Gå til innhold

Hvilke spillsjangre/gameplaytyper orker ikke du?


Anbefalte innlegg

Jeg er en slik person som synes at jeg burde prøve årets beste spill hvert år. Men dog har jeg funnet ut at det er gameplaytyper jeg ikke fikser uansett hvor bra spillet er.

 

For eksempel fikk jeg meg knights of the old republic for litt over et halvt år siden, men jeg gadd aldri spille det ferdig. Altså orker jeg ikke typiske vestlige rpg spill som ofte gir deg mange valg som heroes og oblivion. Jeg synes at det krever for mye å sette seg inn i og hver gang jeg slår det på må jeg huske på ting igjen (for eksempel hvor bra diverse triks er). Det føles som om jeg spiller et mmorpg spill, bare offline (noe som jeg gjør) med bare levelgrinding og slikt. Har slitt meg gjennom kjedelige quester med venner i diverse online rpg spill også, men jeg gav opp senere.

 

Hvordan er det med dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, hva jeg ikke liker?

 

Jeg liker ikke spill som er for omfattende og hvor man på tenke på for mye på en gang, typisk de omfattende strategispillene. Jeg liker heller ikke soill hvor det eneste man skal gjøre er å plaffe/hugge ned gjennom hele spillet. Jeg spiller nesten bare skytespill, men må ha noen hvor jeg må tenke litt, planlegge litt og som innebærer noe sniking.

 

Med andre ord, jeg liker ikke spill hvor jeg blir for stressa og hvor jeg må klikke meg ihjel.

 

Jeg er heller ikke så glad i spill som er for langt fra virkeligheten, men litt sci-fi-elementer går an.

 

Egentlig spiller jeg bare TPS og FPS, men klarer ikke å bestemme meg for hva jeg liker best. Tror det er TPS, men det er jo en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Strategispel av Age of Empires-typen har eg aldri fått sansen for. Sanntidsstrategi med basebygging som i Command and Conquer går bra. Civilization, der eg spelar gjennom mange tusen år med historie går endå betre. Men kombinasjonen, der eg liksom skal blåse igjennom 3000-8000 år på ein halvtime, fungerar berre ikkje for meg. I tillegg verkar det som om mange av desse spela belønner raske fingrar meir enn gode strategiar.

 

I tillegg spelar eg svært lite førstepersons skytespel...synest det blir repetitivt og keisamt veldig raskt. Gjekk eigentleg lei etter Quake.

 

...og MMO"RPG" appellerar heller ikkje. RPGar er gøy fordi eg kan utvikle ein unik karakter, som er hovudpersonen, eller i det minste ein viktig person, i ei interessant historie, og som har eit samspel med ei levande og truverdig spelverd. MMORPGar øydelegger dette fullstendig ved å:

1. Gi deg ei spelverd bebodd av folk som snakkar tekstmeldingsspråk, hoppar opp og ned utan grunn, og som ofte ser identiske ut.

2. Gi deg fullstendig meiningslause oppdrag, som ikkje på nokon måte kan påverke spelverda i vesentleg grad. Å overvinne ein viktig fiende blir liksom ikkje det samme når han berre dukkar opp igjen 10 minutt seinare. Det blir definitivt ikkje det samme dersom du måtte vente på tur i ein time medan andre overvann han fire gongar før det vart din tur.

For meg ser MMO"RPG"-ar meir ut som arbeid enn underhaldning...arbeid som ikkje blir belønna verken med ei kjensle av å ha gjort noko nyttig, eller med pengar (du må faktisk betale for å gjere det). Og som er uhyre repetitivt.

 

Kay

Lenke til kommentar
Kjøretøyspill (bil/fly/båt/motorsykkerl), sportsspill (både av manager og spiller-typen) og lineære japanske RPGer fulle av lange, animerte videoer.

Stort sett enig der, men unntak av FF7 og noen få andre. Når det gjelder kjøretøyspill og sportspill går det ofte bedre hvis spillet er mer urealistisk.

 

Spiller heller ikke så mye strategispill der det er mye fokus på å bygge opp ressurser, men digget adwanced wars og liknende.

 

En annen type spill jeg har fått nok av nå er ringerens herre 2 og 3 typen (du ser spillet ovenfra og ofte er det mulighet for to spillere).

Jeg føler meg alene i verden når så mange venner av meg spiller forskjellige mmorpg spill (de som ikke har råd til WoW spiller ofte spill som rappelz, GW, og flyff). Huff.

Endret av gormers
Lenke til kommentar

Takler ikke japanske RPG-er. De har ALTFOR stort fokus på å fortelle en historie, og spillene ender opp som tilnærmede filmer. Eneste forskjellen blir at man styrer karakterene fra A til B, ergo de er altfor lineære og fortjener ikke bemerkelsen "spill". En annen fæl ting med denne sjangeren er at de aller oftest reduserer håndtilhånd-action til et strategisk brikkespill hvor man har så lang tid man vil på å velge hvilken "move" man vil bruke i kommende runde. Det er så heftig drittkjedelig. Jeg vil jo spille selv i slike situasjoner, ikke trykke på en knapp og så se hva som skjer. Som sagt, kunne likesågodt sett en film.

Lenke til kommentar

Jeg takler ikke spill der du ikke må bruke hodet. F.eks bilspill.

Men så har vi for mye av det gode, som er visse strategispill.

Ja, legg til simulatorer også, gøy de første 5 minuttene, dritt resten av livet.

Det eneste FPS'et som har fascinert meg er Natural Selection. Det er ikke bare shoot&run. Det er Think, Shoot, springsomethelvettevekkførbackupskommer, think, shoot/hide, evt. B2B!

Lenke til kommentar

Sportspill av typen lagspill synes jeg er ufattelig kjedelig. Da tenker jeg på fotball, tennis, amerikansk fotball osv. Manager-spill må være det jeg liker minst, hva i all verden det er som er så morsomt ved å styre et fotballag skjønner ikke jeg.

 

Bilspill synes jeg er moro, spesielt om de er litt overdrevne som f.eks i flatout. Simulatorer synes jeg heller ikke er noe moro, å kjøre tog, båt eller fly fly uten noe særlig mål er ikke min greie.

 

Sånn utenom disse sjangrene liker jeg det meste, men enkelte sjangrer liker jeg selvfølgelig bedre enn andre. :)

Lenke til kommentar

FPS-spill er vel det verste man kan komme over, spiller ikke lenge før jeg kaster inn handkle.

Eller har man buttonmashing-spill og Action-Adventure-spill, det blir mye av det samme.

Racing-spill er alt for ofte dårlig gjennomført og full av skatemusikk, men her har vi jo noen unntak sånn som Grand Turismo, Motorstorm og noen til.

 

RPG-spill, strategi-spill, sports-spill og MetalGear-spill er noe jeg setter pris på. :)

Lenke til kommentar

Spiller aldri strategispill og heller ikke MMO-spill. Sjangrene appellerer bare ikke til meg. Har aldri klart å sette meg inn i strategispill og MMO-spill holder jeg meg også unna. Følger likevel med på utviklingen av APB til 360. Kan kanskje bli mitt første MMO-spill. RPG's (offline) liker jeg derimot, f.eks Morrowind, Oblivion, Mass Effect.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...