Gå til innhold

Bruk av speilrefleks i kuldegrader

Anbefalte innlegg

Har selv ett Oly E-510 som jeg kjøpte i høst. Bruker vanligvis å ta en del bilder på vinteren, men er litt skepisk til hva et dSLR-kamera tåler. Temperaturområdet er jo oppgitt til 0 til 40 C. (batteri -10 til 40 C).

Er klar over at noe av det mest prekære er å aklimatisere kamera uten å ta det ut av veska når en tar det inn for å slippe kondens.

Jeg tenkte at jeg kanskje skulle ha spart til enten E-3 eller D300 da disse har værtetting og sikkert tåler mer kulde, men disse kameraene er jo oppgitt til samme temperaturområde.

Spørsmålet mitt går derfor først og fremst ut på bruk av kameraet ute i kulden. Vil det slutte å fungere ved en viss temperatur ? Kan det ta skade eller vil det oppstå ekstra slitasje pga av kulde ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batterier får kortere levetid i kulden, men ellers er det ikke noen særlige problemer. Det er klart at det byr på en del utfordringer når det blir skikkelig kaldt, men du skal ikke være redd for å bruker ditt kamera om vinteren.

Jeg skal forøvrig teste E-510 denne julen selv. Det blir spennende, og jeg er allerede imponert over jpg-kvaliteten.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ihvertfall alle typer kamera i all slags temperaturer. Eneste problemet jeg har sett er at batterikapasiteten blir fryktelig dårlig i kaldt vær, og når jeg kommer inn lar jeg det ligge nedpakket i bagen helt til kamera har nådd romtemperatur for å unngå dogg.

Hvor kaldt jeg har brukt kamera aner jeg ikke, men tipper vel rundt -25.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Da må en bare regne med at produsentene har satt temperaturgrensene iht det de kan garantere for. Og da har de sikkert tatt med en god margin.

Men er det i det hele tatt noen dSLR kameraer som er spesifisert til arbeidstemperatur under 0 C. Virker usannsynlig så lenge at ingen av flaggskipene til Nikon, Canon og Olympus "i teorien" kan brukes under 0 C ?

Lenke til kommentar
Takk for svar. Da må en bare regne med at produsentene har satt temperaturgrensene iht det de kan garantere for. Og da har de sikkert tatt med en god margin.

Men er det i det hele tatt noen dSLR kameraer som er spesifisert til arbeidstemperatur under 0 C. Virker usannsynlig så lenge at ingen av flaggskipene til Nikon, Canon og Olympus "i teorien" kan brukes under 0 C ?

Ja si det du. I alle fall var jeg ute i tre timer i går og fotograferte. Temperaturen varierte mellom -7 og - 10 grC. Har blitt mange slike turer på mitt 30D. Det mest kritiske er nok når du kommer inn i varme igjen. Da lar du bare kamera ligge i veska en times tid slik at det får varme seg sakte opp og ikke får for mye dugg i seg.

Lenke til kommentar

Som det delvis blir nevnt allerede anser jeg selv batteri som det største problemet i ekstrem kulde. Noen kamera er helt håpløse i dette henseendet.

Samtidig er det liten tvil om at enkelte kamera er bedre kvalifisert for bruk i tøffe værforhold. Min gamle D70 var egentli svært robust, og ble brukt jevnlig i minusgrader. Nå merker jeg derimot med D2Xs at batteriytelsen er helt fantastisk bra/stabil selv i -15-20 grader. I tillegg til å akklimatisere kamera, så har jeg montert antiduggokular DK17-M (de fleste entusiast/pro modeller har dette som ekstrautstyr) på D2Xs og Nikon F100. Dette er i alle fall for meg HELT uunværlig da duggete søkere virkelig kan gjøre livet kjipt for en i kulda!

Nå skal det sies til slutt at det er Leica'n jeg har hengende rundt halsen nå om vinteren uten noen frykt for at det skal knele på meg.

Lenke til kommentar

Er det ingen kamera som har kontakt for tilkobling av ekstern batteripakke?

Da kan man ha batteripakken under jakken inntill kroppen, mens bare en kabel stakk

ut og gikk inn i kameraet.

Da ville batteriet kunne holde mye lengre. Litt dill med kabelen kanskje men tror

det hadde vært nyttig funksjon som ikke burde koste noe særlig å inkludere i kamerahuset.

Det som ville kostet mest er vel den eksterne batteripakken men dette er jo da tilbehør som

man velger selv om man vil kjøpe.

Finnes slikt på proff. DSLR modellene til Canon, Nikon etc?

Lenke til kommentar
Er det ingen kamera som har kontakt for tilkobling av ekstern batteripakke?

Da kan man ha batteripakken under jakken inntill kroppen, mens bare en kabel stakk

ut og gikk inn i kameraet.

Da ville batteriet kunne holde mye lengre. Litt dill med kabelen kanskje men tror

det hadde vært nyttig funksjon som ikke burde koste noe særlig å inkludere i kamerahuset.

Det som ville kostet mest er vel den eksterne batteripakken men dette er jo da tilbehør som

man velger selv om man vil kjøpe.

Finnes slikt på proff. DSLR modellene til Canon, Nikon etc?

Det var en løsning som ikke var så veldig uvanlig med filmkamera, og jeg har brukt en DB-2 Cold Battery Pack på f.eks Nikon FE2- den kunne brukes på mange av Nikons speilrefleks. Jeg vet ikke om folk helt har sett behovet lengre, nå som de proffe løsningene har svært bra batterikapasitet selv under ekstreme temperaturer. På ekstreme lukkertider (timelange eksponeringer i minusgrader) anvender folk uansett strøm via aggregat o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...