Gå til innhold

Kode "FF" på evga 680i sli hovedkort, hva betyr denne koden?

Nemesis90

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det betyr at BIOS er ferdig og har overlatt kontroll til stage 1 bootloader

Men eg har opplevd å få denne koden på det HK som var dødt og eg fikk nytt ved retur. Det kan ha vært at POST kortet ikkje støttet dette hovedkortet (FF vil vises også da). Men når levrandør byttet kortet så føler eg meg sikker på at det var defekt.

Lenke til kommentar
Som enetittel sier, lurer jeg e gentlig bare på hva "FF" betyr, når det står på displayet på hovedkortet, en eller annen sa det ikke var en "positiv kode".. men jeg bare spør fordi jeg er nysjerrig:)

Så vidt jeg vet betyr "FF" "boot attempt". Dvs at når den koden vises, så holder hovedkortet på/prøver hovedkortet å starte opp.

Lenke til kommentar

FF er siste delen av bootup forsøket, og BIOS gir fra seg kontrollen etter å ha sjekket at alt annet fungerer. FF er koden som vil stå på maskinen fungerer normalt, da det er siste koden som sendes til displayet før BIOS har gitt fra seg kontrollen.

Hvis maskinene fungerer normalt og FF vises så er alt A-ok. Jeg har selv EVGA 680i rev. A1 og den koden står på under normalt bruk etter oppstart.

Om du får koden FF og maskinen likevel ikke starter derimot, så er det litt mystisk... for da SKAL det normalt bety at maskinen har bootet normalt. FF er dermed ikke en negativ kode, men brukes for å vise at alle trinnene er fullført uten feil av BIOS.

-Stigma

Lenke til kommentar
FF er siste delen av bootup forsøket, og BIOS gir fra seg kontrollen etter å ha sjekket at alt annet fungerer. FF er koden som vil stå på maskinen fungerer normalt, da det er siste koden som sendes til displayet før BIOS har gitt fra seg kontrollen.

Hvis maskinene fungerer normalt og FF vises så er alt A-ok. Jeg har selv EVGA 680i rev. A1 og den koden står på under normalt bruk etter oppstart.

Om du får koden FF og maskinen likevel ikke starter derimot, så er det litt mystisk... for da SKAL det normalt bety at maskinen har bootet normalt. FF er dermed ikke en negativ kode, men brukes for å vise at alle trinnene er fullført uten feil av BIOS.

-Stigma

Du har mye rett i det du sier. Men som sagt. "FF" er kode for "boot attempt". Så det betyr ikke at maskinen booter normalt. Det betyr at den ikke har fått opp noen feilmeldinger(ram, cpu etc.) og prøver da å boote(FF eller boot attempt).

Lenke til kommentar
Du har mye rett i det du sier. Men som sagt. "FF" er kode for "boot attempt". Så det betyr ikke at maskinen booter normalt. Det betyr at den ikke har fått opp noen feilmeldinger(ram, cpu etc.) og prøver da å boote(FF eller boot attempt).

Jada, det er riktig som du sier. "Ingenting galt så langt som BIOS kan se" er vel mer korrekt.

-Stigma

Lenke til kommentar
Slenger meg inn i denne tråden, da jeg skulle starte mitt EVGA 680i SLI A1 og får kode "L1" i displayet på hk'et. Deretter følger et langt beeeeeeeeeep med jevne mellomrom. Dette skjedde helt plutselig da jeg skulle starte maskinen i dag. Kommer ikke videre i booten.

Ikke nødvendig å forsøke å kapre en tråd. Les bruksanvisningen til hovedkortet ditt (evt. søk på Google med Post Error Codes) så vil du få årsak til beep-koden.

Lenke til kommentar
Slenger meg inn i denne tråden, da jeg skulle starte mitt EVGA 680i SLI A1 og får kode "L1" i displayet på hk'et. Deretter følger et langt beeeeeeeeeep med jevne mellomrom. Dette skjedde helt plutselig da jeg skulle starte maskinen i dag. Kommer ikke videre i booten.

Prøv å kjør en CMOS resett. Dersom det ikke funker. Prøv google/bruksanvisning.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendig å forsøke å kapre en tråd. Les bruksanvisningen til hovedkortet ditt (evt. søk på Google med Post Error Codes) så vil du få årsak til beep-koden.

Takker for svar! Var ikke intensjonen å kapre tråden, men jeg følte trådstarter hadde fått svar på spørsmålet sitt. Skal uansett ikke gjenta seg.

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...