PMnormal Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Når man setter kameraet i manuellmodus, og så hevder at kameraet undereksponerer, så er det et kraftig signal om at man bør komme seg over i et halvauto-program, og lære seg ett og annet om eksponering. Anew har nok dessverre rett i det. Man kan jo naturligvis fortsette å øve seg på manuell eksponering, men velge en form for auto når du tar kritiske bilder. Jeg ser ofte at mange er opptatt av "tall" når de jobber manuelt, og at noen tror at det finnes "anbefalte" innstillinger. Det er ikke riktig måte å angripe det på. Ønsker du anbefalinger, så spør kamera med å stille det inn på auto. Ikke heng deg opp i detaljer som tall, men finn heller et område som fungerer godt til å bruke som referanse, og juster blender og lukker til lysmåleren viser at "eksponeringen går i null". Best er det nok å kjøpe en bok som man leser veldig nøye, slik at man forstår det med eksponering skikkelig. Prinsippene er veldig enkle, men man må kunne dem for å utnytte dem. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 går ikke an at kameraet eksponerer feil i M, du styrer hele eksponeringen selv Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Siden vi ikke har fått se noen bilder så kansje vi misforstår problemet. Det er vanskelig å tro at noen har tatt flere tusen undereksponerte bilder på manuell instilling før det går et lys opp. Kansje bildene er korrekt eksponert men at kameraet rapporterer at de er undereksponerte? Lenke til kommentar
hajoh Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 har netopp kjøpt eos 400d kit dette kameraet undereksponerte i full auto-modus alle bildene ble veldig mørke nærmest ubrukelige. tok samme bilder med ixus 800. bildene fra eos400 ble for mørke og det ble feil farger og lite detaljer i bildene mens bildene fra ixus 800 ble perfekte i forhold. har sendt eos 400 til service er dette ett vanlig problem. Lenke til kommentar
Fotoentusiasten Skrevet 24. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2007 (endret) Det er helt klart at jeg må lese mer generelt om foto! Spørsmålet her er egentlig mer rettet til mitt kamera enn til det å ta selve bilde! Jeg finner ikke noe svar på mitt spørsmål i manualen! Det som skjer er jo at eksponering står på -2 uansett mengde lys, ute, inne, sol osv osv. Hvis den konstant skal stå på -2.....hva er poenget med at skalaen for eksponering er der? Stiller spørsmålet veldig dumt med tanke på svar jeg har fått her! For meg virker det veldig rart at man har en skala for eksponering når den står på -2 uansett! Jeg vil jo tro at verdien skal endre seg med varierende forhold? Jeg kan selvfølgelig kneppe opp et par hakk i menyen! Har prøvd å ta et bilde i auto og deretter tatt et bilde med akkurat samme innstillinger i manuell! Forskjellen på lyset på bildene er STOR! Endret 24. desember 2007 av Cyprez Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 (endret) Det er helt klart at jeg må lese mer generelt om foto! Spørsmålet her er egentlig mer rettet til mitt kamera enn til det å ta selve bilde! Jeg finner ikke noe svar på mitt spørsmål i manualen! Det som skjer er jo at eksponering står på -2 uansett mengde lys, ute, inne, sol osv osv. Hvis den konstant skal stå på -2.....hva er poenget med at skalaen for eksponering er der? Stiller spørsmålet veldig dumt med tanke på svar jeg har fått her! For meg virker det veldig rart at man har en skala for eksponering når den står på -2 uansett! Jeg vil jo tro at verdien skal endre seg med varierende forhold? Jeg kan selvfølgelig kneppe opp et par hakk i menyen! Har prøvd å ta et bilde i auto og deretter tatt et bilde med akkurat samme innstillinger i manuell! Forskjellen på lyset på bildene er STOR! det er jo bare du som kan flytte den fra -2. i M har kamera ingen kontroll over den pila som peker på minus 2. uansett hva du gjør kan ikke kamera flytte den. du som må endre blender, lukker, iso manuelt for å få den til å flytte seg. TA EN TEST!: normalt opplyst rom, sett lukker til 30 sek og blender på laveste, samt høyeste ISO. ta bildet. om bildet blir for mørkt sender du kamera på rep ps: om du eksponerer mere enn minus 2 vil den fortsatt vise -2 siden det er laveste verdi på den lille skalaen. tipper du eksponerer milevis feil hele tiden og den viser minus 2 siden det er laveste den kan vise. blinker pila på minus 2? Endret 24. desember 2007 av Henrik2k Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Kan du ikke ta to bilder, f.eks et i P og et i M modus (juster blender/lukker/ISO i Manuel likt som i P) og legge disse ut her. Sørg for å få med exif. Jeg tror da at det blir litt lettere å hjelpe deg med utfordringen din.. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 (endret) Uten bilder med EXIF tror jeg nok ikke det er mulig å komme videre her. Endret 24. desember 2007 av Anew Lenke til kommentar
Fotoentusiasten Skrevet 24. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2007 (endret) Nå har jeg testet et annet 400D kamera. På det oppfører eksponeringen akkurat akkurat sånn jeg trodde det skulle gjøre! Så da går jeg ut i fra at det er en feil med mitt kamera! Samme hvor lang/kort lukkertid er, hvor stor blender åpninen er, hvilken ISO jeg bruker! Mitt kamera blinker konstant på -2. Det andre kamera jeg testet nå gjør ikke det! Der varierer eksponeringen med endring på iso, blender og lukkertid! Forresten, etter å ha googlet litt er ikke dette et ukjent problem på 400D kamera! Flere som har samme problem og har måttet sende kamera på reperasjon! Endret 24. desember 2007 av Cyprez Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Da går det vel på grantien da? (hvis det har vært sånn hele tiden.) Lever den på butikken du kjøpte den, så ordner sikkert de det. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 (endret) Jeg er ikke sikker på at du faktisk bruker M, for det er helt meningsløst å ha kompensering på M. Min 20D har ikke det, heller ikke 5D, Olympus E-510, Nikon D200, KM 7D eller Pentax k100D har noe slik. Det finnes ingen logisk eller teknisk forklaring på at muligheten til å kompenser skal finnes som et valg i M, siden man tross alt eksponerer manuelt. Det virker totalt meningsløst for meg, for å si det rett ut. Neste gang jeg ser en 350/400D blir det første funksjon jeg sjekker, men jeg er sikker på utfallet. Likevel stiller jeg muligheten åpen for at 350D ble konstruert dagen etter at Canons R&D-avdeling har hatt tidenes julebord med tilhørende fullekule, noe som kanskje forklarer en god del Endret 24. desember 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 (endret) Nå har jeg testet et annet 400D kamera. På det oppfører eksponeringen akkurat akkurat sånn jeg trodde det skulle gjøre! Så da går jeg ut i fra at det er en feil med mitt kamera! Samme hvor lang/kort lukkertid er, hvor stor blender åpninen er, hvilken ISO jeg bruker! Mitt kamera blinker konstant på -2. Det andre kamera jeg testet nå gjør ikke det! Der varierer eksponeringen med endring på iso, blender og lukkertid! Forresten, etter å ha googlet litt er ikke dette et ukjent problem på 400D kamera! Flere som har samme problem og har måttet sende kamera på reperasjon! hvorfor ikke bare være sikker å gjøre den testen jeg sa? sett iso på høyeste, 30sek lukkertid og laveste blender på et normalt opplyst rom. blir dette et mørkt bilde sender du den rett på rep. Endret 24. desember 2007 av Henrik2k Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Jeg har som sagt ikke en så liten modell fra Canon, men på 20D og oppover kan man justere styrken på blitsen. Da vil man få et minus 2 på skjermen når det er det man har valgt. Noen pluss eller minus finnes ikke i full manuell mode, for det har jo ingen som helst virkning og hensikt. Hvis du kan ta et halvstort bilde av hvordan skjermen, samt et bilde av pasm-hjulet, så vil vi bedre forstå dette. Jeg skjønner nemlig ikke helt hvordan og hva, og ingen brukere av samme modell som deg har avkreftet eller bekreftet mine påstander om at det ikke finnes eksponeringskompensasjon i M på ditt kamera. Jeg tror nemlig ikke at det finnes noe slik, siden det er ulogisk å ha en slik funksjon. Det fører jo bare til forvirring for de som kan fotografere, og hjelper ikke på noen måte de som skal lære det. Er det virkelig ingen som bruker denne modellen, og som har skikkelig erfaring, som kan bekrefte eller avkrefte det jeg skriver? Hvis jeg har rett så er det jo avgjørende for løsningen. Får man et valg om kompensasjon så vil det jo være en alvorlig feil i softwaren, som ikke korresponderer med valgte modus. Ingen??? Det er på tide vi får gitt trådstarter et skikkelig svar her. Til nå har det bare vært ren gjetting fra min og andres side. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Jeg bruker Aperture Priority omtrent hele tiden. Blender ned til F5.6-F8 de gangene jeg har mulighet for det (med rullehjuilet) og justere eksponeringen med å holde inne den øverste av de fire knappene på høyre side av displayet og rulle på hjulet.. Stoler dog ikke helt på helt på eksponeringen så det pleier ofte å bli 2 bilder av samme tema , med litt forskjellig lukkertid. Blender selvsagt ned for bedre skarphet ,med mindre det er krav liten dybdeskarphet. Hvordan kan man forvente hjelp uten å legge ut noen bilder med EXIF? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 (endret) Man kan forvente hjelp, men ikke like presis. Blenderprioritert automatikk (Av på Canon) er ikke manuell eksponering. Der er kompensering en av de viktigste funksjonene, og er derfor selvfølgelig inkludert. Det ville vært vanskelig å få det resultatet man ønsker uten, hvis man ikke bruker spot, partial eller sentrumsdominert lysmåling aktivt. Ved manuell eksponering setter man en lukkertid og en blender som skal korrespondere med iso og lysforhold, og da finnes det ikke rom for noe pluss eller minus. Enten er det riktige innstillinger, eller så er det feil. Det er ingen som har behov for å manuelt stille inn 1/125s lukkertid med blender 5,6 minus 2. Det blir helt meningsløst komplisert, og ikke selv drevne karer som aldri har sett et automatisk kamera vil kunne forstå noe av det. Den innstillingen er egentlig 1/500s og blender 5,6. Er det ikke klart at det er en helt absurd fremgangsmåte å eksponere på? Det kan bare ikke stemme at det finnes mulighet for at det er eksponeringskompensasjon på M, men jeg skal gi meg hvis noen frembringer et bilde som tydelig viser at man har en slik funksjon når programhjulet er satt til M. Edit: Jeg regner forøvrig med at CFD vet at blenderprioritert automatikk ikke er manuelt, men andre kan kanskje forledes til å tro det ut fra hans innlegg. Endret 25. desember 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
CFD Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 (endret) Ser igjennom inlegget og ser at jeg har vært ganske uklar. Blenderprioritet er jo ikke (helt) manuelt ,men det jeg ville fram til er at _JEG_ liker å skyte med blenderprioritet , og at det står på blenderprioritet når jeg drar kamera opp av sekken slik at det ikke trenger å bli noe tull med å stille inn blender og lukkerhastighet ,men alikvell har rask kontroll på å stille opp på +0.67 (som ofte trengs på mitt kamera) Det er jo greit at M funksjonen er der. Har selv opplevd at lysmåleren har blitt lurt. Men så er jo ikke eksponering den sterkeste kvaliteten til 400D heller. Selve lysmåleren er en av grunnene til at jeg vurderer et 40D, men ser ut til at man venter en generasjon til. (Man er ikke laget av penger heller) Endret 25. desember 2007 av CFD Lenke til kommentar
Fotoentusiasten Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2007 Nå har jeg testet et annet 400D kamera. På det oppfører eksponeringen akkurat akkurat sånn jeg trodde det skulle gjøre! Så da går jeg ut i fra at det er en feil med mitt kamera! Samme hvor lang/kort lukkertid er, hvor stor blender åpninen er, hvilken ISO jeg bruker! Mitt kamera blinker konstant på -2. Det andre kamera jeg testet nå gjør ikke det! Der varierer eksponeringen med endring på iso, blender og lukkertid! Forresten, etter å ha googlet litt er ikke dette et ukjent problem på 400D kamera! Flere som har samme problem og har måttet sende kamera på reperasjon! hvorfor ikke bare være sikker å gjøre den testen jeg sa? sett iso på høyeste, 30sek lukkertid og laveste blender på et normalt opplyst rom. blir dette et mørkt bilde sender du den rett på rep. Bilde blir for mørkt med testen du anbefaler! Kamera er nesten nytt, så jeg sender det til reperasjon! Lenke til kommentar
Anew Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 ...men hvorfor får vi ingen bildeeksempler?? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 (endret) ...men hvorfor får vi ingen bildeeksempler?? ... med exif. Jeg er nesten overbevist om at trådstarter ikke bruker M, men en av de andre valgene på programhjulet. Det finnes ingen rimelig teknisk forklaring på det som beskrives, og man får overhodet ingen skala for kompensasjon i M. Det finnes riktignok en skala i displayet som viser under og overeksponering i trinn, men den kan ikke være låst til en bestemt verdi. Har man forandret lukker og/eller blender til en annen "blanding" inn på bildebrikken, så vises det forsåvidt i displayet. Hvis skalaen er "låst" til minus 2, så forstår jeg ikke hvordan det kan skje. Da er det rett til Serviceproffen med den. Send likevel for Guds skyld et bilde eller to med exif inntakt, for dette problemet er så rart at det er direkte uvanlig. Derfor bør du legge ut et par bilder for å vise oss problemet, tatt med forskjellige blendere og lukkere av samme motiv. Da kan vi i alle fall utelukke brukerfeil, slik at du ikke går til butikken med noe som er din egen feil. Her slipper du i alle fall kvisete ekstrahjelpere som flirer bak ryggen på deg. Endret 26. desember 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
hajoh Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Nå har jeg testet et annet 400D kamera. På det oppfører eksponeringen akkurat akkurat sånn jeg trodde det skulle gjøre! Så da går jeg ut i fra at det er en feil med mitt kamera! Samme hvor lang/kort lukkertid er, hvor stor blender åpninen er, hvilken ISO jeg bruker! Mitt kamera blinker konstant på -2. Det andre kamera jeg testet nå gjør ikke det! Der varierer eksponeringen med endring på iso, blender og lukkertid! Forresten, etter å ha googlet litt er ikke dette et ukjent problem på 400D kamera! Flere som har samme problem og har måttet sende kamera på reperasjon! hvorfor ikke bare være sikker å gjøre den testen jeg sa? sett iso på høyeste, 30sek lukkertid og laveste blender på et normalt opplyst rom. blir dette et mørkt bilde sender du den rett på rep. Bilde blir for mørkt med testen du anbefaler! Kamera er nesten nytt, så jeg sender det til reperasjon! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå