Gå til innhold

hvordan gjøre "clean install" av bærbar fra HP?

jj_

Anbefalte innlegg

Kjæresten min har nettopp kjøpt seg en HP bærbar pc. dessverre følger det med div unyttig ferdiginstallert programvare, bl.a. Norton som jo er kjent for å være vrien å få bort. Jeg tenkte jeg skulle ta en "clean install" av windows slik jeg har gjort med min bærbare fra Asus, men det fulgte ikke med en eneste cd eller windows produktnøkkel.

Noen som har noen tips? Jeg ser det går an å bestille en recovery cd fra hjemmesidene til HP, men man må taste inn produktnummer og betale en slant. Jeg lurer på hvor mye det koster og om det er mulig å gjøre en clean install med den cd-en man får?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På mange slike PCer er det mulig å brenne ut en installasjons-cd selv. Vanligvis er det da et eget program for dette. Det er også mulig å "låne" en installasjons-cd fra en kompis, og bruke lisensnøkkelen din som er klistret på under maskinen. Men da må du sørge for at det er samme type (feks. språk, OEM vs. Retail).

Lenke til kommentar
På mange slike PCer er det mulig å brenne ut en installasjons-cd selv. Vanligvis er det da et eget program for dette. Det er også mulig å "låne" en installasjons-cd fra en kompis, og bruke lisensnøkkelen din som er klistret på under maskinen. Men da må du sørge for at det er samme type (feks. språk, OEM vs. Retail).

Hvis det er Vista så har jeg vært borti at det er produktnøkkelen som avgjør hva som blir installert. Utenom språk kanskje?

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd å installere en dvd jeg lasta ned som er vista premium 32bit norsk, samme som var installert når jeg kjøpte den. Men funker ikke med produktnøkkelen på klistermerket. sider den er ugyldig bare.

Sikkert fordi pcen ble levert med en OEM-lisens og den du lastet ned var retail.

---

Hvorfor tukle med softwaren? Hvis man ikke er dreven i data er dette dumt for da mister du support.

Er vel noe som heter "HP Recovery Manager" eller noe slikt og det finner du på startmenyen. Der kan du brenne ut din egen recovery cd. Hvis du skal fjerne Norton og slikt er det jo bare å gå inn på kontrollpanelet. :)

Lenke til kommentar

Takker for mange bra svar. Sikker bare jeg som ikke har sett vista-nøkkelen :)

Jeg har sett at det går ann å lage en recovery cd, men det står at det lages en cd som gjenoppretter til fabrikkinstillinger. Trodde den automatisk gjenoppretta windows med alle programmer ferdig installert, jeg da. Tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...