Gå til innhold

Konverter/omkobler - Fra høyttalerkabel til jack-inn?


Anbefalte innlegg

Saken er at jeg har ingen forsterker, men jeg har en god basskasse med innebygget forsterker. Denne er opprinnelg for høyttalere som bruker en jack-inn, slik som PC-høyttalere, men jeg har ingen fungerende PC-høyttalere, derimot har jeg hjemmekino-høyttalere. Derfor lurer jeg på om det er mulig å skaffe en eller annen omkobler eller overgang, som gjør at jeg kan bruke hjemmekino-høyttalerne med vanlig høyttalerkabel, på basskassen som kun støtter jack-inn plugger.

 

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurte på om lyden ut fra basskassen trenger å bli forsterket, eller om det er ferdig forsterket.

Jeg synes det høres veldig rart ut at det sendes et forsterket signal ut gjennom mini-jack.

 

Den er ferdig forsterket. Det er ikke det at jeg skal bruke bassen som en forsterker for fronthøyttalerne, men heller bare som en tilkoblingsmulighet slik at jeg får stilt volume på høyttalerne da jeg mangler forsterker.

Lenke til kommentar
Merkelig opplegg.

Men du få kjøpt massevis av adaptere mellom forskjellige kontakttyper. Hvilken inngang er det på høyttalerene? Banaplugg, RCA eller skruterminaler?

 

Er ikke så merkelig, bare jeg som gjør det så forbanna avansert sikkert. Jeg forklarer det enkelt nå:

 

Har et Logitech Z-2300 sett. Høyttalerne her er ødelagt, men bassen fungerer utmerket.

Som fronthøyttalere til hjemmekinoen har jeg to KODA, men jeg mangler en forsterker\receiver, som står i Bergen.

 

Derfor tenkte jeg at jeg har en bass, men som bare passer til PC-høyttalere, og et par fronthøyttalere fra hjemmekinoen, men som ikke passer til bassen jeg har fordi den bruker de vanlige høyttalerkabelene med to tråder som du dytter inn i den svarte og røde på forsterkeren.

 

Derfor skulle jeg gjerne hatt en kobling som gjør det slik at mine front høyttalere med vanlig høyttalerkabler, kan bli omformert slik at de passer min bass til mitt opprinnelige PC-høyttalersett, hvor høyttalerne der bruker ordinære PC-høyttaler kontakter, tror det heter mini-jack. Ganske likt RCA.

 

Håper jeg forklarte meg bedre nu?

Endret av Welhaven
Lenke til kommentar

kjøp deg noe vanlig høytalerkabel og 2 løse plugger og lodd de sammen selv, ganske enkel jobb det. De pleier å selge løse RCA-kontakter på f-eks elkjøp og expert. Evt så har clas ohlson garantert.

Mini-jack er 3.5mm plugger, sånne som sitter på f.eks hodetelefoner. Sånne får du og kjøpt løse.

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe en Minijack til RCA-kabel og klippe av RCA-kontaktene. Da sitter du igjen med en ledning med minijack i ene enden og to ledninger (høyre og venstre) med to ledere hver (+ og -) i andre enden. Du kan f.eks dissekere denne kabelen. Men jeg er litt usikker på om ledningene i en sånn signalkabel tåler å brukes som høyttalerkabel. Da er kanskje en kabel av høyere kvalitet et godt valg, men det er litt galskap å ødelegge en sånn en bare for å teste om det går.

Samtidig er det vanskelig å drive og lodde nye ledninger på en minijack-plugg. Sjansen for kortslutning og andre fæle ting er rimelig stor.

 

Men for å være ærlig, så tror jeg den forsterkeren mangler litt kraft for å kunne drive høyttalere av en viss størrelse. Satelittene som var der er jo tross alt knøttsmå.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Du kan kjøpe en Minijack til RCA-kabel og klippe av RCA-kontaktene. Da sitter du igjen med en ledning med minijack i ene enden og to ledninger (høyre og venstre) med to ledere hver (+ og -) i andre enden. Du kan f.eks dissekere denne kabelen. Men jeg er litt usikker på om ledningene i en sånn signalkabel tåler å brukes som høyttalerkabel. Da er kanskje en kabel av høyere kvalitet et godt valg, men det er litt galskap å ødelegge en sånn en bare for å teste om det går.

Samtidig er det vanskelig å drive og lodde ledninger på en minijack-plugg. Sjansen for kortslutning og andre fæle ting er rimelig stor.

 

Men for å være ærlig, så tror jeg den forsterkeren mangler litt kraft for å kunne drive høyttalere av en viss størrelse. Satelittene som var der er jo tross alt knøttsmå.

 

Nå er vi inne på det jeg prøvde å formidle på en dårlig måte her :) Det er noe av dette jeg har lyst til å prøve på. Når det gjelder forsterkerens styrke, så skal den fikse høyttalerne bra. Mine PC-høyttalere er på 200W RMS, mens mine KODA høyttalere ligger på rundt 100W. Så jeg bør prøve å kjøpe en RCA kontakt, og koble høyttalerledningen på denne, for deretter å plugge den inn?

Lenke til kommentar

Du kjøper en 'minijack til RCA'-kabel (komplett.no, ClasOhlson, Biltema), og så klipper du av RCA-kontaktene. Så avisolerer du litt på enden og dytter kobbertrådene inn i høyttaleren. Det kan være litt vanskelig å finne ut hva som er + og -, men du kan kikke på illustrasjonen til høyre her og måle deg fram til hva som er hva.

 

Edit: Forresten så er effekten på høyttalerne i Z-2300 40W RMS. Men akkurat effekten spiller ikke noen særlig rolle. Det er følsomheten (dB/W) som betyr noe. Etter det jeg kan finne, så er følsomheten (signal-til-støy) på Z-2300 større enn 100 dB. Vanlige høyttalere har vel rundt 90-94 dB. Altså kommer det mye mer lyd ut av Z-2300 per watt, enn vanlige høyttalere. Dermed kan du få litt problemer med å drive skikkelige høyttalere.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Du kjøper en 'minijack til RCA'-kabel (komplett.no, ClasOhlson, Biltema), og så klipper du av RCA-kontaktene. Så avisolerer du litt på enden og dytter kobbertrådene inn i høyttaleren. Det kan være litt vanskelig å finne ut hva som er + og -, men du kan kikke på illustrasjonen til høyre her og måle deg fram til hva som er hva.

 

Edit: Forresten så er effekten på høyttalerne i Z-2300 40W RMS. Men akkurat effekten spiller ikke noen særlig rolle. Det er følsomheten (dB/W) som betyr noe.

 

Da tester jeg det imorgen. Hehe blir flott juleprosjekt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...