Gå til innhold

Bråkende hovedkortkjøler.. Ny?

Zulærn

Anbefalte innlegg

Som emnetittelen sier: hovedkortkjøleren (eller heter det brikkesettkjøleren?) bråker som bare det, og om jeg stopper den med fingeren så blir 60% av støyen fra PC-en min borte... I tilleg når jeg starter den opp burer den som bare det, og det stopper ikke før etter flere minutter.....

Her er link til hovedkortet mitt ...

Noen som vet om jeg kan sette på en ny kjøler på en eller annen måte? Og som dere ser på bildet i prisguiden, er kjøleren rett ved siden av grafikkortet mitt.. Så den kan ikke være for stor...

Kan noen linke til en kjøler eller 2, om det går an å sette på ny? Er litt grønn på akkurat dette området.

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fortvil ikke, jeg har løsningen!

Det du kan gjøre er å kjøpe deg ei litta flaske med symaskin olje på feks Jernia.

Så skrur du av selve vifta fra hovedkortet med en liten stjerneskrutrekker (Det er 3 skruer som skal skrues ut)

Når viften er montert av, vil man på baksiden av viften kunne se en liten klistrelapp, åpne den opp halveis med feks en kniv.

(Du skal ikke skjære i den, men "vippe" den opp halveis) I midten vil du se et lite hull, neddi der ligger kulelageret.

Ha ca en liten dråpe med symaskin olje oppi der, lukk igjen klistrelappen så godt det er mulig og skru fast vifta igjen. (Om klistrelappen ikke sitter skikkelig, så prøv å hold den lukket mens du skrur fast vifta) Vifta vil bråka MYE mindre nå.

Jeg jobber som servicetekniker og har gjort dette på endel av disse korta. Det funker omtrent hver gang =)

Lenke til kommentar
Fortvil ikke, jeg har løsningen!

Det du kan gjøre er å kjøpe deg ei litta flaske med symaskin olje på feks Jernia.

Så skrur du av selve vifta fra hovedkortet med en liten stjerneskrutrekker (Det er 3 skruer som skal skrues ut)

Når viften er montert av, vil man på baksiden av viften kunne se en liten klistrelapp, åpne den opp halveis med feks en kniv.

(Du skal ikke skjære i den, men "vippe" den opp halveis) I midten vil du se et lite hull, neddi der ligger kulelageret.

Ha ca en liten dråpe med symaskin olje oppi der, lukk igjen klistrelappen så godt det er mulig og skru fast vifta igjen. (Om klistrelappen ikke sitter skikkelig, så prøv å hold den lukket mens du skrur fast vifta) Vifta vil bråka MYE mindre nå.

Jeg jobber som servicetekniker og har gjort dette på endel av disse korta. Det funker omtrent hver gang =)

TUSEN TAKK!!! Virker genialt...

Likevel.. tror jeg venter til etter lanet jeg skal på 4. juledag.. Om noe skjer lzm..

Men tror du det går an å bruke 5-56 i stedet for den symaskinoljen?

Har bare det stående... http://www.uniserwis.com/shop/catalog/imag...____SMAR200.jpg <--- Bilde av 5-56 så er du sikker på hva det er..

Men igjen: Tusen takk.. du sparte meg nok for en del penger der m8 :)

Endret av Zulboom
Lenke til kommentar

Donald Duck: Det du sier er bare en nødløsning, virker en liten stund så er det samme støyen igjen. Selv bytter eg ut viften med en vifteløs variant. Du kan og prøve med å bare ta av ledningen til viften. Virker det, men brikkesettet blir meget varmt.

Zulboom: Det er mangen vifteløse kjøle løsninger du kan velg til ditt hovedkort, du må bruke internet til det. Dette kan kanskje passe, men eg kan ikke garantere det. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=328739 Kommer ann på hvilket skjermkort du har. Så let opp svaret på internet?

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke heller ta noe så billig som http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=303858

Ser du på omtalene skal den være ganske bra, selv til å være vifteløs.

Har du dårlig tid, ville jeg ha prøvd Donald Duck sin løsning, MEN hvis du tar av hele chipset kjøleren må du mest sannsynlig ha på ny goop.

Tror ikke jeg ville prøvd å spraye på smøringa, da det gjerne treffer mer en den plassen hvor du skal ha det.

Edit : Er vifta festet med clips på kjøleblokka?

Endret av !Butthead!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...