hylo Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 (endret) Dette er ment som en liten guide til den som tenker på å komme seg til sjøs og muligens vil ha en karriere der. Ettersom at jeg har sett flere innlegg om dette temaet kan jeg prøve å forklare litt. Det er tre veier du kan gå, om du vil bli sjømann med en real utdannelse. Disse er da VK1 sjøfartsfag eller nautisk line på høyskole. Når du velger vk1 sjøfartsfag, lærer du om stuing av last, lasting og lossing, beredskap, nautikk og om du er heldig, får du tankermann lowest grade-sertifikatet med i utdanningen. Som grunnkurs er det enten elektro eller mekaniske fag du må velge. Dette kurset er da ettårig kurs der du utdanner deg til å bli matros. Etter fullført vk1, kan du begynne på læretiden, som varer i 2 år og videre ta nautikk på fagskolen for å løse ut sertifiktar du kan få på grunn av fartstiden din. Nautikk på fagskolen varer i to år og dette gjør da at du blir styrmann og senere kaptein etter en viss fartstid etter fagskolen. Dette er den lengste og enkelste måten å bli offiser på da du lærer en god del styrmannsstoff ombord som lærling og du får da et bedre grunnlag enn på høyskolen. Nautisk linje på høyskole er litt annerledes alternativ for å komme seg til sjøs, da utdannelsen er treårig, men uten læretid og og matros-tid. Du kan da mønstre på som kadett, som er en "styrmannslærling" i mangel på bedre ord. På denne skolen får du opplæring innen lasting, lossing, nautikk og annen beredskapsopplæring. Andre forutsetninger for å komme seg til sjøs? - Helsen din må være nogenlunde god. - Du må være klar for mye arbeid og lite fritid når du er ombord. - Du får ikke de morsomste arbeidsoppgavene til å begynne med, de kommer med fartstiden. - Du må tåle å få lite søvn enkelte dager, da man kan gå inn til havner og annet midt på natta, f.eks. - Brovakter og loskjøring kommer etterhvert, ta det med ro. Tilslutt vil jeg si at det er et veldig spennende yrke og folk bør begynne å se på det igjen, ettersom at du lærer ufattelig mye og har mye fri. Om noen har noen innspill, kan dere sende på PM eller poste de her i tråden. Linker: http://www.omf.no http://www.ikkeforalle.no http://www.dnv.no/ http://www.sjomannsforbundet.no/ Endret 24. desember 2007 av Hylo Lenke til kommentar
parleur Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Veldig bra innlegg Hylo! Har lyst til å dra til sjøs, men tenkte at det var for sent siden jeg tok Almenne fag. Har sett på Høyskolen i Ålesund der har man flere skipslinjer. Selvom jeg vil jobbe på aner jeg ikke hvliken stillingen jeg har mest interesse av. Kansje med maskina som maskinist. Har hørt at lønna ikke er så værst som det, men vet ikke helt omdet er en tung jobb å vedlikeholde motoren? I tillegg stiller man strenge krav til Matte i en maritim utdanning. Max jeg har er 2MX. Lenke til kommentar
hylo Skrevet 24. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2007 (endret) Å jobbe i maskin er kanskje noe av det mer rutinebaserte jobben jeg vet om ombord. Der går man runder, passer på inertgassanlegg, sjekker pumper og vedlikehold. Du skjønner, det er MYE mer enn bare en maskin i maskinrommet. Du har jo f.eks en hjelpemotor til kun hovedmaskineriet, mange kjeler og den morsomste, incineratoren. Veldig kjekt, om det er din tekopp. Dessuten er det veldig varmt og fint i maskin. Endret 24. desember 2007 av Hylo Lenke til kommentar
sstians Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Kan jo selv fortelle den vegen jeg gikk.. Startet på grunnkurs mekansik (2000 - 2001) Vk1 Sjøfartsfag (2001 - 2002) 2 år lærling i sjøforsvaret (2002 - 2004) 2 år teknisk fagskole (2004 - 2006) 1 år som kadett (6 mnd seiling)(2006 - 2007) Seiler nå som styrmann i samme rederi. Har vært en spennende og kjempe lærerik prosess. Absolutt å anbefale. Lenke til kommentar
sxs Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Skal gå vk1 til høsten. Har selv 3 år med maritim elektronikk bak meg, og skal til høsten begynne på skolebenken. Men hvordan er lønna til matroslærlingene? Hvor tjener man best? Offshore? Lenke til kommentar
hylo Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Skal gå vk1 til høsten. Har selv 3 år med maritim elektronikk bak meg, og skal til høsten begynne på skolebenken. Men hvordan er lønna til matroslærlingene? Hvor tjener man best? Offshore?Om man seiler under NOR-ordning, er den mye bedre enn hva landbaserte lærlinger har. Offshore har ikke matroslærlinger tror jeg? Lenke til kommentar
thommen Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Hei, kanskje noen av dere kan si noe om framtiden til sjøs? Går nå 1 året elektroingeniør, men vurdere sterkt å skifte til ingeniør i nautikk til neste år. har litt erfaring med livet til sjøs etter et år i marinen. Kan noen si meg hvordan framtidsutsiktene blir da? hvilke jobber på land kan jeg få? Vil det være vanskelig å få jobb, kadettplass eller jobb på land.. På forhånd takk! Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Trenger man gode mattematiske kunnskaper for å bli styrmann? Jeg ligger på rundt 2-3, er det noen mulighet for meg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå