Gå til innhold

Problemer med merging av disk. Partitionmagic 8.0

Nikko_

Anbefalte innlegg

Heisann.

Broderen eier en Acer Aspire 5720Z. Denne er levert med Windows Vista, men jeg har nå installert Windows XP.

Jeg sitter igjen med disse partisjonene:

C: 111 gb

D: 111 gb

Unlocated: 10 gb

Innholdet på sistnevnte var recovery-disk med Windows Vista, men den er nå formatert og tom. Derfor vil jeg merge den unlocata disken med D-disken.

Men når jeg starter Powerquest PartitionMagic 8.0 får jeg denne feilmeldingen: "Error. Init failed: Error 117. Partition's drive letter cannot be identified."

Hvis jeg starter "partitioninfo" får jeg denne feilmeldingen: "Disk error(s) were detected on this drive. See the "Error"s list for more details."

Deretter trykker jeg "ok" og da kommer dette: "Disk Geometry error(s) were detected on this drive"

Hvordan fikses jeg dette? Jeg kommer aldri inn i selve programmet.

Endret av Steffen2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

#Jeg sitter igjen med disse partisjonene:

C: 111 gb

D: 111 gb

Unlocated: 10 gb#----> hvis 10GB er unlocated (dvs ikke partitionert og ikke formatert, og er rett til høyre for den D:\ partition

Så prøver du slik:

-klikk ....kjør

-skrive...cmd

-skrive...diskpart

-skrive...list disk--------da skal du se noe ala ....disk 0

-skrive...select disk 0

-skrive...list partition---da skal du se noe ala...partition 1, partition 2

-skrive ..select partition 2

-skrive...extend

Du får meldning om det går bra eller ikke.

Når du deretter høyre klikk...Min datamaskin

og klikk...Behandle

og klikk...Diskbehandling,

skal du se din D:\ partition og ikke noe unlocated.

Hvis du får problemer under diskpart med extend commando, kontrollere da via Diskbehandling, at det er virkelig....unlocated område til høyre fra den D:\.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding.

Slik ser det ut i skrivende stund, før jeg har gjort noen inngrep:

diskene2.JPG

diskene.JPG

Slik jeg tolker det er den unlocata disken en del av partisjon 1?

I diskbehandling lagde jeg en ny partisjon av den unlocata disken. Den ble stasjon F. Deretter kjørte jeg partitionmagic igjen, i håp om at det skulle gå an å merge diskene nå. Det gikk ikke. Fortsatt får jeg samme feilmelding: Error 117. Partition's drive letter cannot be identified.

Det er samme hvilken disk de 10 gigabytene kommer på, bare jeg slipper å ha en tullete disk på 10 gigabyte.

Korriger meg hvis jeg tar feil, men blir ikke dette riktig:

-skrive ..select partition 1 (Siden det er der 10 gb står, jamfør det øverste bildet?)

-skrive...extend

Er det eventuelt andre måter å merge disker på hvis jeg lager en partisjon av det unlocata området?

Endret av Steffen2k
Lenke til kommentar

Da er det egentlig "teoretisk"slik:

Unalocated space = partition 1

C:\windows = partition 2 (nå 1)

D:\ = partition 3 (nå 2)

Det største problemet her, er at unalocated space er på venstre siden av en partition, og at partition etter, er din System\windows partition.

Du kan ikke gjøre noe med det, fra Windows sin side.

Da må du bruke noe annet.

Jeg har ikke mange erfaringer med tredjeparts progs. Men hvis du skal bruke noe, som PM, eller Acronis, eller Gparted, så vil det være riktig å utføre den operasjon mens C:\windows og andre system filene er offline. Det vil si at du booter rett fra en cd, floppy eller annet media.

Det vil dog være riktig at du gjør noe forarbeid for å hjelpe en slik operasjon.

Her sikter jeg på at:

-du slår av eller minske page file til ca 10MB.

-du rydder for restore points (systemgjenopretting)

-du rydder for tempfilene---generelt rydde hardisken ( C:) for unødvendig filer

-derfagmentere

Reboot før du slår av igjen for å boote til et av progs du har tenkt å bruke.

Da kan du prøve å utvide partition 1. Før du utfører en slik utvidelse (det er utvidelse når det er unalocated space)( merging betyr vel at den unalocated har først blitt til en partition) kan du merke C:\ partitionen som inactive, deretter utvide, og igjen merke partition som active, før du prøver å boote i Windows.

Hvis du ikke klarer å boote, så du er da nødt til å reparere din windows installasjon, eller installere windows på nytt.

Vurdere alt dette, og gå for det du ønsker. Risikabelt er det jo, men......

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar.

Dette hørtes litt mer risky ut ja.

Håpløst av Acer å bruke "starten" av disken til recovery, men nå er det en gang slik.

Så det er går ikke eller er dødfødt å benytte seg av den av den metoden du foreslo i ditt første inlegg?

Går det an å lage en bootdisk til DOS og bruke fdisk?

Lenke til kommentar

Hei og God Jul.

(beklager at det blir mye å lese her)

Det går ikke å bruke "extend" commando , på grunn at unlocated space er på venstre siden av den partition du har tenkt å utvide.

Men om det var den unlocated= C:\ og den per i dag C:\=unlocated, vil du ikke kunne bruke "extend" fra windows, på grunn at C:\ er din system og derned kommer i problemer med at filene er online.

Ikke fra Dos/recovery Windows consol ågså, untatt at du hadde en PE version for Windows.

Det med online/offline filer vil være problematisk for andre programer og som PM ville tro. Dvs at når du kjører et program fra den partition som du har tenkt å forandre størrelse på, vil det bli problematisk. (noe likt, som om du sager tregrein opp i høyde, og samtidig sitter på den).

Men nesten alt er mulig jo. Problemet ofte, er å forhånds tenke alle mullige scenario for havari etter en slik operasjon og har klart å sikre deg for det.

Dvs:

-ta image fra den nå C:\ partition, og lagre det---det er mange programer til det, før du prøver å /merge/utvide eller legge image tilbake, etter en repartitionering.

Du forstår sikkert poeng med å ha image av den partition som du har tenkt å forandre.

Men så tenker jeg på noe som kan være av interrese for deg:

Siden du hadde Vista på Pc-en, så har du kanskje en DVD plate og?

Hvis ja,

-først oppretter du en primær partition fra Windows XP, på den 10GB unlocated space.

-Avslutt og restart, slik at du bekrefter at alt er som det skal.

-Avslutt og restart med å boote på Vistas DVD. Her skal du velge å -repair my computer-- ned til venstre i Install Now bilde.

Videre skal du velge "command prompt"

-skrive....diskpart

-skrive....list disk

-skrive....select disk

-skrive....list partition....nå vil den C:\windows din komme som partition 2, siden partition 1 er den 10GB.

-skrive....select partition 2

-skrive....inactive

-skrive....select partition 1

-skrive....active

-skrive....exit...exit... og du er ferdig med command prompt.

Nå kan du avslutte, og starte med Windows XP cd plate.

Du går videre for å installere Winows. Du vil se at tidligere Unalocated space er blitt til C:\= 10GB og den C:\windows, har fått annet bokstav.

Når du er ferdig med Windows installasjon, kan du installere hotfixes og annet progs, slik du ellers hadde på den første win installasjon din.

Resulat nå er at har 2 Windows. 1 på 10GB partition og en på den 111,69. ( du har 2 system\boot partitioner)

For å boote på den 111,69 GB windows, må du igjen bruke Vistas command prompt for å merke den ..først den 10GB som inactive og ettrpå den 111,69 som active. (vi kan ikke ha 2 active partitioner på samme disk, derfor må først avmerke for så å merke)

Men det som vil jeg fram til er:

-Med at du booter på den 10GB windows (den er merket som system på sin Diskbehandling), så har du mulighet å slette den andre Windowspartition, slik at 111,69 blir deretter---unlocated space.

Nå kan boote i Vistas command prompt igjen, skrive diskpart og alle de commando du må skrive for å komme ditt hvor ....partition 1 er den selected partition.

-skrive .....extend.....og din 10GB windows vil bli 121Gb, eller

-skrive......extend size=50000.....og din 10GB windows vil bli ca 60GB. Resten på ca 61,69GB vil bli unlocated, som du kan bruke til noe annet. Size= antall MB utvider volumet slik du ønsker. Kun extend vil utvide alt av unlocated space.

Det jeg har skrevet, er med tanke på det og, at du ikke havner i en , ukontrollert situasjon, hvor system partition blir en annen enn du har tenkt, hvor den unlocated 10GB blir en logisk stasjon i en utvidet partition, som igjen vil skape problemer av diverse karakter, og mye annet, hvis du velger å partitionere under Windows instalasjon, eller hvis du velger å slette den C:\ og opprette en ny under installasjon, samt at du ser monster i , hvordan man kan tenke seg "work around" og en del ting som ..active...inactive...og betydningen av det, samt at du har minst en fungerende Windows, til du velger å fjerne den.

Hvordan du kunne bruke Vistas Imagex verktøy for å ta image fra den C:\, lagrer den på din D:\, slette og opprette en 111,69 partition helt på starten av disken, for så å legge image tilbake, med å bruke en 150MB usb stick, samt hvordan du kan editere et image før du legger den tilbake, og mye annet , nevnes her for å gi deg antydning til hva du kan gjøre, med å bare bruke verktøy som du til en hver tid disponere med at har en Win og Vista plate.

Verktøy fra Vista, finner du gratis til nedlastning hos microsoft. Du trenger ikke å ha Vista plate fra før.

Det er andre løsninger og, med å bruke tredje parts verktøy, eller Installere Windows på nytt fra starten av, i en ny configurasjon.

Vel..nå er jeg ferdig med ...frokost her... :)

Lenke til kommentar

Se her ja. Her er en fin smørbrødliste.

Jeg tror jobben må ligge over jul.

Jeg har nettopp installert Windows XP og det tok sin tid pga jeg måtte finne og installere drivere til hver eneste komponent. Det frister ikke å fjerne alt igjen. Men takk for en fin guide!

God jul. Hilsen Steffen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...