Gå til innhold

Alvorlig feil i Home Server


Anbefalte innlegg

Finnes det (har det noengang eksistert) noen som lager dårligere OS en Microsoft??

Dette spørsmålet har jeg stilt meg jevnlig siden første gang jeg fikk en PC på pulten for over 20 år siden.

Svaret har hele tiden blitt: Nei det finnes ikke.

 

Da er det bare å sette i gang og lage noe som er bedre!

 

Det var akkurat det Linus Torvalds gjorde..

og folka hos Digital Research, SGI, Xerox, DEC, APPLE, IBM osv osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personer som bruker MS-programvare er betatestere... Dette er bare et (grovt) eksempel. Slikt unngår man ved å bruke programvare som er testet lenge, kommet ut av en lengre testfase og inn i en 'stabil' versjon. F.eks. slik som Debian (og de fleste OSS-prosjekter) lar oss gjøre. Servere er spesielt noe man ikke vil bruke 'bleeding-edge'-versjoner av (eks. MS).

Lenke til kommentar
Finnes det (har det noengang eksistert) noen som lager dårligere OS en Microsoft??

Dette spørsmålet har jeg stilt meg jevnlig siden første gang jeg fikk en PC på pulten for over 20 år siden.

Svaret har hele tiden blitt: Nei det finnes ikke.

Tja, dette er vel ikke akkurat første gangen noen har brukt en 'Microsoft-tråd' for å hevde alle andres OS-produsenters overlegenhet. Å påstå at Microsoft lager verdens verste operativsystemer er omtrent som å hevde at Gillette lager verdens verste barberhøvler. Når man først har klart å oppnå en markedsandel på nærmere 95% så har man uansett gjort noe riktig. Men det vil alltid være en hard kjerne som aldri offentlig vil innrømme at de liker noe majoriteten liker. Akkurat som musikkanmeldere som alltid klare å hoste opp en 10-15 favorittband som ingen noensinne har hørt om. Føler kanskje det samme er i ferd med å skje med Apple nå som de begynner å få litt kunder. Den dagen Linux (om noensinne..) blir såpass bra at det blir utbredt så kommer nerdene sikkert til å vri oppmerksometen mot noe helt annet igjen. Ingen tviler på at Linux (med flere) kan fungere like bra som Windows for dem som virkelig gidder å sette seg inn i det, men det er selvfølgelig der problemet ligger. For å få en Linux-maskin til å fungere som en HomeServer-maskin så må man ha mer kompetanse enn datakortet.

 

At MS Home Server har noen barnesykdommer er en annen ting; hvilke operativsystem har fungert 100% prikkfritt fra dagen det ble lansert?

 

WHS med Media Center hadde vært genialt, med en Xbox 360 under tv-en.

Tja, for min egen del så er jo halve vitsen med en hjemmeserver at den kan gjemmes bort. Ikke minst siden den (som i mitt tilfelle) inneholder en haug med harddisker og tilhørende vifter som summer som et jetfly på tomgang.

Lenke til kommentar

Dette er ikke første gangen MS gjør den skandaløse tabben at deres software ødelegger filer, det er noe av det verste et program eller OS kan gjøre, det er intet annet enn en horribel feil. Man kan rett og slett ikke stole på at MS-programmer ikke ødelegger data, det har skjedd med Mediaplayer, med bildeviseren, og nå med home server. Det er rett og slett hårreisende.

 

AtW

Lenke til kommentar
Dette er ikke første gangen MS gjør den skandaløse tabben at deres software ødelegger filer, det er noe av det verste et program eller OS kan gjøre, det er intet annet enn en horribel feil. Man kan rett og slett ikke stole på at MS-programmer ikke ødelegger data, det har skjedd med Mediaplayer, med bildeviseren, og nå med home server. Det er rett og slett hårreisende.

 

AtW

 

 

Det er definitivt ikke bra. Men, dette er såvisst ikke noen vanlig bug. Hadde den vært det hadde den blitt funnet og lukt ut i betatestinga.

 

 

Det er ikke bra, men det er nok bedre enn det som hendte med NVidia. Når chipsetet begynner å ødelegge data er det utilgivelig. (http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=8171)

 

 

 

Til dere som bruker linux og kaller MS for evig beta, bleeding edge o.s.v.

 

Har det noen sinne falt dere inn at det er minst like mye bugs i de fleste distroer, bare at brukermassen ikke tilsier at så mange blir funnet, teknisk kompetanse på de som ofte finner bugsa gjør at de kan fikse det selv og file en bugfix? (En av mange fordeler med OSS :p).

 

 

Det er svært få produkter som er like nøye betatesta som Microsoft sine, men med datoer som må overholdes rekker man ikke å fikse alt før release.

 

 

Ulempen ved at de som tar beslutningene ikke er de som implementerer de.

Lenke til kommentar
Finnes det (har det noengang eksistert) noen som lager dårligere OS en Microsoft??

Dette spørsmålet har jeg stilt meg jevnlig siden første gang jeg fikk en PC på pulten for over 20 år siden.

Svaret har hele tiden blitt: Nei det finnes ikke.

Tja, dette er vel ikke akkurat første gangen noen har brukt en 'Microsoft-tråd' for å hevde alle andres OS-produsenters overlegenhet. Å påstå at Microsoft lager verdens verste operativsystemer er omtrent som å hevde at Gillette lager verdens verste barberhøvler. Når man først har klart å oppnå en markedsandel på nærmere 95% så har man uansett gjort noe riktig. Men det vil alltid være en hard kjerne som aldri offentlig vil innrømme at de liker noe majoriteten liker. Akkurat som musikkanmeldere som alltid klare å hoste opp en 10-15 favorittband som ingen noensinne har hørt om. Føler kanskje det samme er i ferd med å skje med Apple nå som de begynner å få litt kunder. Den dagen Linux (om noensinne..) blir såpass bra at det blir utbredt så kommer nerdene sikkert til å vri oppmerksometen mot noe helt annet igjen. Ingen tviler på at Linux (med flere) kan fungere like bra som Windows for dem som virkelig gidder å sette seg inn i det, men det er selvfølgelig der problemet ligger. For å få en Linux-maskin til å fungere som en HomeServer-maskin så må man ha mer kompetanse enn datakortet.

 

At MS Home Server har noen barnesykdommer er en annen ting; hvilke operativsystem har fungert 100% prikkfritt fra dagen det ble lansert?

 

WHS med Media Center hadde vært genialt, med en Xbox 360 under tv-en.

Tja, for min egen del så er jo halve vitsen med en hjemmeserver at den kan gjemmes bort. Ikke minst siden den (som i mitt tilfelle) inneholder en haug med harddisker og tilhørende vifter som summer som et jetfly på tomgang.

 

Off topic :

 

Du har tydeligvis ikke forstått hva gnu/linux handler om ; frihet : til å gjøre hva man vil med programvaren sin. Det er ihvertfall en av hovedgrunnene til at jeg bruker gnu/linux ihvertfall. Les litt på sidene til Free software foundation

 

Jeg bryr meg lite om folk bruker windows, men 90% av verdens befolkning på desktop markedet. Det burde vel ringe en bjelle at noe ikke stemmer helt når det kommer til konkurranse. Rundt 20 % for gnu/linux hadde holdt i massevis for meg, så visse selskaper som canon og broadcom for.eks måtte slutte å drite i folk som faktisk har betalt for hardwaren. I andre situasjoner og på andre felt hadde ikke de firmaene overlevd lenge. Alle kunder er like viktige.

 

 

On topic :

 

Det blir kanskje litt for dumt at man må ta backup av backupløsningen sin, med ett produkt man tross alt har betalt en god del penger for.

Lenke til kommentar
Snakk om å blåse en sak ut av proposjoner, alle kilder i denne saken er basert på en blog post av Pau Thurrot som opplevde dette problemet og lurte på om flere hadde samme problem. Er vel greit å vente å se om det er et reelt problem før man skriver en artikkel med tittel "Alvorlig feil i WHS"

hehe er det tilfellet så synes jeg man bør sjekke journalistikken sin litt... hehe var endelig godt.

Lenke til kommentar
Snakk om å blåse en sak ut av proposjoner, alle kilder i denne saken er basert på en blog post av Pau Thurrot som opplevde dette problemet og lurte på om flere hadde samme problem. Er vel greit å vente å se om det er et reelt problem før man skriver en artikkel med tittel "Alvorlig feil i WHS"

hehe er det tilfellet så synes jeg man bør sjekke journalistikken sin litt... hehe var endelig godt.

 

 

Fra Microsoft: http://support.microsoft.com/default.aspx/...n-us?spid=12624

 

Der skriver de:

Make sure that you have a backup copy of any important program files before you store these files on a system that is running Windows Home Server
Lenke til kommentar
Det blir kanskje litt for dumt at man må ta backup av backupløsningen sin, med ett produkt man tross alt har betalt en god del penger for.

 

Om du har liggende dataene din kun på backup-løsningen så er det ikke noen backup. Da er backupen hoved-lageret ditt og du må ta backup av det som ligger der.

 

Er det noe du er redd for å miste så ha det liggende på MINST to steder, for harddisker ryker før eller siden.

Lenke til kommentar
Når man først har klart å oppnå en markedsandel på nærmere 95% så har man uansett gjort noe riktig.
Jepp, men det trenger ikke innebære å lage et bedre OS. Det som banet veien for Microsoft var noe så paradoksalt som åpne standarder og fri konkurranse, men da naturligvis på hardware. Det var IBM som banet veien, og IBM-kompatibel PC ble et begrep, og en standard som tillot fri konkurranse mellom produsenter av komponenter. Det var ikke før med Win95 at MS kom i nærheten av nivået Apple desktopen hadde fem år tidligere. Den proprietære hardware løsningen til Apple klarte simpelthen ikke konkurrere selv om OS'et og applikasjoner var overlegent bedre. Bill Gates hadde en uttalt strategi om å vinne markedet ved nettverkseffekter. Denne effekten synliggjøres godt med Commodore64 sin totale dominans blant hjemmedatamaskinene, ikke fordi den var så mye bedre, men rett og slett fordi "alle" hadde den, og derfor var spilltilgangen overlegen konkurrentene.
Den dagen Linux (om noensinne..) blir såpass bra at det blir utbredt så kommer nerdene sikkert til å vri oppmerksometen mot noe helt annet igjen.
Du har åpenbart begrenset kunnskap om temaet, de har allerede vridd oppmerksomheten mot noe annet, det heter Arch og er fortsatt linux, bare ikke Ubuntu. Det du ikke forstår er mangfoldet i linuxverdenen, det er nok for alle inkludert de særeste.
Ingen tviler på at Linux (med flere) kan fungere like bra som Windows for dem som virkelig gidder å sette seg inn i det, men det er selvfølgelig der problemet ligger. For å få en Linux-maskin til å fungere som en HomeServer-maskin så må man ha mer kompetanse enn datakortet.
Tja, det har jeg diskutert før, jeg er fortsatt uenig. De som en whs kan anbefales for mener jeg vel greit kan ordne seg en linux boks som gjør omtrent samme nytten.

 

Til dere som bruker linux og kaller MS for evig beta, bleeding edge o.s.v.

 

Har det noen sinne falt dere inn at det er minst like mye bugs i de fleste distroer, bare at brukermassen ikke tilsier at så mange blir funnet,

Har det falt deg inn at de største distroene har egne stabile versjoner for serverbruk? Eksempelvis RHEL4, SLES10, Ubuntu 6.06, Debian 4.0. Jeg vil gjerne utfordre deg i å finne eksempler på at en av disse korrumperer filene dine. Disse distribusjonene kjører profesjonelle back-up løsninger over hele verden, og de er tilgjengelige for deg helt kostnadsfritt.

 

Om du har liggende dataene din kun på backup-løsningen så er det ikke noen backup. Da er backupen hoved-lageret ditt og du må ta backup av det som ligger der.

 

Er det noe du er redd for å miste så ha det liggende på MINST to steder, for harddisker ryker før eller siden.

whs baserer seg på at du har mer enn en harddisk i serveren, og den dupliserer data over to disker slik at du har back-up av det som ligger på serveren, det er halve (hele?) vitsen med hele whs, ellers kunne du bare brukt XP med delt mappe. Derimot støttes ikke back-up over nett, så da trenger du en ekstra løsning, whs er tross alt et hjemmeprodukt så noe funksjonalitet må ut for at ikke dyrere produkter rettet mot bedrifter skal konkurreres ut.
Lenke til kommentar
Finnes det (har det noengang eksistert) noen som lager dårligere OS en Microsoft??

Dette spørsmålet har jeg stilt meg jevnlig siden første gang jeg fikk en PC på pulten for over 20 år siden.

Svaret har hele tiden blitt: Nei det finnes ikke.

Tja, dette er vel ikke akkurat første gangen noen har brukt en 'Microsoft-tråd' for å hevde alle andres OS-produsenters overlegenhet. Å påstå at Microsoft lager verdens verste operativsystemer er omtrent som å hevde at Gillette lager verdens verste barberhøvler. Når man først har klart å oppnå en markedsandel på nærmere 95% så har man uansett gjort noe riktig. Men det vil alltid være en hard kjerne som aldri offentlig vil innrømme at de liker noe majoriteten liker. Akkurat som musikkanmeldere som alltid klare å hoste opp en 10-15 favorittband som ingen noensinne har hørt om. Føler kanskje det samme er i ferd med å skje med Apple nå som de begynner å få litt kunder. Den dagen Linux (om noensinne..) blir såpass bra at det blir utbredt så kommer nerdene sikkert til å vri oppmerksometen mot noe helt annet igjen. Ingen tviler på at Linux (med flere) kan fungere like bra som Windows for dem som virkelig gidder å sette seg inn i det, men det er selvfølgelig der problemet ligger. For å få en Linux-maskin til å fungere som en HomeServer-maskin så må man ha mer kompetanse enn datakortet.

 

At MS Home Server har noen barnesykdommer er en annen ting; hvilke operativsystem har fungert 100% prikkfritt fra dagen det ble lansert?

 

WHS med Media Center hadde vært genialt, med en Xbox 360 under tv-en.

Tja, for min egen del så er jo halve vitsen med en hjemmeserver at den kan gjemmes bort. Ikke minst siden den (som i mitt tilfelle) inneholder en haug med harddisker og tilhørende vifter som summer som et jetfly på tomgang.

 

Hvilke andre "SERVERE" har du hørt om som korrumperer filene dine??????

Lenke til kommentar

Uvahengig av hvor man måtte stå mellom Linux/Apple/MS så må man jo kunne være enig i at en filserver som herper filer er ganske uholdbart, kanskje muligens den mest alvorlige feilen en filserver kan inneha. Jeg synes dette så ut som et spennede produkt til mitt bruk, men noe slikt kan jeg ikke leve med, så det blir vel heller en Linux eller bare en vanlig XP med delte kataloger på meg.

Lenke til kommentar
Det blir kanskje litt for dumt at man må ta backup av backupløsningen sin, med ett produkt man tross alt har betalt en god del penger for.

 

Om du har liggende dataene din kun på backup-løsningen så er det ikke noen backup. Da er backupen hoved-lageret ditt og du må ta backup av det som ligger der.

 

Er det noe du er redd for å miste så ha det liggende på MINST to steder, for harddisker ryker før eller siden.

 

Det er bare det at selv om man har filer to steder, så er det ene ødelagt om OSet ødelegger filer, dermed har du ikke backup selv om du tror det, det er enda verre enn å ikke ha backup i det hele tatt. Å ødelegge filer er det mest kritiske feilen en filserver kan ha, alt annet av feil er mindre ille.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det største problemet med Microsoft's operativsystemer er at hver mulige feil som blir oppdaget er en flott unnskyldning for Linux-miljøet til å fremheve kvalitetene til et produkt som ikke har noe med saken å gjøre i det hele tatt.

 

Linux og Windows kan ikke sammenlignes, og grunnen til det er enkel:

 

Man har valget mellom fleksibilitet og brukervennlighet. Man KAN IKKE få begge deler i like stor grad, det gjelder både Linux og Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...