Gå til innhold

Merkelig problem med 8600M GS og HDMI

Jester7

Anbefalte innlegg

Hei,

Har fått meg en ny laptop med nVidia 8600M GS og HDMI utgang.

Når jeg kobler PCen via en Yamaha RX-661 receiver til TVen min, så påstår TVen at oppløsningen er 1080i mens PCen påstår at den er 720p.

Slår jeg på 1:1 pixelmapping, så ser jeg at signalet er i 1080i-format.

Kobler jeg derimot PCen direkte til TVen, så er formatet 720p, både på PC og TV.

Dvs at kobler jeg PCen via AV-receiveren, så blir formatet endret! Dette skjer ikke når jeg bruker digital dekoder eller DVD med 720p som signalkilde via receiveren.

Siden TVen har en native oppløsning på 720p, vil jeg helst kjøre 720p hele veien.

Er det noen som har en forklaring på hva som skjer her og hvordan jeg kan få 720p input når jeg kobler til via AV-receiveren?

Har ikke hatt nVidia på lenge, så jeg er ikke så kjent med instillingene deres, men finner ikke ut av hva som er galt.

PCen kjører forresten Windows Vista ( er en FSC Amilo Xi 2428). TVen er en FSC Myrica VQ40-2.

Bortsett fra dette oppfører PCen seg ypperlig som media center, fjernkontrollen fungerer flott, dvs jeg bruker en Logitech Harmony 525 nå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Takk for svar så langt.

AV-Receiveren skal ikke ha noen form for oppskalering, den gjør da heller ikke det når jeg mater den med 720p signaler fra DVD (en Oppo) eller HD-dekoder (fra Lyse). Tror derfor at problemet ligger i PCen.

Venter på nye drivere fra nVidia, selv om det ikke er så lett å finne drivere til laptoper.

Jeg har for tiden løst problemet med å koble PCen direkte til TV med HDMI og til Receiveren med Toslink. Den andre HDMI-inngangen kommer fra receiveren hvor dekoder og DVD er tilkoblet.

Jester

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...