Friedrich II der Grosse Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Hei! Jeg er en skikkelig newbie på dette med speilreflekskameraer, og lurer på hva disse bgrepene som jeg har sett i akam.no sin prisguide betyr. Hva vil det si at et objektiv ikke er fullformat? Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 (endret) Først bør vi kanskje si litt om ulike sensorstørrelser: Det vi kaller fullformat er en bildebrikke av samme størrelse som film var i ”gamle dager”. Disse sensorene er kostbare, og for å holde prisen nede, har alle produsentene kameraer med mindre sensor. Den mindre sensoren gjør at utsnittet du får med på bildet blir litt mindre, slik at du i praksis får en teleeffekt <a href="http://www.akam.no/artikkel/speilrefleks/f...storrelse/45727" target="_blank">http://www.akam.no/artikkel/speilrefleks/f...storrelse/45727</a> Endret 23. desember 2007 av ragamuffin Lenke til kommentar
Friedrich II der Grosse Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 OK. Tusen takk! Lenke til kommentar
Friedrich II der Grosse Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Så det betyr at alle billige inngangs-kamerahus bruker det som heter "ikke fullformat"-objektiver da? Jeg har tenkt til å kjøpe Pentax k100d super eller k100d skjønner du. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Pr. i dag er det kun Canon 5d og 1Ds samt Nikon D3 som er "fullformat". Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Er nok anbefalt for din del å ikke kjøpe fullformat, ja. Fryktelig dyrt for kamerahus, som igjen krever mer av optikken. Pentax K100D har jeg ingen formening, da jeg aldri har tatt i det. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Et objektiv som er "for fullformat" kan også brukes på crop-kameraer, men ikke omvendt. Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Et objektiv som er "for fullformat" kan også brukes på crop-kameraer, men ikke omvendt. Nesten. Dette gjelder berre canon, nikon bruker samme fatning på crop- og fullformatkamerar men bruk av crop-objektiver vil som oftest (alltid?) gi ekstrem vignettering på fullformat. -God Jul Lenke til kommentar
fototim Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Som Pentaxbruker kan jeg anbefale merket både for nybegynnere og mer avanserte brukere. Jeg har både *istDS som er forløperen til K100D super, og K10D som jeg bruker mest i dag. DS er mer kompakt backupkamera for meg. Begge er utmerkete kameraer som er fleksible, og etter mitt syn har er best på ergonomi (ergonomi er kanskje det viktigste kriteriet for meg). Eneste forbehold er at autofokusen ikke er i toppklasse, dvs at følgefokusen ikke fungerer optimalt under alle forhold. Men det gjelder i realiteten alle kameraer i disse prisklassene. Så Pentaxt er ikke førstevalget til sportsjournalister som stiller store krav til hastighet. Men de får egentlig ikke tilfredsstilt sine krav uten å doble prisen, så det er kanskje ikke relevant for deg. En del hevder og at Pentax ikke er helt på høyden når det gjelder skarphet. Men de fleste som faktisk bruker kamerat er godt fornøyd også på dette punktet. De fremhever detaljgjengivelsen, for deltaljene er der i rikt monn. Jeg for min del klager ikke. Det er ikke kameraet som er den mest begrensende faktoren for å si det sånn. I de tilfellene teknikken svikter, er det nok mest mine kunnskaper det står på, ikke teknologien. I tillegg er ikke objektivprogrammet deres komplett for øyeblikket. Men dette jobbes det intenst med. I følge informerte kilder vil det være komplett i 2010, men de viktigste manglende vil bli imøtegått allerede til neste år. Et forbehold til. Dette gjelder og optikk. Objektivprogrammet de lanserer er kun for APS-C format. Det vil si at veien mot fullformat vil kunne være lukket for deg i overskuelig framtid. Men, hvis du ikke stiller ekstreme krav, ville jeg ikke lagt særlig vekt på dette. Utviklingen på APS_C brikkene går framover. Det som ble ansett som umulig for kort tid siden, er mulig i dag. I føle ryktene så vil neste generasjon Pentax være virkelig konkuransedyktig på støy, som blir ansett som crop-formatens akilleshæl. Noen påstår at evolusjonen vil stoppe opp, men personlig tror jeg at dette er alt for pesimistisk på teknologiens vegne. Glem heller ikke at optikk tilpasset APS_C har sine fordeler. Den kan lages mer kompakt og mer kostnadseffektivt enn optikk som fungerer på fler formater. Ok. dette var kanskje mer enn du spurte om, men det gjør kanskje valget enklere for deg. La meg til slutt si at alle tilgjengelige speilreflekser gir mye for pengene. Du kan egentlig ikke trå feil. Hva som står på fronten av kameraet har liten relevans for billedkvaliteten. Det er svært små detaljer som skiller dem teknisk. Når det gjelder ergonomi derimot er forskjellene større. Både når det gjelder grep, fleksibilitet og hvor enkelt det er å bruke de ulike funksjonene. Alle organiserer funksjonene litt forskjellig. Hva som faller mest naturlig for deg er ikke lett og si. Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Pr. i dag er det kun Canon 5d og 1Ds samt Nikon D3 som er "fullformat".Nye ja. Brukt finnes det også en Kodak... Lenke til kommentar
Friedrich II der Grosse Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 (endret) Ok. dette var kanskje mer enn du spurte om, men det gjør kanskje valget enklere for deg. Mvh Tim Typo Om ikke enklere, så er det i hvertfall veldig bra å få litt mer input. Så det var et fint innlegg. Alternativene (grunnet pris) for meg er Canon EOS 350d og Nikon d40. Nikon er stort sett ute grunnet manglende autofokusmotor i kamerahuset. Dessuten synes jeg ikke det kjennes like solid ut som de andre, litt mer "plastikkete" hjul. Så, det blir enten Pentax eller Canon. Pentax leder foreløpig. God jul til alle bidragsytere! Endret 23. desember 2007 av Friedrich II der Grosse Lenke til kommentar
ChallengerV8 Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Et objektiv som er "for fullformat" kan også brukes på crop-kameraer, men ikke omvendt. Nesten. Dette gjelder berre canon, nikon bruker samme fatning på crop- og fullformatkamerar men bruk av crop-objektiver vil som oftest (alltid?) gi ekstrem vignettering på fullformat. -God Jul Tullprat. Nikon har samme fatning på alle kameraer. Alle linser (pre AI) kan benyttes på alle kameraer. På noen kameraer mister man derimot enkelte funksjoner med eldre linser, men de kan monteres og benyttes uten problemer. Man kan også benytte Nikon-DX linser (crop-linse) på FF. Enten ved at kameraet automatisk velger DX-modus, eller man må unngå ekstreme vidvikler (f.eks 12-24 kan benyttes fra 18mm). Canon derimot har to forskjellige fatninger for EF / EF-S (FF/Crop-sensor). Linser med EF-fatning kan benyttes på alle kameraer, mens EF-S linser kun kan monteres på crop-kameraer. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Et objektiv som er "for fullformat" kan også brukes på crop-kameraer, men ikke omvendt. Nesten. Dette gjelder berre canon, nikon bruker samme fatning på crop- og fullformatkamerar men bruk av crop-objektiver vil som oftest (alltid?) gi ekstrem vignettering på fullformat. -God Jul Ja, jeg tenkte i utgangspunktet ikke på hvilken fatning som brukes i det hele tatt. Jeg visste ikke engang at Canon har forskjellige fatninger (som for øvrig høres ut som en dårlig idé da det vil gjøre en overgang fra crop til fullformat uoverkommelig for mange). Hvis du får ekstremt lysavfall (ikke vignettering) vil jeg påstå at objektivet i praksis ikke kan brukes. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Ja, jeg tenkte i utgangspunktet ikke på hvilken fatning som brukes i det hele tatt. Jeg visste ikke engang at Canon har forskjellige fatninger (som for øvrig høres ut som en dårlig idé da det vil gjøre en overgang fra crop til fullformat uoverkommelig for mange).Crop-kameraene kan bruke optikk tilpasset fullformat, men ikke omvendt. Dermed er det i realiteten ikke noe problem. Men jeg må jo innrømme at Nikons løsning, med en egen DX-mode på D3, er en smule mer elegant. Ser ikke bort fra at det er noen som oppgraderer fra f.eks. 30D til 5D, som skulle ønske at de kunne ta med seg sin Canon 10-22 på fullformat, selv om det ville bety lavere oppløsning... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Hvis du får ekstremt lysavfall (ikke vignettering) vil jeg påstå at objektivet i praksis ikke kan brukes.Crop-objektiver på fullformat gir vignettering, ikke lysavfall. Sitat fra linken din: Vignettering skyldes fysiske hindringer i lysbanen, mens lysavfall er en konsekvens av blant annet variasjon i lysets innfallsvinkel på film eller sensor. Et crop-objektiv vil ha en for liten bildesirkel til å dekke fullformatsensoren, følgelig vil filtergjenger etc. danne en fysisk hindring for lyset. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Et crop-objektiv vil ha en for liten bildesirkel til å dekke fullformatsensoren, følgelig vil filtergjenger etc. danne en fysisk hindring for lyset. Ok, my bad. Jeg tolket det som at en del av fullformatsensoren ikke får lys fra alle vinkler og at man dermed har "variasjon i lysets innfallsvinkel". Men din tolkning er vel så logisk ja. Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 (endret) Et objektiv som er "for fullformat" kan også brukes på crop-kameraer, men ikke omvendt. Nesten. Dette gjelder berre canon, nikon bruker samme fatning på crop- og fullformatkamerar men bruk av crop-objektiver vil som oftest (alltid?) gi ekstrem vignettering på fullformat. -God Jul Tullprat. Nikon har samme fatning på alle kameraer. Alle linser (pre AI) kan benyttes på alle kameraer. På noen kameraer mister man derimot enkelte funksjoner med eldre linser, men de kan monteres og benyttes uten problemer. Man kan også benytte Nikon-DX linser (crop-linse) på FF. Enten ved at kameraet automatisk velger DX-modus, eller man må unngå ekstreme vidvikler (f.eks 12-24 kan benyttes fra 18mm). Canon derimot har to forskjellige fatninger for EF / EF-S (FF/Crop-sensor). Linser med EF-fatning kan benyttes på alle kameraer, mens EF-S linser kun kan monteres på crop-kameraer. Uhm? (les markert tekst lenger oppe.) og lenger nede i innlegget ditt skriver du: Man kan også benytte Nikon-DX linser (crop-linse) på FF. Enten ved at kameraet automatisk velger DX-modus... men i denne modusen er jo ikkje kameraet fullframe, så da er man like langt. sikkert berre ein misforståelse Endret 23. desember 2007 av turnipkongen Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 La meg til slutt si at alle tilgjengelige speilreflekser gir mye for pengene. Du kan egentlig ikke trå feil. Jo, trå feil kan man, men da må man kjøpe Sigma SD-14. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 La meg til slutt si at alle tilgjengelige speilreflekser gir mye for pengene. Du kan egentlig ikke trå feil. Jo, trå feil kan man, men da må man kjøpe Sigma SD-14. Dette kameraet har jeg praktisk talt ikke kjennskap til. Jeg leste forresten det siste svenske Foto. Der får det faktisk god kritikk for billedkvaliteteten, i en sånn oppsummering av tester de har gjort. Sikkert med forbehold om billedkvalitet ved høyere ISO. Men du har nok rett. Sigma regner jeg dessverre ikke helt med. Litt synd egentlig. Uansett, så tok du meg der ;-) Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 La meg til slutt si at alle tilgjengelige speilreflekser gir mye for pengene. Du kan egentlig ikke trå feil. Jo, trå feil kan man, men da må man kjøpe Sigma SD-14. Dette kameraet har jeg praktisk talt ikke kjennskap til. Jeg leste forresten det siste svenske Foto. Der får det faktisk god kritikk for billedkvaliteteten, i en sånn oppsummering av tester de har gjort. Sikkert med forbehold om billedkvalitet ved høyere ISO. Men du har nok rett. Sigma regner jeg dessverre ikke helt med. Litt synd egentlig. Uansett, så tok du meg der ;-) Mvh Tim Typo Sigma har blitt slaktet de fleste steder - særlig ifb. med hvitbalansen som ofte er feil, og det at det er tregt. Første punkt løses jo med å skyte i RAW, og for andre er ikke hastighet viktig. Så det bør nok nevnes som et alternativ, ja. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå