Gå til innhold

Hva syntes DU er fordeler/bakdeler med Vista kontra XP?

Anbefalte innlegg

Laptopen jeg kjøpte i Februar ble levert med Vista Ultimate og jeg har siden den gang brukt dette operativsystemet. Liker igrunn Vista, men i det siste (les noen måneder) er det flere ting som gjør at jeg får mer og mer lyst til å legge inn XP i stedet. Når pcen er nyformatert pleier den å funke som en drøm, men etter bare noen uker så kommer problemene. Det skal nevnes at jeg formaterte pcen for bare en uke siden, men opplever f.eks problemet nevnt rett under her fra tid til annen og senest for en times tid siden. Hadde tenkt til å legge inn XP, men siden jeg tilslutt kom inn i Windows lager denne tråden istedet og ser om jeg blir noe klokere. :)

Flere ganger har pcen låst seg og jeg må ta svenskeknappen for å få skrudd den av. Når jeg da starter opp igjen kjører den denne testen først, men så blir skjermen svart. Noen ganger kommer jeg inn i Windows etter å ha prøvd å restarte 5-6 ganger, andre ganger må jeg formatere for å få det til å funke. Dette har skjedd 3-4 ganger siden jeg fikk denne pcen.

Jeg syntes nettverksdelen er ganske vrang. Har til tider problemer med mitt eget nett, (ustabilt og tregt) og har hjulpet en del folk med å sette opp nettverk, ofte med mye krøll. Tenker da spesielt på dette med at pcer skal kunne dele filer seg i mellom.

Det er fortsatt en del programmer jeg har lyst til å bruke, men som Vista ikke støtter, og da har jeg ikke noe annet valg enn å vente til disse støtter Vista. Fair enough, men det gjør det også mer fristende å legge inn XP.

Ser jo at nylige tester viser at XP er raskere enn Vista og at XP bruker en del mindre ressurser er vel ingen hemmelighet akkurat.

Det jeg vil med denne tråden er å få deres tanker om Vista kontra XP. Så list opp de tingene du mener er positive/negative med Vista i forhold til XP...

Det kan umulig bare være meg som har opplevd dette.

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trodde denne tråden skulle få mange argumenter på ganske kort tid, men der tok jeg tydeligvis feil. XP vs Vista er ikke et like hot tema som for en liten stund siden skjønner jeg. :)

Windows XP ble lagt inn i går, og nå er pc`en min endelig rask igjen. Jeg syntes den har blitt tregere og tregere med Vista med tiden. En ren installasjon av XP er MYE raskere enn Vista. Ihvertfall hos meg.

Siste jeg gjode på Vista før jeg formaterte var å pakke ut en .rar-fil på 4gib. Samtidig prøvde jeg å sjekke mailen min, men det ble for mye gitt. Mailprogrammet stoppet opp og kom aldri i gang igjen. Lignende ting skjedde hele tiden på slutten og dette er da en Vista versjon som er 100% lovlig (fulgte med pcen) og det var nå ca 14 dager siden jeg formaterte sist.

Bare det å sjekke mail tok ofte med Vista 10-12 sek fra jeg trykket på mailprogrammet til den var ferdig. Nå brukte jeg 3sek i går på samme operasjon. Og dette med et ekstra program som scanner for spam som jeg ikke brukte med Vista.

Det er synd at jeg nå må velge en ikke fullt så lovlig versjon av Windows, men jeg orker ikke mer Vista. Har vært glad i det siden jeg begynte å bruke det i februar, men det har bare blitt mer og mer tull etterhvert som tiden har gått. Kanskje jeg prøver meg igjen når SP 1 har kommet og jeg har fått lest litt meninger om den.

Takk for titten Vista.

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar

At XP er raskere enn Vista er selvsagt, jo eldre versjon av Windows du innstallerer på en maskin av dagens standard jo raskere vil den bli. Grunnen er enkel: Jo eldre Windows, jo færre runksjoner. Jeg har Vista Ultimate på en ny og rask maskin og det fungerer som en drøm, aldri opplevd noen problemer å snakke om. Enda jeg har hatt Vista over ett år nå. At noen velger å innstallere XP på en maskin som kunne kjørt Vista er for meg uforståelig, men folk er vel forskjellige :)

Hvilke programmer er det du ikke har fått innstallert på Vista, men kun på XP forresten?

Lenke til kommentar
Når Windows Vista lanseres senere i år vil den støtte bruk av eksternt minne via teknologien "External Memory Devices" (EMD), og dermed kan PCens indre minne utvides med Flash-minne. Poenget er at PCen får raskere tilgang til data som ligger i minne enn til data som ligger på harddisken. Dette betyr at oppstarten av Windows Vista blir mye raskere enn med dagens Windows XP.

EMD-støtten gjør at USB-enheter kan brukes til å utvide PCen minne og Windows-oppstarten bli mye raskere. Fordelen er at Flash-minne er enkelt å legge til PCen via USB-porten. Det er ventet at markedet for Flash-minne vil ta av til høsten på grunn av dette.

Det neste skrittet i utviklingen mener nettsiden reghardware.co.uk vil være å bygge Flash-minne direkte inn i harddisken. Dette vil føre til raskere oppstart av PCen og av programmer.

Windows Vista vil også få den nye funksjonen SuperFetch som gjør at programmer og filer vil kunne starte raskere enn det som er mulig med dagens Windows XP. SuperFetch er en teknologi som optimaliserer Windows Vista slik at programmer du bruker mest vil kunne starte raskere. Kombinasjonen av EMD-støtten og SuperFetch-teknologien skal gjøre Windows Vista raskere.

Cubase SX3 fungerte kun etter at det hadde kommet flere nye opdateringer. En standard innstallasjon av det fungerte ikke. Man måtte finne siste versjon og innstallere denne. Men jeg fikk ikke til en plugin som heter EZdrummer. Det kræsjet Cubase hver gang jeg åpnet det.

Spamihilator fungerte aldri med Windows Mail. Det er et genialt program som fjerner spam før det kommer til innboksen, og som lærer seg hva som er spam og ikke. Dette ble jeg avhengig av da jeg brukte XP, og selvom det skal være mulig å få til å bruke med Vista så fikk jeg det aldri til uansett hvor mye jeg prøvde.

Det er nok flere som heller ikke fungerte, men dette er de jeg kommer på i farta. Igrunn var jeg fornøyd med at Vista klarte å kjøremange program som i utgangspunktet ikke var designet for Vista. Men problemene med de programmene jeg gjerne ville bruke ble en av flere avgjørende faktorer da jeg valgte å legge inn XP igjen.

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar

Jeg brukte widows vista en stund, sånn rent bortsett fra at jeg synes det ble irriterende tregt etter en stund, så gikk det tålelig greit. Men, bortsett fra noen mindre graftiske forbedringer, så synes jeg ikke det var så fantastisk kontra XP. Dog, hovedgrunnen til at jeg byttet tilbake var den uhorvelig trege filoverføringen i Vista, trodde jeg skulle bli gal hver gang jeg flyttet filer over nettverket (noe som egentlig er ganske ofte). Da jeg bruker serveren for å ha filer på og har egentig ganske lite av filer på PC-en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...