Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Plages med urinveisinfeksjon etter sex

medlem-102525

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du tisser etter at du har hatt sex vil det minske faren for urinveisinfeksjon betraktelig. Når du har sex vil du få bakterier fra partneren din overført til deg, og disse er ikke nødvendigvis urinrøret ditt så glad. Tiss dem ut og du vil bli kvitt problemet. =)

Lenke til kommentar

Tilbakevennende urinveisinfeksjon hos en 16 år gammel jente? Da høres det ut som immunforsvaret ditt er svekket, og du bør kanskje skjekke kosthold, andre sykdommer o.l.

Men det jeg ikke forstår er hvorfor du ikke tar dette opp med legen din, du må da ha vært der flere ganger allerede for å få behandling?

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Jeg har egentlig et knakende bra immunforsvar sånn ellers. Ingen spesielle sykdommer eller noe. Kostholdet er kanskje ikke så bra, men..

Har vært på legevakta én gang. Fikk antibiotika. That's it. Legen sa ingenting. Ellers pleier jeg bare og drikke appelsinjus, og vente til det går over, men det er jo plagsomt, så klart..

Vet ikke om det er uvanlig. Har ei venninne som også plages med dette.

Lenke til kommentar

C-vitaminer og tranebær skal ihvertfall virke forebyggende, du får prøve det. At man drikker nok vann/væske kan hjelpe, og er noe mange ikke er flink nok til. Og selvfølgelig er god intimhygiene viktig.

Er det et stort problem ville jeg gått til legen og fått profesjonell hjelp.

Lenke til kommentar
Gjest stud.med

UVI er et ganske vanlig problem for noen kvinner, typisk legevaktsak. UVI er oftest ufarlig, men kan være veldig ubehagelig. Tegn på at du har fått en alvorlig infeksjon kan være smerter i ryggen og nedsatt almentilstand.

Hvis du drar til fastlegen neste gang du får det, kan du vanligvis få resept på Selexid (den vanlige antibiotikaen som oftest rensker opp i dette) ved å ringe legen hvis du får dette igjen senere. I tillegg til det som nevnt (hygiene, tranebærjuice osv) viser det seg at samleiestilling faktisk kan påvirke faren i urinveisinfeksjon! Penis kan nemlig "melke" bakterier opp fra urinrøret til urinblæren i enkelte stillinger, så kanskje det kan være verdt å tenke på. Men jeg er faktisk ikke sikker på hvilke stillinger som øker faren mest. Kilde: Norsk Elektronisk Legehåndbok.

Lenke til kommentar
Du kan bruke tranebærkapsler forebyggende. Dette er et veldig vanlig problem hos mange jenter, meg selv inkludert. UVI kommer oftere med ny partner, siden bakteriefloraen er ukjent. Men det hjelper altså å tisse innen rimelig tid etter sex.

Kan det gå over når man blir "vant" til bakteriene tror du?

Lenke til kommentar
Du kan bruke tranebærkapsler forebyggende. Dette er et veldig vanlig problem hos mange jenter, meg selv inkludert. UVI kommer oftere med ny partner, siden bakteriefloraen er ukjent. Men det hjelper altså å tisse innen rimelig tid etter sex.

Kan det gå over når man blir "vant" til bakteriene tror du?

Kommer litt an på hvor hardt du er rammet, tror jeg. Jeg har alltid fått UVI ved ny partner eller ONS, men det er også eneste gangen. Så for meg er det ikke et tilbakevendende problem med samme partner. Men så tar jeg litt forholdsregler også, med tissing etter sex og høyt inntak av appelsinjuice, vann kaffe og tranebær når jeg kjenner at noe er på gang.

Lenke til kommentar
Kommer litt an på hvor hardt du er rammet, tror jeg. Jeg har alltid fått UVI ved ny partner eller ONS, men det er også eneste gangen. Så for meg er det ikke et tilbakevendende problem med samme partner. Men så tar jeg litt forholdsregler også, med tissing etter sex og høyt inntak av appelsinjuice, vann kaffe og tranebær når jeg kjenner at noe er på gang.

Okei. Tissing, appelsinjus, kaffe, vann og tranebær er altså tingen. Da får man håpe det ordner seg. :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...