Gå til innhold

Det skal ikke være lett å lese inn disse bildene...

Anbefalte innlegg

<rant>

1. Jeg har prøvd to forskjellige kortlesere på to PC-er med hhv XP og Vista. I begge tilfellene så ser kortleseren ut til å fungere perfekt, men i det øyeblikket jeg setter inn CF-kortet mitt så forsvinner alle ikonene til kortleseren og ingenting skjer. Drar jeg ut minnekortet så popper ikonene opp igjen.

2. Jeg har installert alt som er mulig å installere ved direkte nedlasting fra canons (dårlig designede*) webside. Noen av utilitiene lar seg imidlertid ikke installere uten å ha en original CD som jeg ikke har for hånden akkurat nå.

3. Når jeg henter bildene fra kamera vha lightroom så henter den bare jpg. Jeg har prøvd å knote med innstillinger, men jeg mistenker at Canon & Microsoft egentlig vil at jeg skal bruke pictbridge og skrive rett ut fra kamera siden de bruker så mye tid og krefter på å legge til rette for det...

Hvorfor i huleste kan man ikke laste ned alt man trenger til et Canon-kamera rett fra nett?

Hvorfor i huleste gjør Canon/Microsoft det til en todagersjobb å hente raw-filer rett ut fra kameraet?

Tenk om Canon rett og slett hadde gjort kameraet til en driverløs "removable drive" slik at man kunne koble det til en PC/mac med USB, og uten å installere noe som helst i fred og ro gå inn på kortet og hente det man vil ha?

Hvorfor er det så vanskelig å få en kortleser til å fungere?

-k

*)I tillegg til å irritere meg over alt annet, så irriterer jeg meg over en webside som er så ulogisk at jeg må søke etter "download" i stedetfor å navigere meg dit, og når jeg skal laste ned 10 filer så må jeg søke på nytt for hver eneste, fordi "back"-knappen ikke fungerer, og fordi det ikke er mulig å kopiere linken inn i en ny tab/vindu.

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker kortleseren din med andre kort?

Jeg har ikke installert noe fra Nikon, men det går bra å importere rett fra kortleser med Lightroom. File - import from device, så leter du opp kortleseren. På dialogboksen i Lightroom kan du da velge hvor du skal legge filene. Det fungerer ihvertfall bra hos meg både i XP og Vista. Dersom du bruker en kortleser skal det ikke være nødvendig med annet enn evt. drivere for kortleser og min kortleser fungerer "out of the box" både i XP og Vista.

Forresten, Canon har vel en av de dårligste sidene for nedlastning jeg har sett. Har en skriver fra de, og det er nesten håpløst å finne frem til noen drivere på sidene deres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...