Gå til innhold

Diskusjon rundt de hellige skrifter

Anbefalte innlegg

Som de fleste vet, er kristendommen i stor grad bygget på bibelen, islam på koranen, jødedommen på tora-rullene og så videre. Det er også disse verkene mange ekstremister peker på når de begår ekstremistiske handlinger - som å sprenge seg selv, eller å avbryte en begravelse for en homofil. Men hvor mange har egentlig lest disse verkene? Stort sett alle muslimer har lest koranen, gjerne flere ganger og en del daglig - flere kan til og med hele greia utenatt. Hvordan står det til med de kristne? Etter egen erfaring er det relativt få av troende kristne, spesielt ungdommer) som faktisk har lest bibelen/det nye testamentet.

Og hvordan kan man begrunne handlinger utifra en 2000 år gammel bok? Hvordan kan man i det hele tatt forsvare krig, begå mord eller fordømme andre basert på en bok?

Da har du lest mitt spede forsøk på en introtekst, for å vekke litt engasjement. Det eg ser for meg her en saklig diskusjon rundt de forskjellige hellige skriftene (alle slags, men kanskje spesielt fra dem fem store religionene), hva som menes og hvorfor det står der. Altså ikke en diskusjon rundt selve religionen, men "boka" den springer utifra. I mine øyne må man ofte se litt lenger enn toppen av isfjellet, og her er vel starten de hellige skriftene. Og siden veien til viten går gjennom kunnskap, så kan vi vel diskutere oss dit : )

Da starter jeg med følgende spørsmål:

Man ser noen ganger islam kalt voldens religion, eller hatets, eller rimelig mange andre negative ord. Hvorfor det? Jeg driver å leser koranen (oversatt til norsk, så den er vel egentlig ikke helt "gyldig", men jeg forstår ikke arabisk, så det får gå), og av det jeg har lest, så virker den adskillig mer fredelig enn det nye testamentet, som jeg også har lest.

For å vise noen eksempler:

[..]Den som dreper ett menneske uten at det gjelder blodhevn eller straff for en forbrytelse, skal anses som hadde han drept hele menneskeheten. Den som redder ett menneske, skal anses som hadde reddet hele menneskeheten

Den siste setningen her minner sikkert en del om filmen Schindlers liste, hvor sitatet sikkert er hentet fra de jødiske skriftene om jeg husker rett. Finnes noe lignende avsnitt i bibelen noe sted? Prinsippet her er jo utrolig vakker, om du dreper noen uten rett til det, dreper du hele menneskeheten, redder du ett liv redder du hele menneskeheten. Det er jo utrolig vakkert. La gå at det er blodhevn inne i bildet, men boka er trossalt skrevet for godt over 1000 år siden, og på samme tiden drev vi da lenge med blodhevn her til gards, og ættefiendtligheter utslettet jo nesten vikingene på Island.

Du vil sikkert finne at jøder og hedniner er de mest fiendtligsinnede av alle overfor de troende. Og du vil finne at som sier, 'Vi er kristne', er nærmest til å like de troende. Dette er fordi der er prester og munker blant dem, og fordi de ikke er hovmodige

Det her ligner jo en del på situasjonen slik den er akkurat nå. Konflikten i Midt-østen har jo pågått mye lengre enn krigen i Afghanistan og Irak. Dette viser jo også en litt snillere side av koranen, istedenfor "drep alle vantro" som en del terrorister sier. Men tidligere i samme kapitell (5, det dekkede bord) har vi følgende:

Dere som tror, slutt dere ikke til jøder og kristne! De henger sammen. Den som slutter seg til dem, blir en av dem. Gud leder ikke urettferdige

Som vi nesten alle vet, leder ikke fremmedgjøring til fred og vennskap. Men det er fortsatt noe helt motsatt av å drepe alle vantro, og det er vel også ett spor av sannhet her også. Vi ser jo at kristendommen og jødedommen nå er mye nærmere hverandre enn islam. Og i likhet med det nye testamentet sier koranen at kun de rettroende skal komme i himmelen, og derfor er det vel egentlig ikke så uklokt å si at de ikke bør mingle med folk som ikke er rettroende, da det gjør det lettere å bli vantro?

Og så ett lite spørsmål til slutt: Sier Jesus noen gang at han er guds sønn, for 5:15 i koranen står det, 'Jesus, Marias sønn', og så begynte jeg plutselig å tenke, sier Jesus noen gang at han er guds sønn, for jeg kunne ikke huske å ha lest det.

Og så tilslutt, vet at ikke alle punktene mine innbyr til diskusjon, men vær litt kreative! Jeg synes i allefall at det er veldig spennende å diskutere litt bak speilbildet, og se om man kan bli litt klokere. Tok forsåvidt først og fremst "positive" uttrag fra koranen i dag, men er disse jeg har merket meg når av det jeg har lest. Pluss kap

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man ser noen ganger islam kalt voldens religion, eller hatets, eller rimelig mange andre negative ord. Hvorfor det?

Det er vell fordi vestlige land tilhører den jødiske og kristne alliansen og Islam er dens motpol.

Er ikke noe nytt å slenge dritt om sine konkurenter for å fremheve sitt eget produkt!

Lenke til kommentar
Nettop - og det er slike (u)ting jeg vil til livs! Men ser ut som om det var laber oppslutning rundt disse diskusjonene, men var vel egentlig forberedt på det.

Da må jeg dessverre meddele deg at du har en umulig oppgave foran deg.

Du står foran en gammel fiende med ufattelig rikdom og verdensmakt.

Du kan starte med å styrte pavedømmet og jage ut jødene av palestina. (eller israel som de kaller det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...