Onkel Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Jeg har bestemt meg. Igjen. Var i utgangspunktet hekta på Nikon D80, utfra hvordan den lå i hendene. Men så fikk jeg prøve Canon 40D... Må ha den, bare må ha den. Men når den er for dyr akkurat nå, og jeg er lei av å vente på å få meg et skikkelig kamera, ser jeg for meg å begynne med et billigere hus, men med godt glass, og så gå videre til 40D en annen gang. Har virkelig ikke lyst på 400D, så nå ser jeg for meg å starte med: Brukt 30D Tamron 17-50 F2.8 Ser at mange selger dem brukt for rundt 5000 nå, det syns jeg virker som en ganske dårlig deal. For det første går de for rundt 7000,- NYTT, og har visst vært nede i 6500. For det andre, utnytter man dollarprisen, selges de på eBay for 500-600$ - noen av dem er nye også. Hvor ville dere kjøpt dette? Hva er en grei pris på et brukt 30D? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 30D er fortsatt et meget godt kamera, så 5000,- for et strøkent eksemplar er til å leve med. Tom Lenke til kommentar
kimare Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Litt avhengig av hvor gammelt det er og om det medfølger kvittering, ville jeg kjøpt i Norge. Dersom du likevel ikke får med garanti kan du like gjerne kjøpe fra ebay, men husk at det tilkommer mva. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 30D er fortsatt et meget godt kamera, så 5000,- for et strøkent eksemplar er til å leve med. Tom Priser er ikke absolutte, men relative. Dersom man kan få et bedre kamera til 5000,- eller et nytt 30D til bare litt mer enn 5000,- så vil jeg si at 5000,- for en brukt 30D er dyrt uansett hvor godt kamera dette er. -k Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Litt avhengig av hvor gammelt det er og om det medfølger kvittering, ville jeg kjøpt i Norge. Dersom du likevel ikke får med garanti kan du like gjerne kjøpe fra ebay, men husk at det tilkommer mva. Joda. Men får man tilslag på 500$, havner sluttsummen på under 4000,-, og er man heldig er det tilogmed et nytt et - med ett års garanti. Ser for meg at det blir omtrent som å kjøpe brukt i norge - under forutsetning at man kjøper fra en seriøs aktør og bruker PayPal buyer protection. Cameta Camera (cametaauctions) ser kosher nok ut, vet dere om noen andre? Dersom man kan få et bedre kamera til 5000,- eller et nytt 30D til bare litt mer enn 5000,- så vil jeg si at 5000,- for en brukt 30D er dyrt uansett hvor godt kamera dette er. Nettopp. Men det var det da - når jeg sikter mot 40D, vet du om et startkamera som heller ville være å anbefale? Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Dersom man kan få et bedre kamera til 5000,- eller et nytt 30D til bare litt mer enn 5000,- så vil jeg si at 5000,- for en brukt 30D er dyrt uansett hvor godt kamera dette er. Nettopp. Men det var det da - når jeg sikter mot 40D, vet du om et startkamera som heller ville være å anbefale? Sjekk bruktmarkedet på foto.no også.. Hvis du likevel "skal" oppgradere til 40D på sikt (eller evt etterkommeren til 40D), så kunne vel 20D være aktuelt som begynner/brukt kamera. Jeg har 20D (men ikke til salgs) og er storfornøyd. Det er større forskjell mellom 30D/40D enn mellom 20D/30D. Jeg så ikke det verdt å gå opp til 30D fra 20D, men har egentlig veldig lyst på 40D. Men igjen, blir nok å beholde 20D'n til den skal begraves og heller kjøpe meg en 5D (eller 6D) i tillegg.. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 (endret) Nettopp. Men det var det da - når jeg sikter mot 40D, vet du om et startkamera som heller ville være å anbefale? Hva er det man får 40D hus for? 9250,-? https://prisguiden.no/product.php?productId=41851 Hvis det er det du har tenkt å kjøpe på lang sikt så ser jeg ikke helt grunnen til å kjøpe en mellomløsning for å spare et par tusenlapper. Jeg synes at prisforskjellen mellom 30D og 40D er for liten tatt i betraktning at det har vært en reell utvikling mellom de to, enten man snakker nytt eller brukt. Da synes jeg som en var inne på at et billig brukt 20D kan gi mer mening. Ellers så bør du vel kunne "holde ut" (og ta gode bilder) med en 350D/400D hvis det bare er for å komme igang inntil du har mer kronasjer? -k Endret 23. desember 2007 av knutinh Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Nettopp. Men det var det da - når jeg sikter mot 40D, vet du om et startkamera som heller ville være å anbefale? Hva er det man får 40D hus for? 9250,-? https://prisguiden.no/product.php?productId=41851 Hvis det er det du har tenkt å kjøpe på lang sikt så ser jeg ikke helt grunnen til å kjøpe en mellomløsning for å spare et par tusenlapper. Jeg synes at prisforskjellen mellom 30D og 40D er for liten tatt i betraktning at det har vært en reell utvikling mellom de to, enten man snakker nytt eller brukt. Da synes jeg som en var inne på at et billig brukt 20D kan gi mer mening. Ellers så bør du vel kunne "holde ut" (og ta gode bilder) med en 350D/400D hvis det bare er for å komme igang inntil du har mer kronasjer? -k 40D går for like under 9000,- ja. Men forskjellen er for stor - jeg sparer for sakte. Nja. Når 400D vil hendene mine så vondt, og man faktisk kan få en 30D for omtrent samme pris (om det så er brukt), er akkurat dét en no-brainer. 20D er litt mer tricky å velge bort. Hva "skal" den gå for? Jeg liker ikke at 20D ikke har spot-måling, for det er det jeg bruker mest. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 (endret) ... 20D er litt mer tricky å velge bort. Hva "skal" den gå for? Jeg liker ikke at 20D ikke har spot-måling, for det er det jeg bruker mest. Vel, 20D har en sentrumsmåling på 9%. Spotmåling er 3%. Jeg kan ikke si at jeg har vært nevneverdig plaget av at jeg ikke har spotmåling "as such". Som regel er det bare å kompensere 1/3 - 1/2 trinn +- dersom du er i tvil. Bruker du Tv eller Av, så er det bare å trille bittelitt på bakhjulet og du er i mål.. [Edit]20D tror jeg kanskje ikke usannsynlig du kan få for 3-3.500,-[/Edit] Endret 23. desember 2007 av Bikeridr Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 (endret) Vel,20D har en sentrumsmåling på 9%. Spotmåling er 3%. Jeg kan ikke si at jeg har vært nevneverdig plaget av at jeg ikke har spotmåling "as such". Som regel er det bare å kompensere 1/3 - 1/2 trinn +- dersom du er i tvil. Bruker du Tv eller Av, så er det bare å trille bittelitt på bakhjulet og du er i mål.. [Edit]20D tror jeg kanskje ikke usannsynlig du kan få for 3-3.500,-[/Edit] Hmmm, interessant. Ser at 20D ikke selges nytt i det hele tatt, men at den går på eBay for omkring 300$. Det er absolutt ingen upris. Men betaler man toll og mva når man handler brukt fra utlandet? Det gjør man jo ikke når man handler brukt innad i Norge... Uansett, selv med 24% toll blir jo sluttsummen på ca 2400, MED frakt. Da er det bare risikoen som er en ulempe... *Fundere* Hvordan er bildekvaliteten på 20D ifht 30D? Særlig på høy ISO? Endret 23. desember 2007 av Onkel Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 (endret) de har samme sensor så bildekvaliteten er så og si identisk. 20/30d er egentlig samme kamera på en måte. 20d har mindre men bedre skjerm Endret 23. desember 2007 av Henrik2k Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 de har samme sensor så bildekvaliteten er så og si identisk. 20/30d er egentlig samme kamera på en måte. 20d har mindre men bedre skjerm Kult! Det betyr vel at det å fotografere i raw BLIR helt identisk? Hvordan er skjermen bedre? 30D Har jo doblet pixelantallet? Noe med innsynsvinkel og sollys? Lenke til kommentar
otveit Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Jeg har i den siste måneden kjøpt to 30d. Et for fem tusen og et for fire. Kjøpte et for en venninne. Det dyreste var gått 1500 eksponeringer og det billigste var en demomodell fra elkjøp. Begge to kom med garanti Synes dette var en strålende deal etter å ha skutt litt. Kjøpte dette som mitt første kamera. Jeg vil tro at det finnes flere svært lite brukte kameraer ute på bruktmarkedet. Fant begge to på finn.no. Spør og grav de aktuelle tilbyderne Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Men betaler man toll og mva når man handler brukt fra utlandet? Det gjør man jo ikke når man handler brukt innad i Norge...Ja, du må betale mva, fordi når du kjøper fra utlandet har ikke staten fått sitt ennå. Kjøper du brukt i Norge, har allerede staten krevd 25% mva på nyprisen, og krever det ikke en gang til. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Jeg har bestemt meg. Igjen. Var i utgangspunktet hekta på Nikon D80, utfra hvordan den lå i hendene. Men så fikk jeg prøve Canon 40D... Ikke for å forvirre deg, men har du tafset på Pentax K10D eller Samsung GX-10 ennå? Ville gjort dét før jeg svidde av grunkene på et brukt kamerahus i hvert fall, om ikke annet for å forvisse meg om at jeg virkelig skulle ha en 40D. GX-10 får du nytt for under 6000 kr med kit-objektiv som er en hel del bedre enn Canon sitt (selv om det ikke er perfekt). Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 20D er et strålende kamera til å være såpass gammet, det er sikkert. 20D vd 30D skal i prinippet være identisk, ja. Noen vil til og med påstå at 20D er ørlite bedre på høy ISO, men i praksis er det vel dødt løp. Ang pris har du vært litt optimistisk. Ingen 20D har gått for under $400 de siste 2 ukene såvidt jeg kan se. Uansett en pris på i overkant av 3000,- ferdig fortollet er absolutt til å leve med. Kanskje er du heldig å kjenne selgeren, også, og han så gjerne vil sende deg en gave til bursdagen... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Vel,20D har en sentrumsmåling på 9%. Spotmåling er 3%. Jeg kan ikke si at jeg har vært nevneverdig plaget av at jeg ikke har spotmåling "as such". Som regel er det bare å kompensere 1/3 - 1/2 trinn +- dersom du er i tvil. Bruker du Tv eller Av, så er det bare å trille bittelitt på bakhjulet og du er i mål.. [Edit]20D tror jeg kanskje ikke usannsynlig du kan få for 3-3.500,-[/Edit] Det stemmer at spot er 3%, men sentrum er ikke 9%. Sentrum har nok rundt 30% dekning, uten at jeg kan si det sikkert. Det er partial som er på 9%, og jeg er enig i at forskjellen til spot er så liten at det ikke merkes i praksis. Jeg hadde spot på mitt siste analoge slr, men jeg kan ikke si at jeg savner det. Partial holder i lange baner for de aller fleste av oss. Jeg kan forresten bekrefte at 20D har en glimrende bildekvalitet. Å skifte det ut med 30D er noe man kun gjør hvis 20D er utslitt, for 20D har i tillegg en anelse bedre støyegenskaper (selv om det neppe er synlig i praksis). Lykke til med valg av kamera. Du går i alle fall ikke feil med å velge en slik, eller lignende modell. Du har vel ikke tenkt å velge det gamle kitobjektivet, og da er 30D et av kameraene med mest naturlig gjengivelse. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Ikke for å forvirre deg, men har du tafset på Pentax K10D eller Samsung GX-10 ennå? Ville gjort dét før jeg svidde av grunkene på et brukt kamerahus i hvert fall, om ikke annet for å forvisse meg om at jeg virkelig skulle ha en 40D. GX-10 får du nytt for under 6000 kr med kit-objektiv som er en hel del bedre enn Canon sitt (selv om det ikke er perfekt). Takker for tipset, K10D var lenge en hot kandidat. Fantastisk på papiret og i specs, og ligger greit i hendene også. Men Pentax/Samsung har to ting jeg ikke liker. For det første har de mye mer av en leketøys-look enn Canon og Nikon har. Får en dårlig følelse av dem selv grepet er bra. For det andre, man låser seg jo til et system og en linje av objektiver. Og selv om Pentax/Samsung har god kitlinse, har de utover dette et skikkelig problem med utvalget av objektiver. Ikke bare er det mye mindre å velge mellom enn for Canon og Nikon, særlig av lyssterke linser. Men viktigere: jeg klarer ikke å finne en skikkelig grom-kombinasjon å sikte meg inn mot. Det er liksom kitlinsa og 16-45 F4 som er noe å samle på innenfor det prissjiktet jeg ser for meg. Canon og Nikon gir bare mer objektiv for pengene, SELV med IS/VR med i beregninga (og jeg liker tanken på å se bildet "låses" i søkeren). For ordens skyld, siklekombinasjonen av skarpe og lyssterke objektiver for Canon, innenfor vanlig dødelig prisområde, ser ut til å være: Tamron 17-50 F2.8 (generelt) Tokina 11-18 F2.8 (vidvinkel) Canon 70-250 (tror jeg, eller er det 300?) F4-5.6 IS USM (tele) Canon 85 F1.4 (innendørs, portretter og konserter) Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Ang pris har du vært litt optimistisk. Ingen 20D har gått for under $400 de siste 2 ukene såvidt jeg kan se. Uansett en pris på i overkant av 3000,- ferdig fortollet er absolutt til å leve med. Kanskje er du heldig å kjenne selgeren, også, og han så gjerne vil sende deg en gave til bursdagen... Ah. Æsj. Jaja, a fool and his money are easily parted, som det heter, så det skulle ikke være noe poblem uansett. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 de har samme sensor så bildekvaliteten er så og si identisk. 20/30d er egentlig samme kamera på en måte. 20d har mindre men bedre skjerm Kult! Det betyr vel at det å fotografere i raw BLIR helt identisk? Hvordan er skjermen bedre? 30D Har jo doblet pixelantallet? Noe med innsynsvinkel og sollys? Skal flaks til for å skille RAWfoto fra de to ja. Skjermen på 30D er kjent for å vise kaldere farger enn de egetnlig er. Blåsjær osv..... om du aldri har sammenliknet med noe annet ser du neppe noe feil, men om du holder det opp mot en korrekt kalibrert skjerm ser du forskjell Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå