Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gearolje fra biltema?

citronen

Anbefalte innlegg

Jeg har en ford mondeo -94 mod med manuell, som jeg tenkte jeg skulle bytte gearolje på i romjula. Håpet er at den skal lugge litt mindre for å få i gear.

Så, som den gjerrigknarken jeg er - gidder jeg ikke å bruke 200 kr/ literen for "god" castrol-olje på mekonomen, når jeg kan kjøpe den på biltema. Spørsmålet er bare hvilken type jeg skal velge.

Her er linken - scroll ned til du finner Transmisjonsolje.

Hva skal jeg bruke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

smorekart.gif

Ifølge castrols smørekart skal du bruke SMX-S. Dette skriver castrol om den oljen:

Castrol SMX-S 75W/85

Fullsyntetisk girolje beregnet til manuelle girkasser, hvor kravet er en girolje i henhold til API GL 4. Utviklet med særdeles gode temperatur- samt synkroniserings-egenskaper, som gir et mykt girskifte. Spesielt velegnet til bl.a. Hyundai girkasser.

Da er det bare å finne tilsvarende olje hos biltema. Det er ikke sikkert du trenger å skifte oljen for å få bort vanskelige girskift. Det kan holde å etterfylle til rett nivå og sjekke at giroverføringene fra girspak til girkasse er iorden og riktig justert (dersom det er mulig). Men såklart, ny olje er bedre enn gammel olje

Lenke til kommentar

Når du betaler 30kr for en liter atf-olje så sier det seg selv hvordan det går, Shark ;)

Jeg brukte mye (bokstavelig talt) biltema atf på scorpioen. Fungerte fint, oljen rakk aldri å sirkulere mer enn to-tre ganger før den ble dumpa ut midt på frontrøret. Aaaah, kokt automatolje..

Lenke til kommentar
Når du betaler 30kr for en liter atf-olje så sier det seg selv hvordan det går, Shark ;)

Jeg brukte mye (bokstavelig talt) biltema atf på scorpioen. Fungerte fint, oljen rakk aldri å sirkulere mer enn to-tre ganger før den ble dumpa ut midt på frontrøret. Aaaah, kokt automatolje..

Ja, og da annbefaller jeg ikke andre å fylle slik olje på bilene sine. Unntatt gamle hæver som det ikke er så nøye med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...