Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

får NTLDR mangler før POST

Anbefalte innlegg

Splunk ny ASUS M3A32 - Phenom - oppstart for første gang.

Har formatert HD på en annen maskin og skal installere XP.

BIOS finner både HD, DVD, CPU og minne.

BIOS er resatt uten at det hjalp.

Bootsekvens står på CD - Floppy er disabled.

DVD sto på cable select, men har og prøvd jumper i masterposisjon.

Kommer ikke i gang med POST.

Eneste som skjer er at det kommer opp et skrivemerke øverst i v.hjørne som blunker et par ganger - så kommer den famøse feilmeldinga i overskriften. Det står også "trykk CTRL+ALT+DEL og prøve på nytt" men det er jo bare tøv.

Fikk kortet idag og åper at noen ivrige sjeler ikke har lagt seg :)

Har jo søkt på sia her, men de skriver om denne feilen når OS er installert - jeg får feilen uten at dette er instalelrt.

DVD funker fint i den gamle maskina. Den lyser, men jeg hører ikke at CD-spinner.

hjeeelp

Det skal vel komme "press any key to boot from CD " eller noe i den duren - det kommer ikke.

Jeg behøver ikke ha i CD en gang - feilmeldinga kommer med en gang.

Må derfor lure på BIOS innstillinger vel.....

Er mitt første ASUS dette, BIOS ser ut som det var en Pc med intel sokkel 3 eller noe.......

er vant med EPOX, men jeg kan ikke finne noe feil med innstillinger.

Endret av finnipinni
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Xplode - fint at du er våken....

Jeg gjorde som du sa og fikk følgende melding :

Reboot and select proper boot device or insert bootmedia in selected boot device and press a key"

Så satte jeg i ledningene i HD-en men fikk samme melding når jeg trykka en tast.

Etter reboot fikk jeg NTLDR-meldinga igjen....

Sa dette deg noe ?

Lenke til kommentar

Hei.

Trist når slike problemer dukker opp,

spesielt nå rett før julehøytiden,

er jo da man trenger dataen som mest.. :-)

To ting slår meg;

Prøv med en annen satakabel for harddisk

og

sjekk i bios om hvordan innstillingene til harddisken står.

Du har to reelle valg,

enten kjøre sata som ide

eller legge inn driver for sata med floppy ved innstallasjon av operativsystem...

Flere kort, deriblant flere asus jeg har vært borte i,

setter satadisker som acpi (eller noe sånt) som standard,

dette vil IKKE funke uten driverinnstallasjon...

SIkkert mange andre mulige feilkilder også,

men ett sted starte.

Lykke til og god jul.

Lenke til kommentar

Heisan,

Hvis dette er noe som har skjedd helt uten at du har satt inn nye harddisker, CD/DVD eller and SATA devices og ikke har gjort noe endringer i BIOS mellom da det virket og ikke virket så er det nok en reinstall.

Problemet er at bootsector ikke ser systempartisjonen. Reinstallering er eneste løsning jeg har funnet hver gang jeg har hatt dette problemet.

Det eneste positive er at alle data er intakte. Kobler du disken inn i en annen PC kan du fint kopiere ut alle filer.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hei guttorm -

les her :

DVD sto på cable select, men har og prøvd jumper i masterposisjon. DVD funker fint i den gamle maskina. Den lyser, men jeg hører ikke at CD-spinner opp. Feilmeldinga kommer før denne spinner opp.

Har prøvd å starte opp ute HD og får da en annen feilmelding.

Kommer rett og slett ikke i gang med POST-sekvensen.

Eneste som skjer er at det kommer opp et skrivemerke øverst i v.hjørne som blunker et par ganger - så kommer den famøse feilmeldinga i overskriften. Det står også "trykk CTRL+ALT+DEL og prøve på nytt" men det er jo bare tøv.

Det skal vel komme "press any key to boot from CD" eller noe i den duren - og det kommer ikke.

Jeg behøver ikke ha i CD - feilmeldinga kommer med en gang.

Er mitt første ASUS dette, BIOS ser ut som det var en Pc med intel sokkel 3 eller noe....... er vant med EPOX, men jeg kan ikke finne noe feil med innstillinger.

Det må være noe lurt en skal gjøre som kun ASUS-mennesker vet om ??

Lenke til kommentar

Det høres ut som du faktisk booter fra harddisk. Ctrl-Alt-Delete melding kommer fra bootsektor, og det kan jo forventes hvis disken er formatert og mangler OS.

Når du kobler vekk disken får du en melding fra BIOS i stedet.

POST er det aller første BIOS foretar seg, så overskriften din er misvisende.

Da er vel problemet ditt at du av en eller annen grunn ikke får til å boote fra CD.

Lenke til kommentar

Halla Hårek - ikke noen stor feil i overskriften da. POST stopper helt i begynnelsen av sekvensen, før det kommer skrift på skjermen. Jeg tenker : fordi den får en melding som ikke stemmer fra HK-sjekken.

Kanskje den trur den skal boote fra HD eller at DVD-en ikke når fram - men hvorfor ??

Når jeg går inn i BIOS er jo alle enheter der og BOOT prioritet er CD.

Jeg har også prøvd å flytte HD til andre SATA kontakter og prøvd å sette opp RAID, men da må jeg legge inn drivere - det gjorde jeg ikke, så den er tilbake til 1stk HD nå.

I RAID kom ikke den feilmeldinga i overskriften, men en annen om at den ikke fant noen HD.

Syns DVD sporet er mest mistenkelig - hvorfor spinner ikke CD-en opp ?

Hvorfor går ikke POST-sekvensen ?

En OK Pc gjør jo det uten CD i, og den skal jo stoppe og spørre om den skal boote fra cd.

Så langt kommer den ikke.

Ingen skrift på skjermen - postsekvensen stopper før det kommer skrift.

Noen som vet ??

Lenke til kommentar
Hei guttorm -

les her :

DVD sto på cable select, men har og prøvd jumper i masterposisjon. DVD funker fint i den gamle maskina. Den lyser, men jeg hører ikke at CD-spinner opp. Feilmeldinga kommer før denne spinner opp.

Har prøvd å starte opp ute HD og får da en annen feilmelding.

Kommer rett og slett ikke i gang med POST-sekvensen.

Det skal vel komme "press any key to boot from CD" eller noe i den duren - og det kommer ikke.

Jeg behøver ikke ha i CD - feilmeldinga kommer med en gang.

Er mitt første ASUS dette, BIOS ser ut som det var en Pc med intel sokkel 3 eller noe....... er vant med EPOX, men jeg kan ikke finne noe feil med innstillinger.

Det må være noe lurt en skal gjøre som kun ASUS-mennesker vet om ??

Heisan,

Oops, så bare på feilmeldinga og leste ikke så nøye på resten.

Merkelig det der. Det er helt tydelig at bootsektor på harddisken din vil last inn NTLDR fra en systempartisjon den ikke finner. Formatering tar forøvrig ikke bootsektor. (I gamle dager med DOS var løsningen FDISK /MBR for å slette masterbootrecord, nå bare sletter du alle partisjoner på disken i diskmgmt.msc)

Uansett. Selvom du fikser NTLDR missing feilen vil du antagelig fortsatt ha problemet med å boote på CD/DVD. Det er lenge siden jeg sist var inne i en Asus BIOS (så lenge som før SATA faktisk), men på andre systemer jeg har vært inne på er det noen som har noen sære løsninger på å velge mellom IDE og SATA boot device'r. Er det noe sted i BIOS hvor du kan enable IDE boot eventuelt disable SATA boot?

Lenke til kommentar

Hei og takk for at dere prøver å hjelpe.

Jeg _trur_ at det må være at XPplata ikke leses - men kom gjerne med andre forslag.

Feilmeldinga får jeg FØR plata leses.

Det er bare en DVD/CD brenner på maskinen, men i BIOS omtales denne som CD - og bidrar til forvirringen.

Alle står riktig oppført og identifisert i BIOS, CPU-Minne-HD og DVD og denne har bootprioritet.

Feilmeldinga kommer uten at DVD er tilkobla - uten at det er plate i den - og FØR det kommer noe somhelst skrift på skjermen. FØR det står noe om hvordan og hva som er på Pc-en. (ASUS-logo er disabled i BIOS)

POST skal jo gå fram til det tilslutt står "trykk en tast om du vil boote fra CD", ikke noe av dette kommer.

Når jeg booter uten HD får jeg en annen feilmelding - og dette gjør at jeg trur på at det er noe med DVD som er feil. Det står da at jeg må velge en passende BootDrive eller sette inn et media i det valgte bootmedia.

BIOS er også resatt, men det skal ikke være nødvendig med denne BIOS-typen.

Lenke til kommentar

Fant en mulig løsning uten at jeg har prøvd den selv.

NTLDR is Missing

1. Insert the Windows XP bootable CD into the computer.

2. When prompted to press any key to boot from the CD, press any key.

3. Once in the Windows XP setup menu press the "R" key to repair Windows.

4. Log into your Windows installation by pressing the "1" key and pressing enter.

5. You will then be prompted for your administrator password, enter that password.

6. Copy the below two files to the root directory of the primary hard disk. In the below example we are copying these files from the CD-ROM drive letter "E". This letter may be different on your computer.

copy e:\i386\ntldr c:\

copy e:\i386\ntdetect.com c:\

7. Once both of these files have been successfully copied, remove the CD from the computer and reboot.

Lenke til kommentar

Får bare takke dere for innspill, men dette går ikke.

Feilmeldinga kommr jo FØR CD starter opp - om det er CD i eller ikke spiller ingen rolle - har prøvd flere ekte XP CD er - ingen forskjell.

Denne NTLDR kommer muligens fra CD-en , men det hjelper jo ikke når denne ikke starer.

Og prosessen stopper jo lenge før noe somhelst skrift dukker opp.

Dette blir noe jeg må løse i morgen - så takk for alle innspill !

God Jul alle sammen !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...