Gå til innhold

Programmeringsspråk før C++

Anbefalte innlegg

Er det noen spesielle programmeringsspråk det er lurt å lære seg før

C++ så det blir enklere å lære seg C++

har hørt noen sier det er vanskeligere å lære seg C++

uten noen forhånds kunnskaper om programmering.

Hvilket språk bør jeg begynne med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du uansett språk vil stille sterkere med erfaring fra andre språk. Det vil såklart bli noen skrivefeil i koden hvis du er vant til et annet språk, men hvis du har god programmeringsteknikk fra før så vil du lett ta inn lærdom. Jeg har selv opplevd dette da jeg måtte lære meg C++, men synes det gikk meget greit da jeg var vant til vb og perl. Er mye av de samme syntaxene og strukturene, men er IKKE likt.

Lenke til kommentar

Dersom en har selve tankegangen inne så er det nok lettere å hoppe mellom språk. Da er det selve syntaksten som blir hovedforskjellen. Men dersom en skal gå fra et strukturert språk over til et objektorientert språk vil nok forskjellene bli større. Såvidt jeg vet er C strukturert mens C++ er OO....dermed vil det være en del forskjeller her. Tror ikke du har noe å tape på å hoppe rett på C++ (kan jo skrive strukturert kode der også liksom). C++ er C + en del ekstra :) (Doh :D )

Lenke til kommentar

Bjarne Stroustrup kalte visst i begynnelsen C++ "C with classes", men etterhvert som det har utviklet seg er det en del mer som skiller. C++ er ikke simpelthen et OO-språk (som Smalltalk), men multiparadigme. Du kan skrive strukturert, OO, generisk (templater). Kan også være verdt å nevne at fra og med C99 er ikke C simpelthen noe subsett av C++.

Synes det virker som en vidt spredt misoppfatning at det blir lettere å lære C++ når man kan C. At C++ bærer med seg arven fra C betyr ikke at moderne C++-kode trenger å ha så mye med C å gjøre. F.eks er det vanlig å gjøre utstrakt bruk av templat-klasser (STL) og iteratorer, hvor man i C klarer seg med pointere og indekser. En tendens i C++ er at man istedenfor å forandre på selve språket, legger til funksjonalitet gjennom biblioteker.

Mange lærebøker starter riktignok med C-delen av C++, men Accelerated C++ f.eks går mer rett på spesifikk C++ (som STL).

Lenke til kommentar

Viktigste er å lære sitt første språk godt.. uansett om det er Basic, C#, Java ,c/c++ or what ever.

Begynner du med C++ vil du lære det tyngste språket først, dvs når du har lært c++ så kan du det meste.

MEN det grunnleggende er stort sett det samme for alle språk....

8)

Lenke til kommentar

Python er nok en ok ting å begyne med, men om jeg skulle starte forfra igjen, ja da hedde jeg tusla på bokhandelen (eller til gnist.no til, funnet en tykk bok stappa med oppgaver og eksempel, og gjerne en cd-rom festa inni coveret, full av kildekode og eksempler, så skulle jeg låst meg inne og tatt ting step by step, spurt litt på her forum dersom jeg lurte alt for mye på noe, og ellers tatt tolmodigheta i bruk og jobba meg fra perm til perm, det angrer jeg på at jeg ikke gjorde når jeg begynte...

Python har en liten ulempe, det ser ikke ut til at det er mange som driver med det her til lands, hvertfall ikke som roper særlig høyt om det her på forumet, så da er det litt mere vrient å få hjelp til ting på morsmålet, noe som kan være fint av og til slik at man slipper å oversette problemet for å få hjelp.

Jeg ville forøvrig starta med C++, eller Pascal (men jeg vet ikke om noen Pascal-bøker på norsk...) da dette er språk som mange kan, mange er ivrige til å hjelpe (et must for alle "hackerwannabees", det å hjelpe hvis man kan), og kompilatorer finnes gratis i bøtter og spann.

Et par eksempel:

DevC++ (finfin C++ kompilator, med et fint IDE) <- Win

Freepascal (meget bra Pascal-kompilator, pluss at utviklingen av Lazarus bare akselererer for tida, slik at et gratis IDE ala Delphi for både win og linux er tilgjengelig, lukter definitivt fugl!)

pluss at velger du C++ (eller C) kommer det bøttevis med utviklingsverktøy til disse i stort sett alle oppegående linuxdistroer.

Jeg ville styrt unna scriptspråk, hvertfall i starten, det er definitivt mye kulere å lage kjørbare filer som man kan maile runt til kamerater for testing av halsbrekkende hjertestoppere som ingen vet om eller hvordan funker. :D

Have Fun :woot: det SKAL være gøy!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...