Gå til innhold

Lottotrekninger og sannsynlighetsregning

Anbefalte innlegg

Kan noen gi et godt svar på følgende spørsmål:

I løpet av 1000 lottotrekninger hvor en spiller har levert to kuponger hver gang - en fast kupong med ti ulike rekker og en kupong som er ny for hver trekning (også ti ulike rekker) - hvilken av de to kupongene vil gi flest premier, og hvorfor?

Stian

Endret av stiansa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi hver trekning starter med "blanke ark" og det ikke tas hensyn til resultatet fra tidligere trekninger, så er alle mulige rekker like sannsynlige hver gang, inkludert den vinnerrekka som ble trukket forrige gang. Derfor gir ingen av variantene du nevner noen større vinnersjangser, verken de ti tilfeldige rekkene eller de de ti faste rekkene. Det blir altså hipp som happ.

Derimot finnes det én annen taktikk som faktisk kan gi uttelling hvis ens egne tippede tallrekker blir trukket, og det er å satse på upopulære tall og rekker. Rekka 1, 2, 3, 4, 5, 6 og 7 er like sannsynlig som alle andre rekker, men fordi svært mange tipper nettopp denne rekka må de som tipper denne rekka dele en evt. premie med tusenvis av andre som også tipper samme rekke. Premien blir derfor svært lav hvis denne rekka trekkes. Satser man derimot på upopulære tall og kombinasjoner så er det mer sannsynlig at man er alene med denne rekka hvis den trekkes ut, og da blir den utbetalte premien høyere, for premiepotten deles jo på antall vinnere. Og er man eneste vinner så får man derfor mere penger.

Selv har jeg en fast 8-talls rekke (gardert). Denne har jeg hatt siden siden starten av Lotto og jeg har ALDRI levert den inn. På denne taktikken har jeg nå spart titusener av kroner. Jeg har "vunnet" tre fire ganger, men det ville bare gitt småpremier som er som rusk å regne i forhold til alt jeg har spart ved å la være å levere inn rekka mi. Jeg har altså "vunnet" høyere premier enn de aller fleste av Lotto-tipperne på taktikken min.

Lenke til kommentar
Selv har jeg en fast 8-talls rekke (gardert). Denne har jeg hatt siden siden starten av Lotto og jeg har ALDRI levert den inn. På denne taktikken har jeg nå spart titusener av kroner. Jeg har "vunnet" tre fire ganger, men det ville bare gitt småpremier som er som rusk å regne i forhold til alt jeg har spart ved å la være å levere inn rekka mi. Jeg har altså "vunnet" høyere premier enn de aller fleste av Lotto-tipperne på taktikken min.

Mener du å si at du ved hver lottotrekning sitter med en lottokupong som ikke er sendt inn, og sjekker om du "vinner"?

Hadde jeg gjort det, og sett at alle talla mine stemte, da hadde det tilta garantert.

Lenke til kommentar

Bra svar SeaLion. Jeg ville sagt det samme.

Uansett er ikke lotto noen god måte å bruke pengene, fordi det er så uendelig lite sannsynlig at man skal kunne vinne en noe særlig stor premie. Og de mindre premiene dekker ikke inn pengene man bruker på å kjøpe lodd i lengden.

Den eneste fornuftige grunnen til å spille lotto er for å få litt ekstra spenning i hverdagen. Det er ingen realistiske grunner til å tro at man vil kunne "tjene" penger på lotto i lengden, uansett hvordan man spiller.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Mener du å si at du ved hver lottotrekning sitter med en lottokupong som ikke er sendt inn, og sjekker om du "vinner"?
Hehe, nei, jeg løper ikke beina av meg for å få med meg hver bidige trekning fra Norsk Tipping, men hvis TV-en likevel står på og det ikke finnes noe annet interessant på en annen kanal, morer det meg stort å se at det ene tallet etter det andre ikke blir trukket.

Min rekke: 5 - 7 - 9 - 14 - 19 - 20 - 26 - 28

Siste trekning: 1 - 2 - 6 - 13 - 15 - 31 - 34 - Tilleggstall: 8 - 21 - 23

Det vil altså si at sist lørdag "vant" jeg igjen 32 kroner (4 kr • 8 = 32 kr).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...