Gå til innhold

Diffraksjon og hysteriet rundt dette.

Anbefalte innlegg

Hallojs og God Jul alle.. :)

Nå har jo jeg tildels også forsvart dette med at større nedblending enn f/11 har vært "no-no".

I går kveld gjorde jeg en høyst uoffisiell hjemmetest etter å ha funnet et fototestkort i bladet "Digital Camera World".

Oppsettet er som avbildet i øverste bildet. Her er exifen beholdt. Alle bilder er tatt med blits og i Av modus, hvor jeg har forandret blenderen, men latt kameraet velge blitsstyringen. Synk'en er satt til 1/250 og ISO100 er brukt. Jeg lot autofokusen finne fokus, så slo jeg over til manuell fokus og rørte ikke den siden.

Utstyr: Canon EOS 20D med EF 24-70 f/2.8L på 70mm og EX580. Avstand ca 1.5m.

Raw-konverteringen er gjordt med Adobe Camera Raw og "default" skarphet (25). Eneste korrigering er hvitbalansen som er korrigert etter Whibal-kortet til høyre.

Det øverste bildet er for referansen, med all exif beholdt og er tatt med f/8.

De tre neste er f/5.6, f/11 og f/22. Jeg har fjernet exifen, croppet og forstørret til 300%.

Bildene er i vilkårlig rekkefølge, men er det noen av dere som kan gjette hvilken blender tilhører hvilket bilde? Jeg ble selv overrasket over resultatet..

post-116083-1198418258_thumb.jpg

f/11

post-116083-1198418299_thumb.jpg

f/22

post-116083-1198418342_thumb.jpg

f/5.6

post-116083-1198418313_thumb.jpg

Hmm, jeg får gjøre en ny test i bedre lys og med kompensert eksponering (+1 elns). Så får jeg drikke litt mindre julegløgg før jeg foretar testen. Dersom min L-optikk er "sur" som det ble nevnt, så skal jeg fluksens trampe inn på fotoforretningen og træ den over ørene på selgeren..

Ha en fortsatt God Jul alle sammen.

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er diffraksjon det samme som fargebrytningsfeil i linsene tro

hvordan vil det egentlig slå ut på bildene dine som kun inneholder svart + hvitt ?

edit er det bilde nr 1 etter oversiktsbildet som er tatt på blender f22

edit 2 dysleksileif

Endret av Thomas-B
Lenke til kommentar
er diffraksjon det samme som fargebrytningsfeil i linsene tro

hvordan vil det egentlig slå ut på bildene dine som kun inneholder svart + hvitt ?

edit er det bilde nr 1 etter oversiktsbildet som er tatt på blender f22

edit 2 dysleksileif

Diffraksjon betyr at kameraet/bildebrikken ikke klarer å løse opp små detaljer. Bildet blir "soft" eller "ute av fokus". Det har ikke betydning om det er svart/hvitt eller farger. Bildene er i farger, men testplansjen er jo kun svart/hvitt.

Blendersvaret kommer ikke riktig ennå. Jeg vil gjerne at noen flere bryner seg først.

Lenke til kommentar
Konklusjon: velbegrunnet 'hysteri'.

(så ikke at du har arrangert tippekonk, men diffraksjon er så definitivt noe å være obs på)

Hva mener du?

At det er "hysteri" eller at du med stor og ekte sikkerhet vet hvilket bilde som er "diffraksjonert"?

Jeg angriper ikke, er bare nysgjerrig på hva du mener og vil ikke mistolke.. :)

Lenke til kommentar
Konklusjon: velbegrunnet 'hysteri'.

(så ikke at du har arrangert tippekonk, men diffraksjon er så definitivt noe å være obs på)

Hva mener du?

At det er "hysteri" eller at du med stor og ekte sikkerhet vet hvilket bilde som er "diffraksjonert"?

Jeg angriper ikke, er bare nysgjerrig på hva du mener og vil ikke mistolke.. :)

Jeg mener at gjentatte advarsler mot å bruke minste blender, slik vi ser her på forumet (og andre) er velbegrunnet :)

Angående bildene dine er mine 2 cent at vedlegg ..53 er f/22, ..52 er f/11 og ..54 er f/5.6

Lenke til kommentar
Jeg mener at gjentatte advarsler mot å bruke minste blender, slik vi ser her på forumet (og andre) er velbegrunnet :)

Angående bildene dine er mine 2 cent at vedlegg ..53 er f/22, ..52 er f/11 og ..54 er f/5.6

Heh, det var det som overrasket meg også. Du tar feil mhp hvilken blender tilhører hvilket bilde.

Hadde håpet på noen flere gjetninger før jeg kommer med svaret. Dvs, da legger jeg ut svarene *med* exif. Men, folkens slurp i dere litt mere julegløgg og hiv dere i konkurransen. Heder, ære og god omtale tilkommer den med tre av tre riktige.. :D

Lenke til kommentar

Kanskje du klarer å bevise at i noen tilfeller så er ikke diffraksjon så ille, så kan det jo hende at du har fokusert dårlig. Om du har fokusert feil så blir jo en mindre blendeåpning bedre, fordi da strekker fokuset seg lengre. Jeg synes at i alle tilfellene var det mye støy og dårlig bildekvalitet.

EDIT: Det er jo ganske mye annet som inspiller her, enn bare diffraksjonen.

Endret av abbarve
Lenke til kommentar

Attachment 53 ser jo rett og slett ikke ut som om det er i fokus. La meg gjette på at 53 er ved f/5.6, 54 er ved f/11, 52 ved f/22, og at TS må få objektiv/hus kalibrert. ;)

Testen av 24-70/2.8 på Photozone er jo ikke nådig - fire eksemplarer måtte testes før han fikk en som ikke var sur.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Er ikke selgeren som har lagt den ;o)

He, he - Nei, men selgeren solgte og "garanterte" for den.. ;)

Du er jo nordlenning selv, eller i alle fall som jeg forstår jobber i fotobutikk i Tromsø, forresten i sentrum eller bakpå øya? (Kan jo ikke spørre spesifikt hvilken butikk pga reklameforbudet)..

Men, i alle fall, en kan jo ikke bruke ekte Nord-Norsk språkbruk heller, så "træ den over ørene" er vel heller figurativt beskrevet. :) Så prøver vi med diplomatiet først..

Fortsatt vel overstått jul.

Lenke til kommentar
He, he - Nei, men selgeren solgte og "garanterte" for den.. ;)

Du er jo nordlenning selv, eller i alle fall som jeg forstår jobber i fotobutikk i Tromsø, forresten i sentrum eller bakpå øya? (Kan jo ikke spørre spesifikt hvilken butikk pga reklameforbudet)..

Er ikke nordlending, men jobber i fotobutikk i Tromsø ja, bakpå øya. Jeg har personlig ikke solgt noe L-optikk (selger ikke plagsomt mye av det), så det er ikke meg du skal snakke med...
Lenke til kommentar
Er ikke nordlending, men jobber i fotobutikk i Tromsø ja, bakpå øya. Jeg har personlig ikke solgt noe L-optikk (selger ikke plagsomt mye av det), så det er ikke meg du skal snakke med...

Da er det rett butikk, og jeg kjøpte av sjefen sjøl. Men i alle fall, kunne vært hyggelig å stikke innom å slå av en prat..

Lenke til kommentar
Husk at dersom det er fokus som er ute og kjøre (slik det ser ut som), så kan det like gjerne være huset som objektivet. Om du har flere objektiver, så er det lurt å teste dem alle sammen med huset.

Will do.. Men jeg tror det mest var brukerfeil. Uansett, skal prøve i bedre lys og ev+1. Da blir det en mere utførlig test med alle objektivene mine.

Egentlig så tror jeg ikke det er kamerahuset som fokuserer feil siden jeg nettopp gjorde en photoshoot på over 500 bilder av fugler i flukt (med følgefokus) fra en båt i bevegelse. Da var godt og vel 300 bilder innenfor skarp fokus på f/5.6 1/500 med 24-70'n på varierende brennvidde.

Lenke til kommentar

Det er jo null problem å se at bildet med f22 er langt mer grøtette enn f11, skjøner ikke temaet for tråden. Det tyder vel snarere for dårlig blikk for skarphet, klart ingen av bildene er i fokus, men man ser at f22 har en grøttete følse som skyldes difraksjon i tillegg til at det ikke er i fokus.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

I denne artikkelen:

http://www.akam.no/artikler/makro-_naerfotoguide-_del_2/75489/2

er det to bildeeksempler som demonstrerer diffraksjonsuskarphet.

Dette er også en lærerik artikkel "Understanding Diffraction: Pixel Size, Aperture and Airy Disks" :

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/diffraction-photography.htm

Og noen form for "hysteri" er det overhodet ikke snakk om.

MVH CA

Endret av CarstenArnholm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...