Sargas Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 For ca 3mnd siden kjøpte jeg to nye vifter fra komplett (link finner du under). Jeg trodde de var brae vifter, siden de hadde 1800RPM, men de var ikke noe bra i det hele tatt! Kjenner nesten ikke lufta i det hele tatt? Hva kan være grunnen til det? Kan det være at jeg ikke har koblet riktig, siden det fortsatt er en ledning som ikke er koblet til? En 2-pinns henger og slenger! http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312828 Lenke til kommentar
Turbo sindre Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 De vitene dytter desvere ikke no spesielt mye luft..... Står klart hvor mye de dytter (25.4 CFM) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Stillegående 80mm vifter dytter stort sett ikke luft =) Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 For ca 3mnd siden kjøpte jeg to nye vifter fra komplett (link finner du under). Jeg trodde de var brae vifter, siden de hadde 1800RPM, men de var ikke noe bra i det hele tatt! Kjenner nesten ikke lufta i det hele tatt? Hva kan være grunnen til det? Kan det være at jeg ikke har koblet riktig, siden det fortsatt er en ledning som ikke er koblet til? En 2-pinns henger og slenger! http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312828 Er det sort og rød leder på den som henger å slenger da? Eller fulgte det med en reostat som den skal kobles på. Det er en ekstrakrets isåfall som gir god regulering av farta? HVis du ikke merker noen luftstrøm er det kanskje slik at begge blåser innover eller utover. Er de i hver sin ende av PCene bør de stå i samme retning (den ene trekke inn og den andre blåse ut). Er de på samme vegg like ved hverandre bør de blåse i samme retning, men da må det være god lufting i andre enden skal det ha noen mening. Men du mener kanskje at det er en kombikontakt med en liten tre pins eller en stor 4 pins, du bruker kun en av dem. På hovedkortet den lille trepinskontakten eller direkte til strømforsyninga den store, men da får du ikke turtallopplysning uten at den gule lederen er kobla til tilsvarende pinne på en av systemvifte eller powerfan-uttakene på hovedkortet. Du skal forørig ikke vente så stor luftstrøm med to 80mm vifte på 1800 rpm, men du skal kunne kjenne det. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 (endret) Er ikke støy et problem så kan du jo prøve deg med ei sånn ei. http://www.microplex.no/product.aspx?pid=F...amp;mcat=15s358 Den leverer utvilsomt lufttrykket du er ute etter. Endret 22. desember 2007 av perpyro Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Den leverer utvilsomt lufttrykket, har selv samme viften i 120mm, og det blåser mer enn nok luft. Disse viftene er dog geniale på viftestyring, de blåser en god del luft på 5v og de har ikke et like dyrisk luftnivå. Jeg tror disse kan vær en vinner på 3-4v (så sant de starter på så lav spenning) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Jeg har også 120mm av denne stående å blåse luft i en kanal på 6-7V. Vil bare gjøre oppmerksom på at denne vifta grunnet sin kraftige motor har høyfrekvent pipelyd på lave turtall. Vet ikke om 80mm varianten har det men 120 mm modellen har det. Lenke til kommentar
Sargas Skrevet 22. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2007 Den ledningen som henger og slenger er gul og svart! Kan det være at den skal kobles til hovedkortet, for å få høyere spenning? Hvor mange CFM har in vifte god vifte, som forfytter mye luft? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 (endret) Snakker vi om en hel tråd med svart stripe eller er det 2 ledninger det dreier seg om, en gul og en svart parallelt eller tvunnet sammen? Endret 22. desember 2007 av perpyro Lenke til kommentar
Sargas Skrevet 22. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2007 Den ledningen som henger og slenger er gul og svart! Kan det være at den skal kobles til hovedkortet, for å få høyere spenning? Hvor mange CFM har in vifte god vifte, som forfytter mye luft? Fra vifta-> 3 ledninger, svart, gul og rød.( de sitter ikke sammen, men går samme vei inn til første punkt)-> Første punkt, hvor gul og svart går samme vei, og rød og svart går samme vei. (det blir lagt til en ekstra ledning.) Gul/svart henger nå og slenger inne i kabinettet, og rød/svart går videre inn til en tykk kobling som fører til PSU. Jeg vet jeg er noob, siden jeg ikke kan alle disse navnene :S Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Er ikke helt sikker på hva du mener men selv på 1800rpm er det ikke så mye lufttrykk å få av den vifta. Tror du den holder oppgitt turtall eller ser det misstenkelig sakte ut. Etter forklaringen og dømme høres det ut som du har 4 enlederkabler som går fra vifta. 2 svarte, 1 rød og 1 gul, ettersom rød og svart er koblet til PSU mens gul og svart henger og slenger. Er det derimot 3 hvor rød og svart er koblet til så er den siste gule ledningen signal om RPM til HK. Lenke til kommentar
Sargas Skrevet 22. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2007 (endret) Den ledningen som henger og slenger er gul og svart! Kan det være at den skal kobles til hovedkortet, for å få høyere spenning? Hvor mange CFM har in vifte god vifte, som forfytter mye luft? Fra vifta-> 3 ledninger, svart, gul og rød.( de sitter ikke sammen, men går samme vei inn til første punkt)-> Første punkt, hvor gul og svart går samme vei, og rød og svart går samme vei. (det blir lagt til en ekstra ledning.) Gul/svart henger nå og slenger inne i kabinettet, og rød/svart går videre inn til en tykk kobling som fører til PSU. Jeg vet jeg er noob, siden jeg ikke kan alle disse navnene :S Jeg hadde større forventninger en dette i allefall! Jeg vurderer å kjøpe meg et par nye etter nyttår, har dere noe å annbefale? Helst ikke noe deltavifte:P Den bråker litt for mye for meg. Jeg leter vell etter en som spyr ut litt mer luft enn dette! Endret 22. desember 2007 av Sargas Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Jeg har ei her fra biltema som går på 2500rpm, den er ikke helt stillegående og den flytter heller ikke imponerende mengder luft. Så mitt inntrykk er at det må litt størelse til for å få en god luftflyt. BTW. deltaen drar avgårde på egenhånd på 12V om du setter den på høykant på parketten. Lenke til kommentar
Sargas Skrevet 22. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2007 Drar en vifte på 120mm, mer luft ut enn samme vifta i 80mm?? Jeg trodde det var motsatt! er det ikke RPM som bestemmer det da? legg ut linker degsom dere har noen tips til meg.. (80mm eller 120mm) Også lurer jeg på en ting til. Jeg har Apevia X-Cruiser kabinett, hvor det var med to 80mm vifter, som virker drit bra. Jeg kunne gjerne tenkt med to slike til og lurer på om det går ann å kjøpe de vifte uten å kjøpe kabinettet på nytt? Generellt kan man det? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Nope, er ikke bare RPM som bestemmer. Arealet på vifteblarne, antall vifteblar, vinkling, design på bladene og turtallet bestemmer luftflyten hvorav arealet på bladene spiller en stor rolle sammen med hastighet. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 8 cm vifter på under 2000 rpm pusher uansett ikke mye luft. Jeg hat to Nexus Silent i HTPC kabinettet mitt, og de kan jeg heller ikke påstå blåser så du virkelig kjenner det bak. Men jeg har allikevel ikke store problemer med varmen i kabinettet. Helt OK i forhold til lite støy. Men synes du det blir for varmt, skaff deg to vifter med reostat og som håndterer rpm fra 1500 - 3000. Mist har et par stk som skal være bra. Se hos Microplex. Den mest stille pusher fra 34 - 75 m3/t (Akasaen pusher ca 41 m3/t). Lenke til kommentar
Sargas Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Jeg har Apevia X-Cruiser kabinett, hvor det var med to 80mm vifter, som virker driit bra. Jeg kunne gjerne tenkt med to slike til og lurer på om det går ann å kjøpe de vifte uten å kjøpe kabinettet på nytt? Generellt kan man det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå