Gå til innhold

Høyeste forsvarlige temperatur på AMD Opteron 144?

kremt

Anbefalte innlegg

Jeg har drevet litt med pc-en i dag, blant annet støydempet litt og laget harddiskoppheng og sånn.

Alt for å lage mindre støy selvfølgelig.

Så i kveld når jeg satt og spilte fikk jeg en god ide, ta av viften på CPU-kjøleren min.

Kjøleren er av typen Arctic Cooling Freezer 64 Pro og har 3 doble heatpipes og alufinner.

Under en times hard spilling så kom temperaturen opp i 60 grader på maks.

Dette var uten CPU vifte og med sideveggen av, men med kabinettvifte front/bak på full guffe.

Tror også at PSU trekker litt luft gjennom CPU kjøler, så har sett litt på muligheten til å fikse noe

som gjør at PSU trekker det meste av sin luft gjennom kjøleren, men dette får jeg se på siden.

Men jeg lurer litt: Hva er maks temperatur man kan ha over lang tid på en CPU?

Vil jeg merke at den yter dårligere når den er 60 grader enn ved 40 grader, eller er dette bare en myte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men jeg lurer litt: Hva er maks temperatur man kan ha over lang tid på en CPU?

For min del synes jeg 60°C litt mye. Jeg ville heller klokket litt ned og fått en temperatur som lå jevnt på 50°C og toppet seg på ca 60°C ved hard bruk og varmt vær. Alt under 50°C ser jeg på som unødvendig kjølig da man heller kunne redusert viftehastighetene litt.

Vil jeg merke at den yter dårligere når den er 60 grader enn ved 40 grader, eller er dette bare en myte?

Det vil ikke merkes. AMD CPUer har ikke "thermal throtteling" slik som intel sine. Ytelsen vil være nøyaktig den samme.

Lenke til kommentar

En annen ting som kanskje hjelper på mindre varmeutvikling, lavere vcore?

Oppgitt vcore for min CPU mener jeg skal være 1.35 volt og det er også dette som er stilt inn i BIOS,

men jeg ser at hovedkortet mater ut cirka 1.42 til 1.46 sånn gjennomsnittlig.

Vil det ha noe for seg å redusere vcore i BIOS til f. eks. 1.30, er dette noe som merkes på varmeutviklingen?

Lenke til kommentar

Alle tokjerne cpuer vil bli litt varmere enn enkeltkjerne under klokking.

En 165 trenger vanligvis ikke mer spenning enn 144.

De er gode i den forstand at du vil merke en bra ytelsesøkning fra enkeltkjerne.Alt flyter litt bedre.Hvis du skal klokke,kan du "forvente" alt ifra 2.6GHz-3.0GHz på en 165.Har mye å si hvilket hovedkort du har.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...