå, dvs. det er ikke like modent som konkurrerende teknologi når det gjelder lysfølsomhet og romlig oppløsning. På andre områder er det overlegent. Endret 25. desember 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Til informasjon: Tidligere versjoner av Sigmas slr med Foveon tilbyr kun raw, og ingen jpg i det hele tatt. Det var en av de store nyhetene på SD14. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå