Gå til innhold

IR-temp. meter som måler opp til 500 grader, finnes det?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

500 celcius er no-problem for så og si alle IR termometer. Sel de billige kjipe modellene klarer det.

Eksempelvis, til og med clas ohlson fører slike:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=19418182

EDIT: Jeg ser at Clas Ohslon sin faktisk ikke er i nærheten av +500 ... men det er uvalig blandt de andre modellene jeg har sett rundt om kring, til og med de billige typene altså. Jeg er redd disse tingene bare koster fryketlig mye å kjøpe lokalt, og selv om clas ohlsons pris er høy så er det sansynligvis en rimelig "kjip" modell...

Ebay er også et alternativ om du ikke har i mot å kjøpe fra utlandet. Da kan du få et mye billigere, om du kan få ordnet med noe rimelig frakt, samt at utvalget er mye mye større naturligvis.

Jeg skal kjøpe denne her snart:

http://www.nationaltoolwarehouse.com/xq/as.../qx/product.htm

Valget fallt på den pga. rimelig pris (selv om det finnes mange mye billigere), kapasitet til å måle veldig lave temperaturer, samt at den støtter k-diode i samme slengen :)

EDIT2: Om du vil handle fra norge, så kan du forhøre deg med www.renkulde.no . Om ikke de selger slike så vet de garantert hvor du kan få kjøpt en, men de dealer i profft utstyr, så her i Norge ihvertfall koster sikkert en proff-nivå IRmåler svinmye penger...

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det jeg vil teste er hvor varmt det er i og rundt vedovnen jeg bålfyrer i.

Hadde vært morro og sjekka om det er noen forskjell på pellets, trekubber, eller andre ting jeg hiver inni.

Litt usikker på hvor varmt det er inni der, men 500 grader er vel sånn ca rett mtp. makstemp eller hva?

Lenke til kommentar

Tre kan nok brenne en del varmere enn det. Trekull forbrenner ved rundt 600+celcius tror jeg. Jeg fant en link du kanskje kan lære noe av:

http://www.montana.edu/wwwpb/pubs/mt8405.html

Det spørs selvfølgleig helt hva du skal teste... men jeg vil nok tippe at du fint kan få mye høyere temperatur enn 500celcius i en vanlig vedovn.

Selv skal jeg bruke min til til å sjekke temps på hardware :) Skikkelig fint å ha mulighet til å måle små chipper og annet for å kunne planlegge bedre kjøling.

-Stigma

Lenke til kommentar

Alle gjenstander med temperatur over det absolutte nullpunkt, sender ut strålingsenergi. Dette er fotoner, akkurat som det vanlige lyset vi ser. Jo varmere overflaten på gjenstanden er, jo høyere er frekvensen på bølgene. Rundt "vanlige" temperaturer, er frekvensen for lav til at mennesker kan se den (infrarød stråling). Blir temperaturene høyere, blir frekvensen høy nok til at det blir synlig lys for oss. Er derfor man kan se at en plate som har stått på for lenge, blir rødglødende. Blir frekvensen for høy igjen, kan vi ikke lenger se det. Dette kalles ultraviolett stråling. Derimot finnes det instrumenter som kan "se" slik stråling. Det dette instrumentet gjør, er å måle frekvensen på bølgene som treffer den. Derifra kan den beregne temperaturen til overflaten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...