numbnut Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 lot du komponentene kjøle seg ned før du kjørte på med komprimert luft (som er veldig kald)? har sett at komponenter faktisk sprekker med bruk av komprimert luft på boks. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Han sier at han tok ut delene fra PC-en, og om han har tatt ut CPU-Kjøleren (som er den "boksen du kaller det, cpuen sitter igjen på hovedkortet når du har tatt ut denne) Så er det få komponenter han kan skade. Lenke til kommentar
hokuspokus111 Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Men siden Windows ikke starter helt, kan det jo være harddisken som er ødelagt? Sett inn en annen harddisk og innstaler windows på den. Funker det da, bare innstalerer du windows på nytt på den gamle harddisken. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Har du lest problemet? Lenke til kommentar
hokuspokus111 Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Ja, er kanskje litt rart siden det skjedde etter han hadde rengjort. Men tenkte siden windows nesten kom opp da.... Lenke til kommentar
chubbchubb Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Det er vifta og kjøleribba til CPU'n (prosessoren).Har du tatt ut cpu'n? kanskje du da har knekt en av pinnene på den. Ikke vet jeg. Ingenting ser knekt ut. Tar med et bilde jeg. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Kom den opp sånn når du dro den opp fra hovedkortet? Da kan jeg nesten garantere deg at festet til hovedkortet er ødelagt. (Men om du bare har lagt cpu på ribba i etterkant så skal det ikke være noe problem) Lenke til kommentar
hokuspokus111 Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 (endret) Vis du finner du at en pinne er knekt, så kapper du en nål til riktig størrelse og stapper den inn der pinnen er knekt. Endret 23. desember 2007 av mikkello Lenke til kommentar
chubbchubb Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Kom den opp sånn når du dro den opp fra hovedkortet? Da kan jeg nesten garantere deg at festet til hovedkortet er ødelagt. (Men om du bare har lagt cpu på ribba i etterkant så skal det ikke være noe problem) Hmm det er vel limen som gjør at den sitter på "boksen" ? Sist jeg rengjorde var den også sånn og da virket det helt fint. Men mulig at noe der har røket nå. Er vel kanskje mest sannsynlig ? Tok et til bilde til jeg. Når jeg skrur av festene har alltid brikka fulgt med og den hvite flata ligger der. Noen med en formening her ? Lenke til kommentar
Wrasko Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Kom den opp sånn når du dro den opp fra hovedkortet? Da kan jeg nesten garantere deg at festet til hovedkortet er ødelagt. (Men om du bare har lagt cpu på ribba i etterkant så skal det ikke være noe problem) Hmm det er vel limen som gjør at den sitter på "boksen" ? Sist jeg rengjorde var den også sånn og da virket det helt fint. Men mulig at noe der har røket nå. Er vel kanskje mest sannsynlig ? Tok et til bilde til jeg. Når jeg skrur av festene har alltid brikka fulgt med og den hvite flata ligger der. Noen med en formening her ? Hvis du ser til høyre der, så ser du en spak.. Den skal løftes opp, og cpu aka prosessor skal dyttes ned, og spaken skal festes igjen.. Anbefaler deg å ALDRI ALDRI ALDRI la den som har bygget PC-en din om å bygge flere PC-er for deg. Lenke til kommentar
hokuspokus111 Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 (endret) Den siste muligheten jeg kommer på er at du har gitt et komponent støt fra fingeren. Sånn du kan få vis du går på tepper og sånt. Man burde være forsiktig når man rører deler i PC-en. Du burde utlade deg på noe som går i jord før du tar på komponentene i en pc. Endret 23. desember 2007 av mikkello Lenke til kommentar
chubbchubb Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Kom den opp sånn når du dro den opp fra hovedkortet? Da kan jeg nesten garantere deg at festet til hovedkortet er ødelagt. (Men om du bare har lagt cpu på ribba i etterkant så skal det ikke være noe problem) Hmm det er vel limen som gjør at den sitter på "boksen" ? Sist jeg rengjorde var den også sånn og da virket det helt fint. Men mulig at noe der har røket nå. Er vel kanskje mest sannsynlig ? Tok et til bilde til jeg. Når jeg skrur av festene har alltid brikka fulgt med og den hvite flata ligger der. Noen med en formening her ? Hvis du ser til høyre der, så ser du en spak.. Den skal løftes opp, og cpu aka prosessor skal dyttes ned, og spaken skal festes igjen.. Anbefaler deg å ALDRI ALDRI ALDRI la den som har bygget PC-en din om å bygge flere PC-er for deg. Så brikka som nå er festet på "boksen med riller" (sorry folks..er ikke flink på navnene på disse tingene ) skulle egentlig ha sittet på den hvite flata (socketen) når jeg løsnet skruene på boksen ? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 (endret) Den funka andre gangen :O Da hadde du råflaks. Det på undersiden av cpu-kjøleren er IKKE lim. Det er kjølepasta for å overføre varme fra cpu til kjøler. CPU montering: Ha hovedkortet foran deg Ha cpu lett tilgjenglig Åpne hendelen(spaken) ved siden av den hvite blokken på hovedkortet Legg cpu ned på NB! Pass på at du setter den riktig vei (Det skal være pil som viser retning) Lukk spaken, det skal skje med lite motstand, og spuen skal flytte seg en mm eller to i den ene retningen Sprut ca et riskorn med kjølepasta på cpuen (men noen ganger så sitter det på kjøleren, da skal du ikke gjøre dette) Se hvilken vei kjøleren skal sitte og sett den rett ned, fest den så til hovedkortet. Demontering: Åpne festet til cpu kjøleren og løft den rett opp, legg den et sted med viften ned (kjølepasta er klissete) Åpne hendelen/spaken og løft cpu rett opp. OM cpuen blir dratt opp med makt uten å åpne hendelen så er du nesten garantert å ødelegge noe. Men du kan være råheldig (som du åpenbart var). Brukerfeil dessverre. Men om han som monterte pcen din har pressa ned cpu i festeblokka på hovedkortet og så limt fast en kjøler på toppen, og det hadde vært min pc, så hadde jeg sparkan så hart i ræva at han hadde passert mars om ikke lang tid. Det er stort sett det samme som å herpe PC-en. EDIT: CPU på vei ned i en sokkel (gammel tegning) http://images.google.no/imgres?imgurl=http...ficial%26sa%3DN Cpu-kjølere: http://www.global-b2b-network.com/direct/d.../CPU_Cooler.jpg http://www.hometheatrepc.com.au/images/cnps7000cu-b1.gif EDIT2: Svar på spørsmålet ditt: JA Endret 23. desember 2007 av Flimzes Lenke til kommentar
Wrasko Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Kom den opp sånn når du dro den opp fra hovedkortet? Da kan jeg nesten garantere deg at festet til hovedkortet er ødelagt. (Men om du bare har lagt cpu på ribba i etterkant så skal det ikke være noe problem) Hmm det er vel limen som gjør at den sitter på "boksen" ? Sist jeg rengjorde var den også sånn og da virket det helt fint. Men mulig at noe der har røket nå. Er vel kanskje mest sannsynlig ? Tok et til bilde til jeg. Når jeg skrur av festene har alltid brikka fulgt med og den hvite flata ligger der. Noen med en formening her ? Hvis du ser til høyre der, så ser du en spak.. Den skal løftes opp, og cpu aka prosessor skal dyttes ned, og spaken skal festes igjen.. Anbefaler deg å ALDRI ALDRI ALDRI la den som har bygget PC-en din om å bygge flere PC-er for deg. Så brikka som nå er festet på "boksen med riller" (sorry folks..er ikke flink på navnene på disse tingene ) skulle egentlig ha sittet på den hvite flata (socketen) når jeg løsnet skruene på boksen ? Cpu skal sitte fast i socketen ja. Den skal være festet GODT fast med den "spaken" som er på høyre siden på bildet Lenke til kommentar
hokuspokus111 Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 (endret) Men tok du opp spaken før du tok ut den "brikka og boksen din" ? Gjorde du ikke det kan sokkelen være ødelagt... Og utlada du deg før du rørte komponentene? Så på TV hvor mange volt du kunne gi noe etter å ha stått på et teppe....Det var ganske mye! ven selvfølgelig ikke så mange amper da. Men det er stor sjans for at komponente bli ødelagt av et sligt støt. Den "brikka" er CPU og " den boksen med riller" er kjøleribba og vifta til CPU'n Endret 23. desember 2007 av mikkello Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 (endret) Kanksje... Men utlada du deg før du rørte komponentene? Så på TV hvor mange volt du kunne gi noe etter å ha stått på et teppe....Det var ganske mye! ven selvfølgelig ikke så mange amper da. Men det er stor sjans for at komponente bli ødelagt av et sligt støt. Den "brikka" er CPU og " den boksen med riller" er kjøleribba og vifta til CPU'n Regner med at han åpna kassa først, og da har han utladet seg. Eller lente seg på den, eller var nær den i det hele tatt. Endret 23. desember 2007 av Flimzes Lenke til kommentar
hokuspokus111 Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Vis kabinettet går i jord ja... men vis den ikke gjør det, er han ikke utlada. Sitter/står du på et teppe når du fikser på PC-en? Lenke til kommentar
chubbchubb Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Kanksje... Men utlada du deg før du rørte komponentene? Så på TV hvor mange volt du kunne gi noe etter å ha stått på et teppe....Det var ganske mye! ven selvfølgelig ikke så mange amper da. Men det er stor sjans for at komponente bli ødelagt av et sligt støt. Den "brikka" er CPU og " den boksen med riller" er kjøleribba og vifta til CPU'n Regner med at han åpna kassa først, og da har han utladet seg. Eller lente seg på den, eller var nær den i det hele tatt. Jepp gjorde det. Rengjorde skjermkortet først, så ram og til slutt kjøleribba. Ok det tror jeg jeg skal klage på Komplett om angående festet. Uansett hjelper det lite nå midt i jula. Kanskje jeg går for Flimzes step by step instruksjon på hvordan man gjør dette. Er fristet, men vet ikke om jeg tør ødelegge noe mer nå hehe. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Vis kabinettet går i jord ja... men vis den ikke gjør det, er han ikke utlada. Sitter/står du på et teppe når du fikser på PC-en? FEIL. Han har utladet seg i det han tar på kabinettet, for da får han samme ladning som kabinettet, og samme ladning som komponentene. Lenke til kommentar
chubbchubb Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Vis kabinettet går i jord ja... men vis den ikke gjør det, er han ikke utlada. Sitter/står du på et teppe når du fikser på PC-en? Nei. Stod på flisgolv. Det er vel kanskje det. Når jeg drar opp hendelen som er montert på kjøleribba går hele ribba litt oppover. Og siden den gjør det er det vel mulig at brikka også følger med og at brikka og hvite flata ikke er inntil hverandre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå