Gå til innhold

Spørsmål om format på lyd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

No har eg ikkje windows her (som eg går ut frå at du bruker). Men dette er jo forskjellig frå program til program. Om du t.d bruker itunes, kan du gå inn i innstillinger, importering, og der kan du velge format og bitrate (kor stor plass/kvalitet du vil ha).

Som sagt, det er forskjellig frå programvare til programvare. Men eg vil anbefale deg å bruke noko anna enn WMP.

Lenke til kommentar

Jeg synes at det meste under 320 CBR høres helt forjævlig ut. Du hører at noen av lydene blir borte i musikken hvis du hører med et par skikkelige hodetelefoner eller høytalere, og det er ikke positivt.

edit: Stebroren min sier at han ikke hører forskjell på noenting han. Han hører at lyden kommer ut av hodetelefonene og that's it.

Endret av Metalheart
Lenke til kommentar
Jeg synes at det meste under 320 CBR høres helt forjævlig ut. Du hører at noen av lydene blir borte i musikken hvis du hører med et par skikkelige hodetelefoner eller høytalere, og det er ikke positivt.

Amen!

Det er jeg fullstendig enig i. Men det som lastes ned har jo en variabel bitrate dessverre. Og stor plass tar det også. Kanskje på tide med en harddiskspiller som har støtte for Flac, eller hva sier du? :p

Lenke til kommentar

Ja, det irriterer meg grådig at jeg ikke får FLAC på iPod Classic 160 GB. Får lasta ned mye i FLAC nå faktisk. Har merka på diverse sider at det er flere og flere som legger ut musikk for nedlastning i FLAC. Hender at jeg laster ned ting i FLAC for deretter å konvertere til mp3 320 CBR, som er det beste av mp3.

Når jeg merker at jeg har lasta ned en fil i 128 e.l er det rett i papirkurven. Det har bare vært i det siste at jeg har blitt så kresen på kvalitet, før var det ikke så nøye for meg. Hører så ekstremt mye på musikk for tiden, så kvalitet er noe en må ha.

Lenke til kommentar
Ja, det irriterer meg grådig at jeg ikke får FLAC på iPod Classic 160 GB. Får lasta ned mye i FLAC nå faktisk. Har merka på diverse sider at det er flere og flere som legger ut musikk for nedlastning i FLAC. Hender at jeg laster ned ting i FLAC for deretter å konvertere til mp3 320 CBR, som er det beste av mp3.

Når jeg merker at jeg har lasta ned en fil i 128 e.l er det rett i papirkurven. Det har bare vært i det siste at jeg har blitt så kresen på kvalitet, før var det ikke så nøye for meg. Hører så ekstremt mye på musikk for tiden, så kvalitet er noe en må ha.

Du kan da konvertere FLAC-filene til Apple Lossless. Bare å "pakke ut" FLAC-filene til wave-format, deretter konverterer du .wav-filene til Apple Lossless i iTunes. Er kanskje litt tungvint (og du mister all tag-informasjon), men i det minste får du cd-kvalitet på iPoden din da.

Endret av dir3
Lenke til kommentar

Ser det er veldig mange som har meninger om lydkvaliteten. Hva man synes er god/dårlig lyd er en veldig individuell ting så jeg ville bare råde trådstarter til å prøve seg frem med ulike bitrater for mp3 og hva man synes er god lyd. Antagelig vil man ende opp på et eller annet kompromiss mellom lydkvalitet og minneforbruk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

apple lossless... et format som støttes av bare en produsent. ja det er noe jeg gidder rippe hele musikksamlingen til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...