Gå til innhold

Canon 400D undereksponerer hele tiden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hviken instilling bruker du da? Auto? Eller Manuell?

Gjorde nettopp en kontroll av det nå! Det skjer kun på manuell.

Jeg har ingen bilder å henvise til, men det skjer uansett hvordan jeg bruker kamera! Fikk studioblitzer i dag og har testet litt med det :-) Moro..men kameraet mitt undereksponerer hele tiden! Står konstant på -2 i manuell innstilling!

Lenke til kommentar

Ikke rart det undereksponerer når du har satt det til å gjøre det! :)

Sett den på Manuell, trykk inn utløseren ett hakk slik at kameraet fokuserer og registerer, og juster med rullehjulet slik at den står på 0(nøytralt). Da skal det bli riktig eksponerte bilder.

Lenke til kommentar

Sett den på Manuell, trykk inn utløseren ett hakk slik at kameraet fokuserer og registerer, og juster med rullehjulet slik at den står på 0(nøytralt). Da skal det bli riktig eksponerte bilder.

Det har jeg prøvd, men den beveger seg ikke bort fra -2 :-(

For sikkerhets skyld slettet jeg alle innstillinger på kamera til fabrikk innstilinger! Problemet er fortsatt det samme.

Endret av Cyprez
Lenke til kommentar

Har du for lite lys, så har du for lite lys....

En oppsummering: I manull, så justerer du lukkertiden med hjulet. Hoder du inne +/- knappen, så justerer du blenderen. I og med at kameraet blir stående på -2, så er det for lite lys. Da må du øke iSO hvis du ikke finner lukkertid/blender kombinasjon som du liker.

Hvis du tar bilder med blitz, så er det andre regler som gjelder. Hvis du bruker innebygd blitz eller en Canon EX blitz (eller en Sigma osv) , så er det en ide å sette lukkertid på et sted mellom 1/60 og 1/200; en passende blender å begynne med er f/5.6 eller f/8.

Når det gjelder studio-blitzer, så er jeg blank; så der anbefaler jeg at du studerer manualen. Hvis du fikk en da :hmm:

Tom

Edit: leif

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Har du for lite lys, så har du for lite lys....

En oppsummering: I manull, så justerer du lukkertiden med hjulet. Hoder du inne +/- knappen, så justerer du blenderen. I og med at kameraet blir stående på -2, så er det for lite lys. Da må du øke iSO hvis du ikke finner lukkertid/blender kombinasjon som du liker.

Hvis du tar bilder med blitz, så er det andre regler som gjelder. Hvis du bruker innebygd blitz eller en Canon EX blitz (eller en Sigma osv) , så er det en ide å sette lukkertid på et sted mellom 1/60 og 1/200; en passende blender å begynne med er f/5.6 eller f/8.

Når det gjelder studio-blitzer, så er jeg blank; så der anbefaler jeg at du studerer manualen. Hvis du fikk en da :hmm:

Tom

Edit: leif

Men blitz, uten blitz. inne, ute, studioblitzer. fotolys, sikte mot ei lampe...Bruker F/2.8.....-2 uansett :(

Lenke til kommentar
Ta av objektivdekselet kansje?

Bruk lengere lukkertid. I manuel modus er det du som undereksponerer, ikke kameraet.

Mange gode forslag her :-) De 5000 bildene jeg har tatt med kamera hvorav ca 4000 på manuell innstilling! (prøver å lære meg å bruke den først som sist) På alle 4000 bildene er det undereksponert til -2 Jeg begynner å tro at det er noe galt med kameraet mitt! Jeg har prøvd alle forskjellige lukketider og blenderåpninger! Step for step....alltid -2

Lenke til kommentar

I følge manualen kan man ikke overstyre eksponeringen på manuell uten å gå inn i menyen! På P,tv, av,A-deep kan jeg enkelt justere eksponeringen!

Lenke til kommentar
Hviken instilling bruker du da? Auto? Eller Manuell?

Gjorde nettopp en kontroll av det nå! Det skjer kun på manuell.

Jeg har ingen bilder å henvise til, men det skjer uansett hvordan jeg bruker kamera! Fikk studioblitzer i dag og har testet litt med det :-) Moro..men kameraet mitt undereksponerer hele tiden! Står konstant på -2 i manuell innstilling!

Hvor tar du bilde da? Evt hvor bor du?

Nå her i Tromsø (mørketid) inne kl 12:43 norsk normaltid får jeg normal eksponering på f/2.8 og 2.5sek. Dette er inne med kunstig lys og "innfallende lys". Ute er det "lyst nok" til at jeg får normal eksponering ved f/2.8 og 0.3sek.

Alle verdier ved ISO 100.

Sååå... Prøver du med lukkertider på 1/60 eller raskere blir det nok en evig blinkende -2 på deg er jeg redd. :)

Lenke til kommentar

Hvis dette blir for banalt så ha meg unnskyldt. Er fersk innehaver av et 400d selv.

Har du prøvd å sette kameraet på P, trykke lett på utløserknappen sånn at innstillingene kommer opp på skjermen, og så holde inne Av-knappen (den like ved øvre høyre hjørne av displayet) samtidig som du bruker hjulet til å justere med? Det funker hos meg. Den lille firkanten på skjermen som markerer hvilken over/undereksponering som er valgt blir gul og flyttbar i det jeg trykker ned Av-knappen.

Lenke til kommentar

Det er jo egentlig veldig enkelt å teste.

1. Sett kamera på P og ta et bilde av et jevnt belyst motiv (uten blitz, og du må nok ha stativ). Noter blender og lukkertid.

2. Sett kamaera på M og velg samme blender og lukkertid som P foreslo. Da bør viseren på +/- 1/3 blender.

3. Ta bilde på nytt.

Beggge bildene skal da bli noenlunde like og riktig eksponert. Har du ikke stativ, sett kamera på støtt underlag.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...